• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Hur får ni reda på vart det är loppis och när? Tips på loppis i Stockholm eller Västerås de kommande veckorna där det med stor sannolikhet kommer förekomma klockor? :)

Några få fynd på dagens loppisrunda. Urverket på fickuret fick mig dock att förundras. 10:- st var det helt klart värt att få lite sysselsättning när vintermörkret sätter in.

P1030417.JPG
P1030416.JPG
P1030418.JPG

image.jpeg
image.jpeg
Här är mitt senaste fynd. En Atlantic Världsmästare och Seiko Sea Horse. Atlanticen kostade ett hekto kronor och tickar fint efter lite skruvande, fix och trix. Sjöhösten var gratis... :) men den behövde också lite mer kärlek. Under det repiga glaset gick det att ana en blandsallad av visare och index. Ur verket rasade det lösa skruvar och dessutom en lös skruvskalle. Det var inte helt lätt att få ur den skruven kan jag säga. Men nu så är det mesta fixat och den tickar fint, det fattas bara en krona (tror mig hittat en NOS på bukten).

Men det jag blir lite nyfiken på är märkningen mellan hornen, A A?! Någon som vet vad det står för?

image.jpeg
image.jpeg
Här är mitt senaste fynd. En Atlantic Världsmästare och Seiko Sea Horse. Atlanticen kostade ett hekto kronor och tickar fint efter lite skruvande, fix och trix. Sjöhösten var gratis... :) men den behövde också lite mer kärlek. Under det repiga glaset gick det att ana en blandsallad av visare och index. Ur verket rasade det lösa skruvar och dessutom en lös skruvskalle. Det var inte helt lätt att få ur den skruven kan jag säga. Men nu så är det mesta fixat och den tickar fint, det fattas bara en krona (tror mig hittat en NOS på bukten).

Men det jag blir lite nyfiken på är märkningen mellan hornen, A A?! Någon som vet vad det står för?
Anders And? Anonyma Alkoh...?

image.jpeg
image.jpeg
Är inte AA snäppet under AAA-kopiorna? AAA-kopiorna är ju som alla vet tillverkade i samma fabrik och på samma sätt som originalen, men efter vanliga arbetstiderna (och så slipper man alla påslag som AD tar). AA-kopiorna är tillverkade av städpersonalen på helgen, så samma fabrik och material men aningen sämre monterade.

image.jpeg
image.jpeg

Har ingen aning men det kan kanske betyda All Alloy, helt legerat, alloy betyder ju legering.

Har ingen aning men det kan kanske betyda All Alloy, helt legerat, alloy betyder ju legering.
De va ingen dålig gissning! Boetten är faktiskt helt "helt" legerad.
Är inte AA snäppet under AAA-kopiorna? AAA-kopiorna är ju som alla vet tillverkade i samma fabrik och på samma sätt som originalen, men efter vanliga arbetstiderna (och så slipper man alla påslag som AD tar). AA-kopiorna är tillverkade av städpersonalen på helgen, så samma fabrik och material men aningen sämre monterade.
Vi får hoppas att det inte är så illa. :)

Är det bara jag som tycker det är charmigt när de här gamla uren har en spricka i glaset eller en rejäl ding?
Man undrar lite vad det här 30-40-50åriga ur varit med om.
Vem det var som gick in i en klockaffär och valde just det?
Söndagsfilosofen slår till :)

Dagens loppisfynd är inte vintage men man har nytta av den när man sitter med gamla klockor, exempelvis Oris väckaren som ligger på sitsen för att inte vara OT. :)

En HÅG H04 kontorsstol i väldigt bra skick för 150:-.

WP_20160810_002.jpg

Färgskillnaden i tyget beror på ljuset/kameran.

Tillbaka
Topp