Nu tycker jag att @Per fått lite väl mycket skit. Jag taggade Per, men för att jag litade på honom när han bekräftade ”No lume”-fenomenet och inte för att få just hans åsikt om äktheten.Nyheten är att ingen verkar få argumentera mot att den ”allsmäktige” Per kan ha fel?
Det var jag som drog igång hela den här diskussionen då jag frågade @Pauledward om tavlan var ommålad. Inte heller jag är någon expert på ref 5500 (mellan 1969-70) men har gett min fru en aningen yngre Air-King som hon bär mycket samt sett många klockor genom åren. Jag är tämligen duktig på att tyda ommålade/renoverade urtavlor och tyckte helt enkelt att klockan känndes off. Att Per sedan bekräftade min tveksamhet och lika så @Aurum (som förmodligen är den jag litar mest på när det gäller om tavlor har ”bättrats på) mf.
Jag tycker det är lite löjligt när @ssp226 snackar om att man inte skall uttala sig i frågan om man inte ägt att hanterat ref 5500 från just denna period. Per och Aurum är bland de främsta i Sverige på vintige och kanske i synnerhet Rolex, så vilka skulle då få uttala sig? Är Don Drappers olika teorier om tavlorna bättre och mer trovärdiga bekräftelser (tex -”Så min starka teori är att de kom ut såhär från Rolex, och således är därför som tavlan är ovanlig då de insåg att något var lite galet med tavlorna.”)? Är det samtidigt inte lite konstigt att inga andra tycks stödja er sida att den är riktig, ssp226 och Don Drapper, någon som inte har ekonomiska eller prestige i frågan?
De få tavlor jag hittat som liknar den diskuterade klockan återfinns i Hongkong (tex Alex Pigs som jag länkade till). Var härstammar denna klocka ifrån @ssp226 när du fick tag på den? Kan du något om dess historik?
Nu har allt detta blivit en prestigefråga då DD och ssp226 tycks vägra släppa frågan innan vi alla ber om ursäkt och erkänt den som riktig. Jag känner mig likt Per fortfarande inte övertygad och jag tror inte vi kommer så mycket längre i frågan. Klockan är fortfarande vacker och en äkta Rolex med ett relativt begränsat värde oavsett om tavlan är orginal eller renoverad. Tur att det inte handlade om en klocka med stort samlar- och sexsiffrigt värde.