• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens kläd-ur-matching

Det kanske är jättepassande, men jag tycker själv att det ser för jävligt ut bara. Lite som höga midjor och längre kavajer. Alla har olika smak! :) (Ta det inte personligen @aleks )
Tar det absolut inte personligt, tycker det var kul att det blev lite liv i luckan. Bär kostym ett fåtal gånger per år och är alltid öppen för konstruktiv kritik. Köper dock inte att färgen skulle vara svår och slipsen tycker jag personligen är grym. Går dock säkerligen att förfina outfiten med annan skjorta/slips/näsduk etc.

Angående bälte så hade jag gärna haft ett men nu hade jag inget som matchade nyansmässigt och då fick det bli utan.

For the record så blev det ett skjortbyte i den 35-gradiga hettan efter vigseln, ljusblå. Dock ej lika snygg krage (inte lika mycket spread) och inga bilder på detta dsv.
 
Jag tycker att den gråa nyansen var riktigt fin, har en i liknande nyans men från Lund & Lund. Sen sitter den bra på dig och slipsen är riktigt bra, från färg till längd och knut.
Som flera sagt hade ett bälte i rätt nyans vart pricken, men har man inget är det klart bättre att skippa.
Knäpp gärna kavajen när du står upp (såg att det var varmt så iaf inför bilder). Fast det kanske bara är jag som gammal officer som inte gillar händer i fickorna och oknäppta kostymer ;)
 
image.jpeg
En helt vanlig stressig fredag på jobbet...
 
Gubbig är mer en mentalitet och personlighet.

För mig finns det inget gubbigare än tighta, lågt skurna jeans med tisha full av tryck på 40-åringar som försöker vara 25 igen.

Spännande hur definitioner kan skilja sig så mkt. Antar att det beror på vart man växt upp mm. Gubbig stil för mig är pojkar och män som försöker anamma en "överklass-stil". Nån blandning av semesterfirande i torekov, falsterbo, marsstrand med en touch älgjakt inblandat. Ska dock inte misstas med preppy som var populärt för några år sedan- den här stilen saknar attityd i högre utsträckning. Inga tighta plagg alls och rätt tilltagen byxlängd.

Bäraren har läst "gentlemannen" en gång för mycket och vill gärna se sig själv som lite finare än andra. Jag vill gissa att de som blir direkt upprörda över för korta byxor och/eller låga midjor på manolos kommentarsfält i mångt och mycket tillhör denna kategori.
 
Spännande hur definitioner kan skilja sig så mkt. Antar att det beror på vart man växt upp mm. Gubbig stil för mig är pojkar och män som försöker anamma en "överklass-stil". Nån blandning av semesterfirande i torekov, falsterbo, marsstrand med en touch älgjakt inblandat. Ska dock inte misstas med preppy som var populärt för några år sedan- den här stilen saknar attityd i högre utsträckning. Inga tighta plagg alls och rätt tilltagen byxlängd.

Bäraren har läst "gentlemannen" en gång för mycket och vill gärna se sig själv som lite finare än andra. Jag vill gissa att de som blir direkt upprörda över för korta byxor och/eller låga midjor på manolos kommentarsfält i mångt och mycket tillhör denna kategori.
Ja, det är mycket intressant!
Det viktigaste enligt mig oavsett stil är.
Rätt storlek på kläderna samt att alla plaggen är väl strukna och skorna är putsade. (Att skjortan alltid är instoppad är en självklarhet för män)
 
Ser att många här kör har kostym från suitsupply, då kanske någon kan svara på min fråga:

Jag har för avsikt att inom en inte alltför sen framtid inskaffa mig en kostym som passar såväl sommar som vinter och de flesta tillfällena. Jag är ca 190 och väger drygt 70 vilket innebär att jag nog skulle behöva en slimmad modell. Vill inte lägga ut en alltför stor summa, max 5000 om man kan motivera ett sådant köp. Har kikat på diverse mörkblåa modeller från suitsupply och Oscar Jacobson, vad föredrar ni? Får man "mer" kostym för pengarna om man väljer en OJ som kostar 2-3000 mer än suitsupply? Vad hade ni valt i min situation?
 
Ja, det är mycket intressant!
Det viktigaste enligt mig oavsett stil är.
Rätt storlek på kläderna samt att alla plaggen är väl strukna och skorna är putsade. (Att skjortan alltid är instoppad är en självklarhet för män)

Jag tycker det absolut viktigaste med stil är: att du verkligen trivs i plaggen och att du köpt dem av detta skäl, och detta skäl endast.

@Whedda : OlleBolle som kommenterar på Rubinacci -inlägget gissar jag är rätt gubbig med min defintion.
 
Men det kan ju inte finnas bara en stil? Känna sig bekväm i ett plagg eller puts och studs är ju inte "stiler" i ordets riktiga bemärkelse. Själv trivs jag inte i vare sig treknappars kavajer som ser ut som slängkappor eller de senaste årens korta kavajmode. Man kan ju undra vad det är som styr modet, det mest praktiska borde ju vara att landa i något balanserat mitt emellan, något man kan ha år ut/år in
 
Spännande hur definitioner kan skilja sig så mkt. Antar att det beror på vart man växt upp mm. Gubbig stil för mig är pojkar och män som försöker anamma en "överklass-stil". Nån blandning av semesterfirande i torekov, falsterbo, marsstrand med en touch älgjakt inblandat. Ska dock inte misstas med preppy som var populärt för några år sedan- den här stilen saknar attityd i högre utsträckning. Inga tighta plagg alls och rätt tilltagen byxlängd.

Bäraren har läst "gentlemannen" en gång för mycket och vill gärna se sig själv som lite finare än andra. Jag vill gissa att de som blir direkt upprörda över för korta byxor och/eller låga midjor på manolos kommentarsfält i mångt och mycket tillhör denna kategori.

Förstår vad du menar även om jag kanske associerar det med "lillgammal" snarare än gubbig.

Poängen är att oavsett om man är 20 och försöker se ut som 50 eller motsatsen så är det sällan speciellt lyckat och det sitter främst i sin egen mentalitet snarare än kläderna.

Man kan bära kostym som ung man och jeans/t-shirt som gammal så länge man gör det på ett naturligt sätt. Ofta är det ängsligheten att vara fel som är det stora problemet.
 
Förstår vad du menar även om jag kanske associerar det med "lillgammal" snarare än gubbig.

Poängen är att oavsett om man är 20 och försöker se ut som 50 eller motsatsen så är det sällan speciellt lyckat och det sitter främst i sin egen mentalitet snarare än kläderna.

Man kan bära kostym som ung man och jeans/t-shirt som gammal så länge man gör det på ett naturligt sätt. Ofta är det ängsligheten att vara fel som är det stora problemet.
Skulle säga det sitter i stilkänsligheten. Har man känslan kan de flesta stilar och snitt se bra ut.
 
Förstår vad du menar även om jag kanske associerar det med "lillgammal" snarare än gubbig.

Poängen är att oavsett om man är 20 och försöker se ut som 50 eller motsatsen så är det sällan speciellt lyckat och det sitter främst i sin egen mentalitet snarare än kläderna.

Man kan bära kostym som ung man och jeans/t-shirt som gammal så länge man gör det på ett naturligt sätt. Ofta är det ängsligheten att vara fel som är det stora problemet.

Jag har betydligt svårare med folk som skall kritisera andras stil än folk som råkar klä sig mindre väl.

Helt enig.
 
Tillbaka
Topp