• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hur kommer det sig att lume laddas bättre med uv-ljus?

Ja du? lämnar frågan öppen till de som begriper. :)

Nånting med ljusets våglängd gissar jag . Ultraviolett ljus laddar

Det är uv ljuset i solen som laddar upp lumen . Koncentrerad uv ljus så lyser det bättre antar jag ?
Kortare våglängd har högre energi. Rött ljus har längst våglängd i det synliga spektrat, blått och violett kortast. Ännu kortare är ultraviolett. Något förenklat absorberas energin i lysmassan genom att exitera atomerna, eller peta ut dem i ett högre energitillstånd. På så sätt lagras energin från inkommande ljus. Därefter trillar elektronerna successivt tillbaka till sina normaltillstånd, och i samband med detta så avges energi i form av ljus. Det är därför lysmassan fortsätter lysa en stund i mörker. En del lysmassa lyser starkt men inte så länge, annan lyser svagare men längre.
 

CainXVII

Breitling
Myrornas-fynd pga färgen på urtavlan... Nog vädigt ny, skyddsplast på baksidan :) Någon som känner igen loggan? Hittar ingenting...
IMG_20170324_152529.jpg
 

Psykel

Patek
Snyggt! Återkom gärna med en bild på Morellatot på Seikon.
Ber om ursäkt för ultradassig köksbelysning, men här är den! Synd på guldspännet bara, men har ett noname 14mm spänne i lådan att smacka på.
IMG_5093.JPG

Edit: Limningen vid spännet släppte när jag bytte spänne. Jäkla tur att det hände nu och inte när jag hade den på mig! Jaja, får plocka fram kontaktlimmet i morgon!
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ber om ursäkt för ultradassig köksbelysning, men här är den! Synd på guldspännet bara, men har ett noname 14mm spänne i lådan att smacka på.
IMG_5093.JPG

Edit: Limningen vid spännet släppte när jag bytte spänne. Jäkla tur att det hände nu och inte när jag hade den på mig! Jaja, får plocka fram kontaktlimmet i morgon!

Fan vad fräckt, ett sånt vill jag också ha! :)
 
Topp