• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Är inte så förtjust i kvartsklockor och LCD men den här klockan väcker gamla minnen till liv, är 100% säker på att jag har haft en likadan för länge sedan, jag kan inte annat än gilla den :)
Kan hålla med dig lite där. Finns mycket annat som är bättre. Men kunde inte motstå att få äga en för att uppleva gamla minnen när man hade såna som ung. jag kan tänka mig att du har haft en sådan någon gång för dom var ju populära då.

Min Speedy 145.012-67:a kom tillbaka från service hos Farfars klocka för två veckor sedan, idag fick jag klockans "Extract of the Archives" så jag vill dela med mig lite bilder av den :)
IMG_0008.jpg

IMG_0009.jpg
IMG_0012.jpg

IMG_0013.jpg
IMG_0057.jpg
P1000584.jpg
Den är riktigt bra den där!:)

Kan hålla med dig lite där. Finns mycket annat som är bättre. Men kunde inte motstå att få äga en för att uppleva gamla minnen när man hade såna som ung. jag kan tänka mig att du har haft en sådan någon gång för dom var ju populära då.
Jo, jag är säker på att jag har haft en sådan :) Googlade lite så vad jag kan se så kom den 1991, trodde att den var äldre än så, tiden går och minnet sviker en :) När vi ändå är inne på gamla tider, kommer ihåg den första LED-klockan jag hade. Den var alldeles svart, för att få se tiden så var man tvungen att trycka på en knapp så visades den i rött :D Måste ha varit någon gång på slutet av 1970-talet, en sådan skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa om de fortfarande finns att få tag på någon fungerande!

Jo, jag är säker på att jag har haft en sådan :) Googlade lite så vad jag kan se så kom den 1991, trodde att den var äldre än så, tiden går och minnet sviker en :) När vi ändå är inne på gamla tider, kommer ihåg den första LED-klockan jag hade. Den var alldeles svart, för att få se tiden så var man tvungen att trycka på en knapp så visades den i rött :D Måste ha varit någon gång på slutet av 1970-talet, en sådan skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa om de fortfarande finns att få tag på någon fungerande!
Där fick man trodde den var äldre från 80 talet. För det kändes som man var ung när man ägde en son inte att man närmade sig 18.

Synd att visare var utt byta. :(
Annars är den grymt! :)
Intressant, vilka visare tycker du är utbytta? Om du tänker på kronograf sekundvisaren och att den inte är droppformad så är det mig veterligen helt korrekt med sådan med rak kant för klockor sent producerade, vilket min är. Du kanske tycker att sekund/minut/timme har ljusare tritium än indexen vilket jag i så fall kan hålla med om, har dock ingen aning om de är utbytta eller inte, vid service så byttes de i alla fall inte ut. Skulle vara intressant att höra vad du tycker :)
Hälsningar,
Hans

Intressant, vilka visare tycker du är utbytta? Om du tänker på kronograf sekundvisaren och att den inte är droppformad så är det mig veterligen helt korrekt med sådan med rak kant för klockor sent producerade, vilket min är. Du kanske tycker att sekund/minut/timme har ljusare tritium än indexen vilket jag i så fall kan hålla med om, har dock ingen aning om de är utbytta eller inte, vid service så byttes de i alla fall inte ut. Skulle vara intressant att höra vad du tycker :)
Hälsningar,
Hans
Alla visare har samma vitt fergen!
Och dock betyder att alla var utbyta eller?!
Vid samma tillfälle?!

Hälsningar,
Hans
Tar tillbaka mitt påstående i tråden över :pDom är troligen bytta nångång sen -67? Men tycker ändå dom har gulnat lite? Tittar man på gamla Speedmasters med gulnande index så har nästan alltid lumen ur visarna ramlat ur?
Sällan nåt som kan ge så mycket kommentarer som lume och visare på Speedmaster:)

Vid samma tillfälle?!

Tar tillbaka mitt påstående i tråden över :pDom är troligen bytta nångång sen -67? Men tycker ändå dom har gulnat lite? Tittar man på gamla Speedmasters med gulnande index så har nästan alltid lumen ur visarna ramlat ur?
Sällan nåt som kan ge så mycket kommentarer som lume och visare på Speedmaster:)
Nu börjar det bli intressant :) Missförstå mig inte, jag har absolut ingenting emot att min klocka blir kritiskt granskad, tvärtom! Gjorde "acid-test" på klockan, mörkt rum (en toalett), belyste klockan med ficklampa (den som är inbyggd i en iPhone 7), ljuset från visarnas tritium (jag utgår ifrån att det är tritium!) klingade av lika snabbt som ljuset från indexen. Med en halveringstid på 12 år för tritium så bör väl inte visarna vara så mycket yngre än indexen, eller?

