• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

image.jpeg
Citymania.

Geneve-certifierad tävlingskronometer av Henry Capt/L. Gallopin. Ovanlig nickelstålbalans av företaget Crausaz och tillräckligt bra resultat för hedersomnämnande "Mention Honorable". På observatoriet ställdes den mot 73 Patek Philippes och 37 stycken Vacheron Constantins. #tufftmotstånd
Totalt klarade 202 klockor av 264 testningen i den svåraste klassen på observatoriet (1re classe). Av dessa 202 fick 106 så goda resultat att de tilläts vara med i tävlingsdelen, där min klocka kom på plats 56. Klockan är fortfarande i testningsboetten. #graal
Värd en egen tråd någon gång? Rätt roligt att vissa delar av urverket är helt orörda och precis som när de lämnade LeCoultre. Andra delar är verkligen mästerligt finisherade... Tanken var sannolikt inte att sälja klockan, utan enbart att den skulle tävla.
UXcX3gA.jpg

Y6kKGCz.jpg

om4RI8w.jpg

BRSEKlE.jpg

Senast ändrad:
Geneve-certifierad tävlingskronometer av Henry Capt/L. Gallopin. Ovanlig nickelstålbalans av företaget Crausaz och tillräckligt bra resultat för hedersomnämnande "Mention Honorable". På observatoriet ställdes den mot 73 Patek Philippes och 37 stycken Vacheron Constantins. #tufftmotstånd
Totalt klarade 202 klockor av 264 testningen i den svåraste klassen på observatoriet (1re classe). Av dessa 202 fick 106 så goda resultat att de tilläts vara med i tävlingsdelen, där min klocka kom på plats 56. Klockan är fortfarande i testningsboetten. #graal
Värd en egen tråd någon gång? Rätt roligt att vissa delar av urverket är helt orörda och precis som när de lämnade LeCoultre. Andra delar är verkligen mästerligt finisherade... Tanken var sannolikt inte att sälja klockan, utan enbart att den skulle tävla.
UXcX3gA.jpg

Y6kKGCz.jpg

om4RI8w.jpg

BRSEKlE.jpg
Fantastiskt vacker, både utvändigt och invändigt! Trevligt med handgraverat fabrikatnummer.

UXcX3gA.jpg

Y6kKGCz.jpg

om4RI8w.jpg

BRSEKlE.jpg
Sånt här gör mig glad! Blir alltid lika imponerad av din kunskap. Grattis!

Fantastiskt vacker, både utvändigt och invändigt! Trevligt med handgraverat fabrikatnummer.
Sånt här gör mig glad! Blir alltid lika imponerad av din kunskap. Grattis!
Det är egentligen en intressant klocka av flera anledningar. Företaget L. Gallopin tog över Henry Capt runt 1890 och behöll deras namn på många klockor.
Företaget under Gallopins regi, som fortfarande tillverkade ur av högsta klass, skickade in 42 klockor till observatoriet för tävling. Observatorietestning vid denna tid var väl argumenterbart ett av de bästa redskap en kvalitetstillverkare hade rent marknadsföringsmässigt (om det resulterade i pris och utmärkelser).
De sista klockorna som lämnades in av företaget var en serie på 5 klockor tillverkade år 1910. Klockorna 48294 - 48299... (Min har alltså nummer 48294)
Strax efter 1910 föll företaget i glömska och försvann i någon mening helt som klocktillverkare. Istället gjorde man någon satsning på smycken. :dead:

Klockan representerar alltså, i alla fall i mina ögon, en av de bästa och mest välrenommerade Geneve-baserade urtillverkares sista försök. En sista kraftsamling. Ett sista långfinger mot de ständiga konkurrenterna och grannarna (typ bokstavligen) Patek Philippe, Vacheron Constantin och Golay fils & Stahl. Tyvärr räckte det väl inte ända fram. De är i alla fall inte glömda här och klockan har en evig plats i min samling. Låt oss nu inleda en tyst minut!
#ivåratankar #ejglömd #töntigahashtags

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp