• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Håller tummarna för att tavlan är lika fin som jag tror den är. :)
IMG_9367.jpeg

Jag är ju svag för ur med svensk anknytning! Viking Sport tillverkade av Cortebert för den svenska marknaden är alltid kul, och kronografer extra kul! 36mm i en boett som påminner väldigt mycket om Breitling Premier 777. Troligen originalkrona med Corteberts logotyp. Hoppas på ett Venus 150/175 under huven! Bund-armbandet kanske inte får sitta kvar;-)!
IMG_4318.jpeg
IMG_4319.jpeg
IMG_4322.jpeg

Jag är ju svag för ur med svensk anknytning! Viking Sport tillverkade av Cortebert för den svenska marknaden är alltid kul, och kronografer extra kul! 36mm i en boett som påminner väldigt mycket om Breitling Premier 777. Troligen originalkrona med Corteberts logotyp. Hoppas på ett Venus 150/175 under huven! Bund-armbandet kanske inte får sitta kvar;-)!
IMG_4318.jpeg
IMG_4319.jpeg
IMG_4322.jpeg
Förlåt för att jag drev upp den! 😬
Borde vara 175, nästan att jag budade för bandet 😂

Hej.

Jag köpte en kronograf (min första) på Tradera och tyckte att priset var hyfsat. Sliten boett och glaset måste bytas, men jag gillar "karaktär" och mekar själv, så glasbyte är inga problem.

När jag kör den på timegraphern så får jag dock dåliga siffror och när jag googlar så ser jag dels att jag borde få bättre värden och att modellen kan vara nåt fulbygge.

Dessutom räknar den minuter väldigt dåligt. Ibland stannar den efter första hoppet och den går inte förbi trean, även efter flera timmar.

Säljaren skyller amplitud och minutvisarens ovilja på att jag vridit upp den för lite och att den tappar så mycket när man startar kronografen förklaras med texten "För Valjoux 7750 är detta helt normalt då drivhjulets lagerhål inte är stenlagrade".

Jag har inte hållit på så länge med klockor, men jag är inte helt tappad bakom en vagn heller och det här låter helt galet i mina öron.

Jag skulle vilja ha lite åsikter från mer erfarna entusiaster. Kan det han säger verkligen stämma?

Mvh

/Tobbe

Bilagor

• 1000015383.png
    1000015383.png
    633.4 KB · Visningar: 5
  • 1000015384.png
    1000015384.png
    903.9 KB · Visningar: 3
  • 1000015373.jpg
    1000015373.jpg
    736.2 KB · Visningar: 1
  • 1000015374.jpg
    1000015374.jpg
    611.4 KB · Visningar: 1
Hej.

Jag köpte en kronograf (min första) på Tradera och tyckte att priset var hyfsat. Sliten boett och glaset måste bytas, men jag gillar "karaktär" och mekar själv, så glasbyte är inga problem.

När jag kör den på timegraphern så får jag dock dåliga siffror och när jag googlar så ser jag dels att jag borde få bättre värden och att modellen kan vara nåt fulbygge.

Dessutom räknar den minuter väldigt dåligt. Ibland stannar den efter första hoppet och den går inte förbi trean, även efter flera timmar.

Säljaren skyller amplitud och minutvisarens ovilja på att jag vridit upp den för lite och att den tappar så mycket när man startar kronografen förklaras med texten "För Valjoux 7750 är detta helt normalt då drivhjulets lagerhål inte är stenlagrade".

Jag har inte hållit på så länge med klockor, men jag är inte helt tappad bakom en vagn heller och det här låter helt galet i mina öron.

Jag skulle vilja ha lite åsikter från mer erfarna entusiaster. Kan det han säger verkligen stämma?

Mvh

/Tobbe

Intressant fråga. Ser att en tysk ställt samma fråga som du ifall det är en franken (ihopbyggt av delar lite varstans från) på internet med ett liknande exemplar.

Det borgar iaf för att det finns mer än en. Urverkets funktion lämnar jag till någon kunnig att kommentera. Skulle också tro att det finns erfarenheter av Tradera-säljaren på detta forumet.

Tillbaka
Topp