• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Landar väl i gränslandet, kan jag tycka. Neo-Vintage, kanske?
Jag har svårt för relativt moderna låtsasgamla klockor som vintage. Men vi tänker ju alla olika och vi blir ju alla äldre. Rimligtvis bör de nya generationerna förskjuta gränserna.

Ska bli kul att se mer av tavlan, hade inte sett tidigare, ser läcker ut!
1705957275503.jpeg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag har svårt för relativt moderna låtsasgamla klockor som vintage. Men vi tänker ju alla olika och vi blir ju alla äldre. Rimligtvis bör de nya generationerna förskjuta gränserna.

Ska bli kul att se mer av tavlan, hade inte sett tidigare, ser läcker ut!
1705957275503.jpeg
Förstår hur du tänker - och håller väl i grunden med dig. Tycker den faller lite i samma fack som min UN, GP och BP, de är väl egentligen för moderna för att vara vintage (nåja, BP är väl från 80-talet), men 33-34mm boettstorlek, nästan 30-år på nacken och från en tid där tillverkaren helt enkelt var trevligare än nu känns ”vintage”, på något sätt.

Sen råkar det ju vara avsevärt trevligare att posta i vintageavdelningen än i diskussion…

Tror faktiskt tavlan du visar är en annan variant, rätt övertygad om att tavlan på min är mer som UN. :)

IMG_3577.jpeg
IMG_3481.jpeg
IMG_1124.jpeg



Edit: Revue gjorde en del rätt sjuka limiterade Crickets, se nedan set i platina.

IMG_3614.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förstår hur du tänker - och håller väl i grunden med dig. Tycker den faller lite i samma fack som min UN, GP och BP, de är väl egentligen för moderna för att vara vintage (nåja, BP är väl från 80-talet), men 33-34mm boettstorlek och nästan 30-år på nacken och från en tid där tillverkaren helt enkelt var trevligare än nu känns ”vintage”, på något sätt.

Sen råkar det ju vara avsevärt trevligare att posta i vintageavdelningen än i diskussion…

Tror faktiskt tavlan du visar är en annan variant, rätt övertygad om att tavlan på min är mer som UN. :)

IMG_3577.jpeg
IMG_3481.jpeg
IMG_1124.jpeg



Edit: Revue gjorde en del rätt sjuka limiterade Crickets, se nedan set i platina.

IMG_3614.jpeg
De i platina har jag spanat in, men tyckte inte om motivet.

Känns märkligt om de gjorde två olika blåa emaljtavlor, men du kan såklart ha rätt. Bara kollat lite på mobilen.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Rullar in en del skoj nu.

Revue Thommen Cricket. Årsklocka för mig, 1997, gjord för att fira Cricket-modellens femtioårsjubileum. Modellen lanserades av Vulcain 1947, men producerades av Revue Thommen en period efter Quartzkrisen, då Revue Thommen, Vulcain och hög andra bolag slogs ihop för att bilda Manufactures d'Horlogerie Suisse Réunis SA.

Individuellt numrerad och gjord i en limiterad serie om 1997 exemplar fördelat på två storlekar, detta är den mindre på 34 millimeter. Blå flinqué-emalj.

Fullset. Köpt ny av säljaren 1997.

IMG_3604.jpeg

IMG_3605.jpeg

Visst borde det vara ungefär i ålder med dig?
Det är där nånstans det filosofiska kommer in... Är jag vintage? ...neo-vintage? ;)

Skämt åsido - oavsett the age old question "vintage eller inte vintage" så är det ju onekligen en trevlig klocka.
Jag känner mig klart vintage… ;)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Baserat på ovanstående diskussion får man nog kalla dagens första köp för neo-vintage. Är nog ganska precis 30 år gammal och har enligt mig en av de hårdaste MRPSA-boetterna. 40 stenar i LWO283-verket (ETA 2892-2 med Dubois Depraz kronografmodul) skojar man inte bort heller. Klockan jag ville ha när den var ny, men inte hade råd med som fattig student! Jag tror Tag Heuer kommer att gå starkt i år 🤘!
IMG_9924.jpeg
IMG_9925.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Baserat på ovanstående diskussion får man nog kalla dagens första köp för neo-vintage. Är nog ganska precis 30 år gammal och har enligt mig en av de hårdaste MRPSA-boetterna. 40 stenar i LWO283-verket (ETA 2892-2 med Dubois Depraz kronografmodul) skojar man inte bort heller. Klockan jag ville ha när den var ny, men inte hade råd med som fattig student! Jag tror Tag Heuer kommer att gå starkt i år 🤘!
IMG_9924.jpeg
IMG_9925.jpeg
Känns klart mer vintage då den är hopplöst omodern idag!
 

martaSM30

Audemars
2-Faktor
Baserat på ovanstående diskussion får man nog kalla dagens första köp för neo-vintage. Är nog ganska precis 30 år gammal och har enligt mig en av de hårdaste MRPSA-boetterna. 40 stenar i LWO283-verket (ETA 2892-2 med Dubois Depraz kronografmodul) skojar man inte bort heller. Klockan jag ville ha när den var ny, men inte hade råd med som fattig student! Jag tror Tag Heuer kommer att gå starkt i år 🤘!
IMG_9924.jpeg
IMG_9925.jpeg
Cool 😎 Grattis!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag har svårt för relativt moderna låtsasgamla klockor som vintage. Men vi tänker ju alla olika och vi blir ju alla äldre. Rimligtvis bör de nya generationerna förskjuta gränserna.

Ska bli kul att se mer av tavlan, hade inte sett tidigare, ser läcker ut!
1705957275503.jpeg
Fick precis bekräftat att samma tillverkare ligger bakom både Revuen och Ulysse Nardin.

Donze Cadrans SA - trevliga och hjälpsamma även i direktmeddelanden, med bra koll på sitt arkiv.

 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft den här modellen på önskelistan ett tag även om jag inte letat så värst aktivt. Idag hade jag tur. Trots batteriläckaget vågar jag hoppas att den vaknar till liv med ett par nya batteriet. Kvartsoscillatorn med genomskinligt lock var en kul oväntad bonus. Jag har aldrig sett den typen förut. :)
20240125_221129.jpg

20240125_235340.jpg

20240125_235359.jpg

20240125_235424.jpg

20240125_223534.jpg
 
Topp