• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Intressant fråga. Ser att en tysk ställt samma fråga som du ifall det är en franken (ihopbyggt av delar lite varstans från) på internet med ett liknande exemplar.

Det borgar iaf för att det finns mer än en. Urverkets funktion lämnar jag till någon kunnig att kommentera. Skulle också tro att det finns erfarenheter av Tradera-säljaren på detta forumet.
Jag kikade igenom tråden där och ingen annan verkar ha samma urtavla. De andra har lite rundat vid index-strecken.
Jag är inte så känslig vad gäller om det är ett hemmabygge eller inte, men det garanteras ju i annonsen att det inte ska vara det, liksom att verket ska vara fullservat och i utmärkt skick. I nuläget känner jag mig lite besviken.

Senast ändrad:
Jag kikade igenom tråden där och ingen annan verkar ha samma urtavla. De andra har lite rundat vid index-strecken.
Jag är inte så känslig vad gäller om det är ett hemmabygge eller inte, men det garanteras ju i annonsen att det inte ska vara det, liksom att verket ska vara fullservat och i utmärkt skick. I nuläget känner jag mig lite besviken.

Om det garanterades så kan du be om underlag för det, vore intressant information.

Hej.

Jag köpte en kronograf (min första) på Tradera och tyckte att priset var hyfsat. Sliten boett och glaset måste bytas, men jag gillar "karaktär" och mekar själv, så glasbyte är inga problem.

När jag kör den på timegraphern så får jag dock dåliga siffror och när jag googlar så ser jag dels att jag borde få bättre värden och att modellen kan vara nåt fulbygge.

Dessutom räknar den minuter väldigt dåligt. Ibland stannar den efter första hoppet och den går inte förbi trean, även efter flera timmar.

Säljaren skyller amplitud och minutvisarens ovilja på att jag vridit upp den för lite och att den tappar så mycket när man startar med texten "För Valjoux 7750 är detta helt normalt då drivhjulets lagerhål inte är stenlagrade".

Jag har inte hållit på så länge med klockor, men jag är inte helt tappad bakom en vagn heller och det här låter helt galet i mina öron.

Jag skulle vilja ha lite åsikter från mer erfarna entusiaster. Kan det han säger verkligen stämma?

Mvh

/Tobbe

I den första bilden är lift angeln 52 och de senare två 49. Högre LA ger normalt högre amplitud. Vad som är rätt LA för att mäta ett 7750 har jag inte huvudet.

I övrigt får ngn annan besvara frågor om funktion, äkthet osv.

Det förstår jag, besviken med rätta. Tyvärr finns det en del mindre seriösa användare på Tradera. Utifrån det du beskriver om funktionen med mera jämfört med det som står i annonstexten tycker jag du bör ha rätt att häva köpet. Pengar tillbaka efter en retur. Har du valt köparskydd är det relativt enkelt, men kan ta lite tid. Utan det är det krångligare.

Kan eg nästan inget om timegraphers. Men. Förutsatt att du använt din korrekt och att bilden i annons är från mätning av samma klocka, så är skillnaderna väldigt konstiga. Kan säljaren på något sätt bevisa att service har gjorts?

Hej.

Jag köpte en kronograf (min första) på Tradera och tyckte att priset var hyfsat. Sliten boett och glaset måste bytas, men jag gillar "karaktär" och mekar själv, så glasbyte är inga problem.

När jag kör den på timegraphern så får jag dock dåliga siffror och när jag googlar så ser jag dels att jag borde få bättre värden och att modellen kan vara nåt fulbygge.

Dessutom räknar den minuter väldigt dåligt. Ibland stannar den efter första hoppet och den går inte förbi trean, även efter flera timmar.

Säljaren skyller amplitud och minutvisarens ovilja på att jag vridit upp den för lite och att den tappar så mycket när man startar kronografen förklaras med texten "För Valjoux 7750 är detta helt normalt då drivhjulets lagerhål inte är stenlagrade".