• Like
Reactions: PJW
Nu börjar det bli intressant :) Missförstå mig inte, jag har absolut ingenting emot att min klocka blir kritiskt granskad, tvärtom! Gjorde "acid-test" på klockan, mörkt rum (en toalett), belyste klockan med ficklampa (den som är inbyggd i en iPhone 7), ljuset från visarnas tritium (jag utgår ifrån att det är tritium!) klingade av lika snabbt som ljuset från indexen. Med en halveringstid på 12 år för tritium så bör väl inte visarna vara så mycket yngre än indexen, eller?
Säger inte att det inte kan vara så? Inte heller hur det funkar om det skulle vara så att det monterats servicevisare? Vilka då troligen varit tritium visare. Alla möjligheter finns? Tycker inte vi ska hänga upp oss mer? Skitgrym klocka. Är mest avis :eek:
50 år är den snart?

Säger inte att det inte kan vara så? Inte heller hur det funkar om det skulle vara så att det monterats servicevisare? Vilka då troligen varit tritium visare. Alla möjligheter finns? Tycker inte vi ska hänga upp oss mer? Skitgrym klocka. Är mest avis :eek:
50 år är den snart?
Tack @rogart-63 :) Som du ser så är jag själv undrande över varför de är så ljusa som de är, är dock övertygad om att det är tritium som lume i dem! Tyvärr så är jag förmodligen lite för mycket av perfektionist, är inte visarna original så kommer jag att försöka byta ut dem. Hmm, även om jag gör det så kommer de ju givetvis fortfarande inte att vara "original", bättre utryckt är väl att jag kommer att försöka byta ut dem mot några från 1967 eller 1968 (då klockan tillverkades) om jag kan hitta några som inte ser alltför taskiga ut (dvs. "svarta" eller där lume:n helt försvunnit) :D

Vid samma tillfälle?!

50 år är den snart?

Här kommer en bild på 67:an från en annan vinkel:
IMG_0096.jpg

Har också en Speedy från 1994 som ser ut så här:
SpeedyTuesday20161018.jpg

Jag vet inte men visarna ser ganska så lika ut, vad tycker ni? Skjortan är i alla fall exakt likadan i båda korten ser jag :D

Här kommer en bild på 67:an från en annan vinkel:
IMG_0096.jpg

Har också en Speedy från 1994 som ser ut så här:
SpeedyTuesday20161018.jpg

Jag vet inte men visarna ser ganska så lika ut, vad tycker ni? Skjortan är i alla fall exakt likadan i båda korten ser jag :D
Tjoho,
Dags att gå till sängs nu, slängde upp en tråd på Omega Forums om min klocka och dubierna om visarna, ni kan ta del av den här:
https://omegaforums.net/threads/help-with-hands-on-a-145-012-67.48139/#post-574584
God natt,
Hans

Synd att visare var utt byta. :(
Annars är den grymt! :)

Tror att alla visare var utbytt.
Men den är grym iallafall!!! :)

Tjoho,
Dags att gå till sängs nu, slängde upp en tråd på Omega Forums om min klocka och dubierna om visarna, ni kan ta del av den här:
https://omegaforums.net/threads/help-with-hands-on-a-145-012-67.48139/#post-574584
God natt,
Hans
Kan inte släppa det är ännu, postade bilder på lume-shots på OF igår, så här ser serien ut (belyste tavlan 30-45 sek, släckte lampan, ca. 5-10 sek mellan varje bild):
IMG_0060.JPG

IMG_0061.JPG

IMG_0062.JPG

IMG_0063.JPG

Nu är jag ju långt ifrån att vara någon kärnfysiker men med en halveringstid på 12 år för tritium så bör ljuset från visare nyare än tavlan klinga av långsammare än ljuset från tavlans index. Vad jag kan se i mina bilder är att ljuset klingar av i samma takt eller tom. fortare på visarna. Klockan har enligt uppgift från säljaren (som ägde den i ca 3-4 månader före jag köpte den) förvarats i bankfack av förr-förre ägaren de senaste 20 åren eller så, kan det vara så att frånvaron av exponering i ljus har gjort att visarna behållit sin vita färg.

Tillbaka
Topp