• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har verkligen zoomat och jämfört men tycker att proportioner, visare, index och allt mina ögon fastnar på är väldigt likt
zoomad bild;
Humbert-elis_181003_zoom.JPG
Ser ut som en dålig kopia på den bilden. Ingen expert, men allt känns off på den. Generellt fel proportioner och finish på allt. Kromad krona? För hög rehaute? Kronan på tavlan ser billig ut. Korta/smala visare. "DATE JUST"?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har skrivit till auktionshuset och bett om bättre bilder, funktionstest och garantier för att den är äkta. Avvaktar svar.

@Per Vad är det som du tycker avslöjar att det är fake? så att jag kanske lär mig något av det här också:)
Som andra nämnt så ser det mesta off ut. Att den är vit är första tellen men sedan ser texten usel ut. Tavlan saknar också lum medan visarna har det. Utifrån bilden som finns så kan tavlan bara vara ommålad men spontant så hade jag gissat på att det är en fake som ligger där för att dra upp priset på det andra krimskramset.

Rehauten ser också väldigt fel ut. Inget på bilden gör att jag skulle tro att den var äkta.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har skrivit till auktionshuset och bett om bättre bilder, funktionstest och garantier för att den är äkta. Avvaktar svar.

@Per Vad är det som du tycker avslöjar att det är fake? så att jag kanske lär mig något av det här också:)
Om den inte är äkta är den ju olaglig att sälja, så det är rätt enkelt. Att be dem försäkra att den är äkta utan att de samtidigt gör om annonsen är nog ganska optimistiskt.
 

Fezze

Omega
Dagens riktiga loppisfynd, en juwel som tickar igång men stannar nästan direkt. Verkar sakna dykring också, i övrigt ganska fin men välanvänd. Kanske reservdelar till någon?

Samt en Certina dammodell med subsekund, spricka i plexit men tickar och går! Kanske nån också vill ta över? Kommer ej använda dessa men kunde inte låta bli ;)

20181003_141000.jpg
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Jag har skrivit till auktionshuset och bett om bättre bilder, funktionstest och garantier för att den är äkta. Avvaktar svar.

@Per Vad är det som du tycker avslöjar att det är fake? så att jag kanske lär mig något av det här också:)

Jag fick svar från auktionshuset (efter att jag stött på ett par gånger);

Hello
Thanks for your enquiry
The 'Rolex' is a copy which is why it's with other watches with a low estimate.
Many thanks
Regards
Richard


Ska nog hålla mig ifrån den auktionssajten om de med flit säljer kopior :shifty:
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag fick svar från auktionshuset (efter att jag stött på ett par gånger);

Hello
Thanks for your enquiry
The 'Rolex' is a copy which is why it's with other watches with a low estimate.
Many thanks
Regards
Richard


Ska nog hålla mig ifrån den auktionssajten om de med flit säljer kopior :shifty:

Tyvärr så kommer du att finna att du behöver hålla dig ifrån auktionssajter, plural. Många som inte bryr sig något särskilt...
 

ittam

Audemars
Dagens riktiga loppisfynd, en juwel som tickar igång men stannar nästan direkt. Verkar sakna dykring också, i övrigt ganska fin men välanvänd. Kanske reservdelar till någon?

Samt en Certina dammodell med subsekund, spricka i plexit men tickar och går! Kanske nån också vill ta över? Kommer ej använda dessa men kunde inte låta bli ;)

20181003_141000.jpg
Ibland gör man fynd, alla utom jag ska jag kanske säga!! Den där Certinan skulle jag kunna tänka mig att ta över. Behöver ett litet verk till en liknande, och med lite tur har de samma verk. :)
 
Härligt! När du snyggar till dem, vad gör du då? Putsar etc förstår jag men vilka medel? Tänkt att ge några här hemma en uppfräschning :)
Slipar glaset med 1000, sen 4000 och sist polerar med tandkräm. Sen går jag ibland över boetten med mjuk pad på dremel och häxans polermedel. Sen kanske man tvättar index och visare, tops eller liknande. Borstar av urtavla och tar bort dammkorn och liknande. :)
 

