• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

En ny något märklig klocka från den fina tillverkaren Cortébert (1790-1980(?)). Hittade den i nyskick med orginalband. Boetten är tunn och riktigt fin, får mig att tänka på VC Overseas. Men jag undrar om den kom på länk också med tanke på infästningen? Visarna är rätt lustiga med, jag har aldrig sett denna kombo tidigare. Inte jättesnygg kanske. Kvalitets kvartsverk inuti. Satte ett nytt band på som jag nyss köpt NOS. Detta har en rätt rolig lösning bak som jag aldrig sett förut.
IMG_7386.JPG
IMG_7380.JPG
IMG_7391.JPG
IMG_7393.JPG
IMG_7394.JPG
Frågan är när de bytte logga och varför, eller om det inte är samma tillverkare som Cortébert med accent?

Frågan är när de bytte logga och varför, eller om det inte är samma tillverkare som Cortébert med accent?
Intrssant frågeställning. Loggan är lika men inte helt heller. Cortébert gick ju under i slutet av sjuttiotalet. Min kvartsare känns som om den skulle kunna vara något yngre. Någon kanske försökte med en omstart och moderniserade namnet och loggan? Min andra är mer lik din;
IMG_7412.JPG
IMG_7413.JPG

...ootroligt påkostade visare!.. :D
Udda på flera sätt! Gillar boett och tavla men visarna är inte så snygga tycker jag, har de lume? Bandet är riktigt smart.
Ingen lume. Nej, visarna är inte de grannaste. Jag tycker de är lite för korta dessutom. Det vore väl ingen helgerån att öppna klockan, blåsa ren tavlan från damm och byta till bättre visare? @Daniel Mathisen har ni något lager av visare där man kan hitta något snyggt?

Intrssant frågeställning. Loggan är lika men inte helt heller. Cortébert gick ju under i slutet av sjuttiotalet. Min kvartsare känns som om den skulle kunna vara något yngre. Någon kanske försökte med en omstart och moderniserade namnet och loggan? Min andra är mer lik din;
IMG_7412.JPG
IMG_7413.JPG

Ingen lume. Nej, visarna är inte de grannaste. Jag tycker de är lite för korta dessutom. Det vore väl ingen helgerån att öppna klockan, blåsa ren tavlan från damm och byta till bättre visare? @Daniel Mathisen har ni något lager av visare där man kan hitta något snyggt?
Speciella visare! Ja vi har ett litet lager med visare. Men hur sitter de där visarna, med en skruv? Jag kan kolla hur visarna sitter och om vi har något som passar, annars gör jag bara rent tavlan

Daniel

Tillbaka
Topp