• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens kläd-ur-matching

Används frekvent i jobb sammanhang för mig, ofta smart casual och är då chinos, blazer. Privat används det mer som ursäkt för att man är nerklädd (mer än ovan). Säkert missbruk av ordet?

OK, tack. Fick just en inbjudan med klädkod "smart casual" nu till helgen, känner mig ung. :)
Precis. Vet vad det är egentligen men i dagens sammanhäng så kan man använda det till nerklädd klädsel eller i mitt och mångas fall sk vardagsklädsel :)

Senast ändrad:
Casual klädstil, välklätt men inte upplätt.
Casuals, brittisk fotbollsmode.

Så ser jag på det.

Insåg nu att det betyder väl en eller flera, men oftast så använder man inom fotbollen casuals när man pratar kläder, aldrig just bara casual. Medan vanligt minimalstiskt mode så säger alla casual. Aldrig casuals.

Street
image.jpeg

Casual klädstil, välklätt men inte upplätt.
Casuals, brittisk fotbollsmode.

Så ser jag på det.

Insåg nu att det betyder väl en eller flera, men oftast så använder man inom fotbollen casuals när man pratar kläder, aldrig just bara casual. Medan vanligt minimalstiskt mode så säger alla casual. Aldrig casuals.
Nu är du väl ändå inne på något. Casuals är ju ett begrepp kopplat till att brittiska ungdomar plockade hem italienska designermärken för att differensiera sig mot andra kids i området. De råkade även gilla fotboll och var rätt brötiga. Mest kända märken kopplade till detta är såklart Stone Island och Aquascutum vilket kombinerades med brittiska klädmärken. Med tiden blev det en subgrupp i de brittiska förorterna som klädde sig i italienska och brittiska preppiga kläder kombinerat med sneakers.

Det blev ungefär lika utmärkande för brittiska polisen som vita sneakers och stor vit t-shirt blev för polisen i USA. Syftet var dock lite annorlunda, i USA fanns det en finess att alla på gathörnet hade vit t-shirt eftersom det blev svårare att identifiera folk.

Att svenska ungar tagit vid där och försöker se preppy ut kanske är helt naturligt men för mig blir det lite komiskt eftersom det var flera årtionden sedan exempelvis SI blev poppis. Jag har själv 3st SI-jackor, har i princip uteslutande använt SI-jackor de senaste 10-15 åren och har absolut noll intresse för fotboll eller för att försöka se förortspreppy ut.

Så är sönderslitna jeans "casual"? Absolut inte enligt min uppfattning.

Nu är du väl ändå inne på något. Casuals är ju ett begrepp kopplat till att brittiska ungdomar plockade hem italienska designermärken för att differensiera sig mot andra kids i området. De råkade även gilla fotboll och var rätt brötiga. Mest kända märken kopplade till detta är såklart Stone Island och Aquascutum vilket kombinerades med brittiska klädmärken.
Bara en liiten upplysning, Aquascutum är ett Engelskt märke.

Nu är du väl ändå inne på något. Casuals är ju ett begrepp kopplat till att brittiska ungdomar plockade hem italienska designermärken för att differensiera sig mot andra kids i området. De råkade även gilla fotboll och var rätt brötiga. Mest kända märken kopplade till detta är såklart Stone Island och Aquascutum vilket kombinerades med brittiska klädmärken. Med tiden blev det en subgrupp i de brittiska förorterna som klädde sig i italienska och brittiska preppiga kläder kombinerat med sneakers.

Det blev ungefär lika utmärkande för brittiska polisen som vita sneakers och stor vit t-shirt blev för polisen i USA. Syftet var dock lite annorlunda, i USA fanns det en finess att alla på gathörnet hade vit t-shirt eftersom det blev svårare att identifiera folk.

Att svenska ungar tagit vid där och försöker se preppy ut kanske är helt naturligt men för mig blir det lite komiskt eftersom det var flera årtionden sedan exempelvis SI blev poppis. Jag har själv 3st SI-jackor, har i princip uteslutande använt SI-jackor de senaste 10-15 åren och har absolut noll intresse för fotboll eller för att försöka se förortspreppy ut.

Så är sönderslitna jeans "casual"? Absolut inte enligt min uppfattning.
Eeeeeh, tror du både får läsa på om preppy och slå upp casual i ordboken. Även relevant SI-innehav ernestostyle.

Eller så kan du upplysa mig istället för att dryga dig.
Lite sammanfattning.
Preppy-Utveckling av IVY-stylen från den amerikanska östkusten och finare skolor där såsom Harvard, Yale osv.
Skorna är ofta av loafer typ, annars brouges, skjortor med buttondown är obligatoriskt ;)

Casal-Tänk Green Street Hooligans filmen, vita sneakers, ofta jeans ( ibland mysbyxor men kallas då oftast Chavs istället för Casuals) Exklusiva piketröjor av märken såsom BS, Fred Perry, RL, Lacoste. Om keps används är den normalt sett också av exklusivare märke.

Lite sammanfattning.
Preppy-Utveckling av IVY-stylen från den amerikanska östkusten och finare skolor där såsom Harvard, Yale osv.
Skorna är ofta av loafer typ, annars brouges, skjortor med buttondown är obligatoriskt ;)

Casal-Tänk Green Street Hooligans filmen, vita sneakers, ofta jeans ( ibland mysbyxor men kallas då oftast Chavs istället för Casuals) Exklusiva piketröjor av märken såsom BS, Fred Perry, RL, Lacoste. Om keps används är den normalt sett också av exklusivare märke.
Mycket Stone Iland kläder i Green Street Hooligans.
354.jpg

Tillbaka
Topp