• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Semi-vintage :)

IMG_0019.JPG

Uren är fina, det är inte tal om annat. Att det är misspass på index och logotyp indikerar tydligt att det har "meckats" med uren. Föremål som inte ligger i linje har ögat som störst förmåga att upptäcka och det är underligt att de som arbetat med uren lämnar dessa med detta fel, lätt att upptäcka och som vi ser direkt vid en första anblick. På ur från fabrik har jag aldrig sett detta fel.
Kanske en sista notering om denna. Notera 12 markeringen..
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=225645
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=225645
C1C83B28-091A-4F1B-96DE-C69CCD98FFE6.png

@Rozzy @Aurum @Per @Pauledward @ssp226 @Joakim C
CF633124-2A1C-407A-BE34-02F4AA916667.png

Förväntas jag ändra åsikt? Jag är ganska så obrydd i ämnet men jag är fortfarande kvar på min gamla ståndpunkt. Vilken skillnad den nu kan tänkas göra. :)

Förväntas jag ändra åsikt? Jag är ganska så obrydd i ämnet men jag är fortfarande kvar på min gamla ståndpunkt. Vilken skillnad den nu kan tänkas göra. :)
Den skall vara bekräftat orörd av sonen den kom ut från Rolex. Kommer med papper
Vad vill du ha sagt med detta inlägg? Gråa tavlan ser annorlunda ut.
Att 12 markeringen ligger lite snett på en påstod orörd klocka (av sonen till han som plockade ut den från AD 1972 enligt cert). Just att 12 markeringen var sne var det som fick alla att skrika ommålad?

Den skall vara bekräftat orörd av sonen den kom ut från Rolex. Kommer med papper

Att 12 markeringen ligger lite snett på en påstod orörd klocka (av sonen till han som plockade ut den från AD 1972 enligt cert). Just att 12 markeringen var sne var det som fick alla att skrika ommålad?
Nu påtalade jag väl fler saker?

Kan du inte posta en bra bild på din rakt framifrån? Då kan vi försöka göra en ny bedömning. Eller så lever du bara med att vi inte gillar tavlan. Det är förmodligen enklast. :)

Ocentrerad krona på de bilderna också ser jag tydligt på "Kevins" ur. Jag tror du ruckar på bilden av perfektion när det gäller detta massproducerade ur :D

Bättre bild behövs och tror vi alla lärt oss att man inte kan lita på vad tidigare ägare sagt. Din tavla kan fortfarande vara ok däremot, men är isf ett mycket ovanligt fel från Rolex.

• Like
Reactions: JLW
Nu har jag bemödat mig med att kolla på din(?) klocka @DonDraper. Till att börja med så jämför du med en helt annan tavla. Den på Rolexforums är en sunburst. Den ommålade som jag förmodar att du sålt till @Pauledward är udda matt. En färg som jag uppriktigt aldrig sett Rolex använda på någon modell.

Exempel på saker som stör mig är minutskalan. Köparen får gärna bekräfta om det på något omöjligt sätt är glaset som luras eller om minutmarkeringen är så off som det verkar. Det gäller inte enbart den markerade markeringen heller. Den var bara enklast att demonstrera på.

.png

Nu påtalade jag väl fler saker?

Kan du inte posta en bra bild på din rakt framifrån? Då kan vi försöka göra en ny bedömning. Eller så lever du bara med att vi inte gillar tavlan. Det är förmodligen enklast. :)

Med risk för en långkörare känns det som att vi inte kommer enas, trots att vi som ägt (och kollat den med lupp) klockan tycker den ser bra ut och hittar flertalet exempel på liknande ”imperfektioner” som tyder på att Rolex inte var så noga som vi verkar tro. Detta då tavlor av olika versioner verkar ha ”fel” på just minutmarkeringarna och då speciellt kring 12.
560E2EF4-0A40-439E-B462-7F3E43DF92D5.jpeg

Det jag stör mig på med att ni säger ommålad är att det får konsekvenser för ägaren. Dvs när denna skall sälja kommer den potentiella köparen kolla in denna tråd och påpeka att 2 rävar från forumet pekat ut den som ommålad. Att klockan sen är en 5500 och värdet är lägre spelar väl ingen roll, ingen vill väl ha en ommålad tavla? Både du och Aurum sitter på oerhörd kunskap och har öga för detaljer men som vi alla vet kan vi inte veta allt.

Senast ändrad:

Med risk för en långkörare känns det som att vi inte kommer enas, trots att vi som ägt (och kollat den med lupp) klockan tycker den ser bra ut och hittar flertalet exempel på liknande ”imperfektioner”.
560E2EF4-0A40-439E-B462-7F3E43DF92D5.jpeg
Som sagt. Placeringen på minutmarkeringarna är inget som Rolex skulle ha lyckats få så fel. Skalan är helt off och markeringarna är olika stora och pekar åt lite egna håll ibland. Den matta färgen är inget Rolex använt och - T SWISS T - ser jättefel ut. Tavlan är i mina ögon ommålad.

På vissa Rolextavlor och modeller från början av 50-talet verkar det vara mer regel än undantag att någon eller flera minutmarkeringar ligger off de jag sett. Man använde även matt lack då efter vad jag snappat upp och bytte till en mindre matt i mitten av 50-talet nån gång.

Nu är den här senare så den vet jag inget om men alla (äldre) Rolex verkar inte ha superfinish direkt på tavlan. Är dock inte särskilt kunnig på Rolex måste jag säga.

På vissa Rolextavlor och modeller från början av 50-talet verkar det vara mer regel än undantag att någon eller flera minutmarkeringar ligger off de jag sett. Man använde även matt lack då efter vad jag snappat upp och bytte till en mindre matt i mitten av 50-talet nån gång.

Nu är den här senare så den vet jag inget om men alla (äldre) Rolex verkar inte ha superfinish direkt på tavlan. Är dock inte särskilt kunnig på Rolex måste jag säga.
Nu skiljer det ca 20 ganska så viktiga år utvecklingsmässigt men ett problem med gamla klockor från 50-talet är att de väldigt ofta också är ommålade. :)

Tillbaka
Topp