• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Ingen loppis och inget fynd men har letat efter en klassisk digitalare ett tag så jag är nöjd ändå :)
IMG_1841.PNG
Grattis!

/Mr. 450 ;)

Yes, Staffanstorp är den största och bästa i Lunds direkta närhet. Eller Staffanstorp o Staffanstorp, den ligger vid Lund S avfarten direkt till höger om rondellen om du kommer från Malmö. Lördagar är bäst då det är flest säljare där men de senaste två veckorna har det banne mig varit 30-50% barnkläder vilket inte får mitt hjärta att klappa särskilt hårt.

Kom igen nu, Staffanstorp har inte mycket...det finns Tiffany och denna loppisen, ta nu inte bort den från dem ;)

Fick denna i en låda som jag köpte på en loppis. Är det någon som kan säga något om den? Är kanske inte ens vintage men den lilla info jag har hittat på länken visar i alla fall att den är gammal så jag tänker att klockan också är det. Låg i en låda med en massa smycken från 20-/30-talet men jag tror knappast att klockan är så gammal.
PSX_20180929_175924.jpg
PSX_20180929_175945.jpg
PSX_20180929_175900.jpg

Fick denna i en låda som jag köpte på en loppis. Är det någon som kan säga något om den? Är kanske inte ens vintage men den lilla info jag har hittat på länken visar i alla fall att den är gammal så jag tänker att klockan också är det. Låg i en låda med en massa smycken från 20-/30-talet men jag tror knappast att klockan är så gammal.
PSX_20180929_175924.jpg
PSX_20180929_175945.jpg
PSX_20180929_175900.jpg
Diameter? Svårt att avgöra om det är dam eller herrur.
1970-tal någon gång. Manuellt urverk.
Snygg och tidstypisk design men inga pengar i den tyvärr.

Diameter? Svårt att avgöra om det är dam eller herrur.
1970-tal någon gång. Manuellt urverk.
Snygg och tidstypisk design men inga pengar i den tyvärr.
Tack för infon! Den mäter ca 24x34 så sannolikt damur. Är egentligen inte intresserad av värdet, mest kul att veta lite om den bara. Eftersom den saknar krona så har jag tyvärr ingen aning om den tickar eller inte. Frågan är väl om det är lönt att fixa den men det känns inte så. Kommer i alla fall behålla länken, den är riktigt fin. :)

Tack för infon! Den mäter ca 24x34 så sannolikt damur. Är egentligen inte intresserad av värdet, mest kul att veta lite om den bara. Eftersom den saknar krona så har jag tyvärr ingen aning om den tickar eller inte. Frågan är väl om det är lönt att fixa den men det känns inte så. Kommer i alla fall behålla länken, den är riktigt fin. :)
Rent ekonomiskt är det nog inte värt det tyvärr.
Ja den ser fin ut! Vad för bandbredd?

Vad är det som blänker där nere till höger??
Jag vet att om något är för bra för att vara sant så är det nog inte sant, men man hör ju om massa lyckade fynd så hoppet lever ju alltid. Så med risk för att jag avslöjar min livs affär så måste jag få ställa frågan; Imorgon går en auktion där ett sett med klockor auktioneras ut. Förväntat pris ca 300-700sek. Inget konstigt med det, men när jag försöker zooma in klockan längst ner till höger så kan det ju inte vara något annat än en DJ 1600? eller? fake? för inte kan väl ett auktionshus missa att en Rolex oavsett modell och skicka är värd mer pengar än så? och inte kan väl ett auktionshus låta en fake ligga med bland de andra klockorna?
Humbert-elis_181003.jpg

Jag vet att om något är för bra för att vara sant så är det nog inte sant, men man hör ju om massa lyckade fynd så hoppet lever ju alltid. Så med risk för att jag avslöjar min livs affär så måste jag få ställa frågan; Imorgon går en auktion där ett sett med klockor auktioneras ut. Förväntat pris ca 300-700sek. Inget konstigt med det, men när jag försöker zooma in klockan längst ner till höger så kan det ju inte vara något annat än en DJ 1600? eller? fake? för inte kan väl ett auktionshus missa att en Rolex oavsett modell och skicka är värd mer pengar än så? och inte kan väl ett auktionshus låta en fake ligga med bland de andra klockorna?
Humbert-elis_181003.jpg

Ja det är en Rolex. Är det en äkta? Troligtvis inte..
Alla vet vad Rolex är, världens mest kända klockmärke. Högst osannolikt att de skulle missa den.
Vissa auktionsfirmor låter kopior ligga med i loter för att få upp priset. Ganska fult, men vanligt..

Humbert-elis_181003.jpg
Det stämmer nog att inte kan ett auktionshus missa en rolex, men det är tyvärr inte alls ovanligt att det säljs fejk. Utan att vara någon auktoritet på rolex, och givet en väldigt dålig bild tycker jag visarna ser väldigt fel ut.

Det stämmer nog att inte kan ett auktionshus missa en rolex, men det är tyvärr inte alls ovanligt att det säljs fejk. Utan att vara någon auktoritet på rolex, och givet en väldigt dålig bild tycker jag visarna ser väldigt fel ut.
Ser inte att visarna ser fel ut, men kan så vara.

Tycker faktiskt den ser ovanligt riktig ut även om jag också tvivlar på dess äkthet, endast för att det är för bra för att vara sant... Ser lite ut som ett damur?

Jag har verkligen zoomat och jämfört men tycker att proportioner, visare, index och allt mina ögon fastnar på är väldigt likt
zoomad bild;
Humbert-elis_181003_zoom.JPG

Ser fake ut. Antar man kan köpa lotten och lämna tillbaka i värsta fall om den inte är äkta. Om man nu tycker det är värt besväret.

Normalt sett ber man bara om bättre bilder. Sparar enkelt lite huvudvärk.
Jag har skrivit till auktionshuset och bett om bättre bilder, funktionstest och garantier för att den är äkta. Avvaktar svar.

@Per Vad är det som du tycker avslöjar att det är fake? så att jag kanske lär mig något av det här också:)

Tillbaka
Topp