• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

En gammal dirskie i dag! Soryy för en äldre bild!
DSCF0922.JPG

Sausage dial :)

Den var riktigt läcker, var hittar man en sådan?

Dyker upp då och då på bukten! Den blå stjärnan har ursprungligen röd nyans men har utsatts för ljus genom åren
och bildat en ny färg!? Det finns många franken där det vanliga är att den karaktäristiska sekundvisaren ärt utbytt mot
en icke pil variant!

Tack! Kan varmt rekommendera en 6139-6010. Ser dem då å då på eBay, många nya tavlor, visare och udda casebacks mm. Den här är 200% keeper eftersom farsan köpte den samma år jag föddes.

Blev just med min första Seiko, efter att ha varit grymt sugen länge. Tittade länge på 6138-serien, men efter ett tag konstaterade jag att 6139-serien är mycket roligare. Din är fantastiskt fin, älskar den typen av blåa tavlor.

Första jobbdagen efter semester firas med en 20(?)-talare
image.jpg

Läcker! Kul boett, den varianten har jag inte sett tidigare. Vad mäter tanken? Ser ut att vara i riktigt fint skick. Angående ålder förmodar jag att den är lite senare, 1930-ish. Har iofs inte mycket data att basera uttalandet på då designerna hängde kvar rätt länge på den tiden. Ur från 20-talet är rätt ovanliga, förmodar det var rätt nytt och dyrt på de tiden.

Läcker! Kul boett, den varianten har jag inte sett tidigare. Vad mäter tanken? Ser ut att vara i riktigt fint skick. Angående ålder förmodar jag att den är lite senare, 1930-ish. Har iofs inte mycket data att basera uttalandet på då designerna hängde kvar rätt länge på den tiden. Ur från 20-talet är rätt ovanliga, förmodar det var rätt nytt och dyrt på de tiden.

Ca 22 mm bred och 37 mm lång inkl. bandhorn.
Stämmer säkert att det är 30-tal. Har öppnat upp den men hittar ingen datummarkering någonstans. Hittar en (dåligt utförd) handristning som lyder "XXII" i boetten. I vilket fall är den i ett härligt skick rakt igenom. Håller tiden inom minuten per dygn dessutom.
Verket ser ut såhär (lånad bild):
703869934_o.jpg

Har förresten skrivit lite mer om den här tidigare:
https://klocksnack.se/threads/hämtade-ett-paket-med-gott-och-blandat.21976/

Tillbaka
Topp