Salesmayne

Panerai
Använder ni alla dessa klockor? Jag försöker att hålla mig undan massa loppis-klockköp så att det inte slutar som med keramik/glas o dyl, det finns ju alltid relativt mycket att köpa in om man har lust och till slut sitter man på massa objekt med relativt låg kvalité bara för att man inte kunde hålla fingrarna i styr. Det är ingen kritik som så mot er men de flesta av de klockor som visas upp här håller rätt låg kvalité och är knappt vackra nog att han på handleden annat än på prov. Säljer ni dom sen eller leker ni med som som reparationsobjekt eller dyl? Då förstår jag det definitivt bättre.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Använder ni alla dessa klockor? Jag försöker att hålla mig undan massa loppis-klockköp så att det inte slutar som med keramik/glas o dyl, det finns ju alltid relativt mycket att köpa in om man har lust och till slut sitter man på massa objekt med relativt låg kvalité bara för att man inte kunde hålla fingrarna i styr. Det är ingen kritik som så mot er men de flesta av de klockor som visas upp här håller rätt låg kvalité och är knappt vackra nog att han på handleden annat än på prov. Säljer ni dom sen eller leker ni med som som reparationsobjekt eller dyl? Då förstår jag det definitivt bättre.
Gör jag nått fynd nån gång så är det en klocka som jag gillar och som på ett eller annat vis tilltalar mig,och oftast är det klockor som behöver service,reparation eller annan omvårdnad sen använder jag de givetvis med:) med andra ord så är det inte så dyra klockor.
 
Använder ni alla dessa klockor? Jag försöker att hålla mig undan massa loppis-klockköp så att det inte slutar som med keramik/glas o dyl, det finns ju alltid relativt mycket att köpa in om man har lust och till slut sitter man på massa objekt med relativt låg kvalité bara för att man inte kunde hålla fingrarna i styr. Det är ingen kritik som så mot er men de flesta av de klockor som visas upp här håller rätt låg kvalité och är knappt vackra nog att han på handleden annat än på prov. Säljer ni dom sen eller leker ni med som som reparationsobjekt eller dyl? Då förstår jag det definitivt bättre.
Personligen använder jag de jag gillar mest såklart. Sen är det väl olika från person till person vad man tycker är värdigt för armen. Personligen bär jag själv hellre ett ovanligt sport/militärur från 40-talet än en nyare Rolex, passar mig och min stil bättre. Mina typer av ur kan man hitta på loppisar. Sen är det sjukt roligt att köpa en risig klocka för 30kr refurbisha och sälja för 1000kr +. För mig är det grejen med en hobby, att ha något praktiskt att pyssla med. Sen årets början har jag gjort ganska stor förtjänst på fixa och kränga samt hittat massa trevliga ur att behålla. Sen har jag lovat frugan att pengar jag lägger på klockor ska komma från inkomst utanför våra ordinarie löner :D. Pengarna är bara en bonus, jakten och refurbishen som är det roliga.
 

Salesmayne

Panerai
Personligen använder jag de jag gillar mest såklart. Sen är det väl olika från person till person vad man tycker är värdigt för armen. Personligen bär jag själv hellre ett ovanligt sport/militärur från 40-talet än en nyare Rolex, passar mig och min stil bättre. Mina typer av ur kan man hitta på loppisar. Sen är det sjukt roligt att köpa en risig klocka för 30kr refurbisha och sälja för 1000kr +. För mig är det grejen med en hobby, att ha något praktiskt att pyssla med. Sen årets början har jag gjort ganska stor förtjänst på fixa och kränga samt hittat massa trevliga ur att behålla. Sen har jag lovat frugan att pengar jag lägger på klockor ska komma från inkomst utanför våra ordinarie löner :D. Pengarna är bara en bonus, jakten och refurbishen som är det roliga.

big up!
 
Topp