Jag har inte hållit på så länge med klockor, men jag är inte helt tappad bakom en vagn heller och det här låter helt galet i mina öron.

Jag skulle vilja ha lite åsikter från mer erfarna entusiaster. Kan det han säger verkligen stämma?

Mvh

/Tobbe

Känner igen säljarens nick och förknippar det med tidigare tveksamheter även om jag om inte minns på rak arm vad det rört sig om. Skulle kunna sätta åtminstone en liten slant på att verket inte varit demonterat mer än som framgår av bilderna. Men, lite kul modell om det visade sig att det inte var ett frankenbygge, och inte jättemycket pengar för att vara en 7750-kronograf. Gillar du den tillräckligt kanske det inte var ett katastrofalt köp trots allt. Även om det nog inte var så bra som du hoppats.

Senast ändrad:
Har nu pratat med honom i telefon och känner mig trygg med att det ordnar sig.
Han har lovat att fixa den krånglande minuträknaren, om den fortsätter att jäklas efter att jag använt den lite.
Amplituden har gått upp när jag haft den på armen och ruckat den (över natten -på armen- ligger den på +-0 sek).

49 grader ska den vara enligt tabeller.

Jag gillar också modellen och priset. Verket känns väldigt fräscht/oanvänt, i avsaknad av rätt ord. (Jag är ganska ny på sånt här, så jag lär mig väl korrekt vokabulär med tiden, hehe).
Start/stopp och reset känns väldigt distinkta och vid en snabb titt så hittar jag inget större spel på axlar.

Jag känner mig ganska säker på att han servat klockan själv. Han lät kunnig och det är olja i den.

Målet med köpet var egentligen att hitta nåt som jag själv kunde serva, så att den redan var servad blev egentligen en bonus. Jag kan nog tänka mig att jag kommer att försöka lösa problemet med minuträknaren själv, när jag känner att jag läst in mig ordentligt.

Visarna måste jag iaf byta. Med åldern har synen havererat och jag har extremt svårt att se vad klockan är när jag kollar på den. Jag får nog söka efter vita visare till tiden och kanske orangea till kronografen. Det vet ju inte som att det sitter original på den, om man ska tro de tyska bilderna.

Tack för inlägg och åsikter!

Mvh

/Tobbe

En dag med paket från @Mvalkeinen är en bra dag.
20241212_153046.jpg

Idag köpte jag en klocka jag har haft på listan över klockor man bör ha.

En Seiko, inte kanske så förvånande.

IMG_3207.jpeg

I orginal låda med instruktionsbok och garantidelen.
Men tidtagarur, är inte det lika spännande som kall havregrynsgröt?

IMG_3208.jpeg

Men tittar man en gång till ser man att det inte är ett helt vanligt tidtagarur.
Den stora centrumsekundvisare snurrar ett varv på 3 sekunder.
Och den kan totalt mäta upp till 10 minuter.

IMG_3209.jpeg

En ST89 1/100
Dom utvecklades till dom olympiska spelen 1964 och fanns i tre olika utföranden, 1/5, 1/10 och 1/100 sekundmätning.
Den här hundradelarna tickar inte utan fräser högljutt och har en frekvens på 360 000 bph vilket är 10 gånger mer än dom mest högfrekventa armbandsuren som sålts.
Känslan är som att jämföra en trimmad Volvo B18 med en BRM V16.

Det här exemplaret är tillverkat 1970 men sålt först 1973.
Den kostade ungefär lika mycket som en Grand Seiko i stål och det var som 4 standard tidtagarur.

Verket stillaståendes.

IMG_3211.jpeg

Full fart på balansen och man ser att den är igång för ekrarna försvinner och den sjunger ut.

IMG_3212.jpeg

Antar att dom behöver service efter rätt få gångtimmar vilket ju är ett problem då ingen urmakare vill ta sig an dom.
Ett annat problem som inte är så stort är ju att jag nu måste kompletter med dom andra 2 modellerna.

Anthony har skrivit mycket bra om den här klockorna om man är intresserad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp