• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

MrGoran

Cartier
Två som jag spar i fixa till nån gång lådan.
Från de sista auktionslotterna.
20231215_105808.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ser ut att vara i ett charmigt antikskick!
Ja det är inte värre än att jag kan uppskatta den. Det är inget vrak heller. :) Men jag kommer behöva anlita både guldsmed och urmakare om den ska bli användbar. Vad tror du om ålder förresten? Och vad hade sådana här för glas från början? Nu sitter det något som jag misstänker kan vara cellulosaacetat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är inte värre än att jag kan uppskatta den. Det är inget vrak heller. :) Men jag kommer behöva anlita både guldsmed och urmakare om den ska bli användbar. Vad tror du om ålder förresten? Och vad hade sådana här för glas från början? Nu sitter det något som jag misstänker kan vara cellulosaacetat.
Ålder är lite svårt, har ett rätt sent datum ingraverat på insidan på ett av mina. De överdrivna jag har kom väl 1917, men tillverkades säkert hela 1930-talet med. Dock inte bra referenser på detta. Mina har glas av glas, iaf de stora. Tror även de mindre, men inte helt säker.

Guldsmed, är det bandhornen eller något annat? Har ju tyvärr en fin som står stilla jag med. Aldrig använt så får väl ge det en chans till. Var lite svårt att förstå vilka verk det satt i dem bara om man ville hitta nya balansaxlar.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ålder är lite svårt, har ett rätt sent datum ingraverat på insidan på ett av mina. De överdrivna jag har kom väl 1917, men tillverkades säkert hela 1930-talet med. Dock inte bra referenser på detta. Mina har glas av glas, iaf de stora. Tror även de mindre, men inte helt säker.

Guldsmed, är det bandhornen eller något annat? Har ju tyvärr en fin som står stilla jag med. Aldrig använt så får väl ge det en chans till. Var lite svårt att förstå vilka verk det satt i dem bara om man ville hitta nya balansaxlar.
Bakboetten är lite för bucklig och hålen där verkhållaren varit fastskruvad behöver nog lite omsorg. Tror det är ganska enkla åtgärder för en smed. Jag vill inte ha den restaurerad till nyskick. Men ska jag kosta på en verkservice vill jag att den kommit en aning närmare att vara dammtät först. I vilka trådar kan jag se dina? Gör gärna lite detektivarbete i verksökare vid tillfälle.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bakboetten är lite för bucklig och hålen där verkhållaren varit fastskruvad behöver nog lite omsorg. Tror det är ganska enkla åtgärder för en smed. Jag vill inte ha den restaurerad till nyskick. Men ska jag kosta på en verkservice vill jag att den kommit en aning närmare att vara dammtät först. I vilka trådar kan jag se dina? Gör gärna lite detektivarbete i verksökare vid tillfälle.
Ska leta fram lite bilder.

Boetter har jag faktiskt knackat plana själv, lite kul.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ska leta fram lite bilder.

Boetter har jag faktiskt knackat plana själv, lite kul.
Mm, kan tänka mig det. Det känns inte långt bortom att jag skulle våga mig på det själv. Har börjat samla på mig lite verktyg för guldsmide. Men jag kommer behöva öva på andra objekt innan jag vågar gå lös på den här.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Den var nog ett fynd helt klart 😉

När Heuer hajpen va som störst såldes väl dessa för 200k typ….

Stort grattis till en superfin klocka 👌
Jag kanske var lite väl ödmjuk när jag säger att jag tror ;) men har inte följt prisutvecklingen. Bara sett ett gäng handlare som har osålda för en bra bit under 200, typ 130ish, och det är handlare som brukar ha väldigt bra marginal. Så gissade att marknadspris kanske är runt 100, upp/ner beroende på skick?

Oavsett är jag glad över att få testa den här, trodde tåget hade gått för mig :D
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag kanske var lite väl ödmjuk när jag säger att jag tror ;) men har inte följt prisutvecklingen. Bara sett ett gäng handlare som har osålda för en bra bit under 200, typ 130ish, och det är handlare som brukar ha väldigt bra marginal. Så gissade att marknadspris kanske är runt 100, upp/ner beroende på skick?

Oavsett är jag glad över att få testa den här, trodde tåget hade gått för mig :D

Haha ja lite så kanske 😉

Har heller inte följt prisutvecklingen men hajpen med kronografer är ju tydligt över, kul för oss som gillar dessa 😀

Men marknadsvärdet är nu där du säger, give or take
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Detta var gårdagens köp. Omega Seamaster ref. 196.0090. Bra känsla, kvalitet och storlek. Personligen gillar jag designen men förstår att den är ganska oälskad.

Beställt nytt batteri och håller tummarna att den hoppar igång. Skall bli en daglig beater så kanske struntar i att byta glas.

PXL_20240102_142222778.MP.jpg

PXL_20240102_184448511-01.jpeg

Några tips på billigt kit på typ Amazon för att byta batterier, korta länkar osv?
 

DrKlocka

Vacheron
2-Faktor
Detta var gårdagens köp. Omega Seamaster ref. 196.0090. Bra känsla, kvalitet och storlek. Personligen gillar jag designen men förstår att den är ganska oälskad.

Beställt nytt batteri och håller tummarna att den hoppar igång. Skall bli en daglig beater så kanske struntar i att byta glas.

PXL_20240102_142222778.MP.jpg

PXL_20240102_184448511-01.jpeg

Några tips på billigt kit på typ Amazon för att byta batterier, korta länkar osv?
Bra att du fick med batteriadapter(ser det ligger i baklocket).
Håller tummarna att den går. 1340 brukar funka bra när de väl går. Stegmotorn brukar gå sönder förr eller senare, ganska dyr att byta ut.
 
Topp