• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

80-talet

Cartier
2-Faktor
Screenshot_20240701_162426_Tradera.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Letat efter en fattigmans 565 ett tag! Svårt att motstå när en av den största modellen (35mm) med exakt samma Borgel-boett som Patek 565 dök upp på Tradera. Inte att förväxlas med de något senare Doxa som har en nästan likadan boett fast med hack istället för 10-kantigt baklocket (de är också fina, men jag var ute efter en Borgel). Är från 1946 och har ett 12’’’ FHF 1146-verk under det inre locket. Ska bli kul att få hem och rengöra (kanske ska göra en DNA-profil på förra ägaren först?)!

P.S @martaSM30 Syskon till din mammas fina Doxa 🤛 DS

IMG_1869.jpeg
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1872.jpeg
 
Senast ändrad:

Edelvais

Breitling
Börjar tröttna lite på klockor som man inte vågar bära på stan utan att riskera att bli rånmördad på kuppen, så jag stuvar om lite och testar lite vintage.
Började lite lätt med en helt nyservad Omega från 54-55 nån gång som jag fick köpt i lördags (redan postat här i Omegatråden):

IMG_6074.jpeg
IMG_6076.jpeg


Samma urmakare som sålde denna till mig visste att jag gärna ville ha en i guld också, och råkade ha span på en kund som behövde göra sig av med just en guldklocka så det var lika bra att klippa den också…
Patek 1578, även den från 54-55. Helt underbar dinka i perfekt skick. Verket är också i ruskigt bra skick så det känns ju inte heller fel.

IMG_6099.jpeg
IMG_6098.jpeg
Båda är löjligt fina! Underbart skick
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Letat efter en fattigmans 565 ett tag! Svårt att motstå när en av den största modellen (35mm) med exakt samma Borgel-boett som Patek 565 dök upp på Tradera. Inte att förväxlas med de något senare Doxa som har en nästan likadan boett fast med hack istället för 10-kantigt baklocket (de är också fina, men jag var ute efter en Borgel). Är från 1946 och har ett 12’’’ FHF 1146-verk under det inre locket. Ska bli kul att få hem och rengöra (kanske ska göra en DNA-profil på förra ägaren först?)!

P.S @martaSM30 Syskon till din mammas fina Doxa 🤛 DS

IMG_1869.jpeg
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1872.jpeg
Stort grattis! Kul att du vann. Ett kul sammanträffande att jag fick hem en Doxa med den boetten som jag tror du syftar på som ej är Borgel idag 😃
Denna är 33mm
IMG_6050.jpeg

IMG_6046.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Letat efter en fattigmans 565 ett tag! Svårt att motstå när en av den största modellen (35mm) med exakt samma Borgel-boett som Patek 565 dök upp på Tradera. Inte att förväxlas med de något senare Doxa som har en nästan likadan boett fast med hack istället för 10-kantigt baklocket (de är också fina, men jag var ute efter en Borgel). Är från 1946 och har ett 12’’’ FHF 1146-verk under det inre locket. Ska bli kul att få hem och rengöra (kanske ska göra en DNA-profil på förra ägaren först?)!

P.S @martaSM30 Syskon till din mammas fina Doxa 🤛 DS

IMG_1869.jpeg
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1872.jpeg

Väldigt trevlig! Ingen babydoxa, en fully grown! De gjordes i många trevliga utförande, även i clamshell som jag själv har.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Spontant ser den svart tavlan ommålad ut?
Svårt att avgöra utan att tittat på den i verkligheten! Tycker dock att texten ser bra ut med rätt form och placering. SWISS MADE som ofta blir fel är på exakt rätt plats. Har inte sett så många 2867 över huvud taget, och bara någon enstaka svart. Jag återkommer med högupplösta bilder när den landat! Tror för övrigt att den vänstra tanken är en CK695 och den högra möjligen en CK921. Båda bör ha ett T17 under huven. Ett av de finaste verken från 1930-talet.
 
Senast ändrad:

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Svårt att avgöra utan att tittat på den i verkligheten! Tycker dock att texten ser bra ut med rätt form och placering. SWISS MADE som ofta blir fel är på exakt rätt plats. Har inte sett så många 2867 över huvud taget, och bara någon enstaka svart. Jag återkommer med högupplösta bilder när den landat! Tror för övrigt att den vänstra tanken är en CK695 och den högra möjligen en CK921. Båda bör ha ett T17 under huven. Ett av de finaste verken från 1930-talet.
6f6eda15526e7daed707bd489e49108e.png
För mig lutar den också åt ommålad tyvärr. Bland annat endast 3 minutsträck mellan 12-1. Men det blir lättare att avgöra med bättre bilder när du har den hemma. Trevlig och ovanlig modell ändå som du säger. Boetten på den vänstra är superfin 😍
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
@eNielsen jag tror och hoppas att det bara är bilden, sista strecken sitter väldigt nära dubbelindexet kl.12 vilket man ser till vänster om 12 på bilden här.

Jag ser fram emot bättre bilder när den kommit fram @Klockjägaren 👍

Sekundvisaren ser kort o trubbig ut dock, gått av?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kollade på den men bedömde visarna som fel(?)

6f6eda15526e7daed707bd489e49108e.png
För mig lutar den också åt ommålad tyvärr. Bland annat endast 3 minutsträck mellan 12-1. Men det blir lättare att avgöra med bättre bilder när du har den hemma. Trevlig och ovanlig modell ändå som du säger. Boetten på den vänstra är superfin 😍

@eNielsen jag tror och hoppas att det bara är bilden, sista strecken sitter väldigt nära dubbelindexet kl.12 vilket man ser till vänster om 12 på bilden här.

Jag ser fram emot bättre bilder när den kommit fram @Klockjägaren 👍

Sekundvisaren ser kort o trubbig ut dock, gått av?
Det blir mycket att kolla när den kommer hem 🤪! Tack för skarpa ögon och synpunkter så här långt! Särskilt de väldigt specifika frågorna är av stort värde!
 
Topp