Warwian
Silver
En mycket bra fråga! Reglörens uppgift var i allra högsta grad komplicerad och reglage är en helt vetenskap. Det var/är exempelvis ett av ämnena som studerades på urmakarskolorna. Balanshjulet måste matchas med spiralen, vilket är reglörens jobb. Kompensationsbalansen skall kompensera spiralens fel. Jag är inte urmakare eller fysiker, men jag skall förklara så gott jag kan! Enkelt förklarat blir en stålspiral som på denna klocka "svagare" vad gäller elasticitet i takt med att temperaturen ökar och detta gör att klockan går långsammare. Detta fel måste kompensationsbalansen kompensera för.Kul som alltid att få en dos av din nördvärld! Vikterna på balansen, har säkert något fint ord, har olika färg. Någon anledning till detta eller är det ett resultat av att den har regulerats vid flera tillfällen?
I och med att kompensationsbalansen är delad och består av två laminerade metallskikt (mässing och stål) som påverkas olika mycket av temperaturerförändringar, så kan ändarna på balanshalvorna röra sig inåt och utåt. Om temperaturen ökar expanderar mässingen på utsidan mer än stålet på insidan och ändarna på balanshalvorna böjer sig inåt. Detta ger ett lägre tröghetsmoment och snabbar upp klockan (detta kompenserar alltså för spiralens svaghet som gör att klockan går långsammare). Om temperaturen sjunker sker det motsatta (spiralen blir alltså "styvare").
Ingen spiral är den andra lik och varje spiral skiljer sig i vilken och hur mycket kompensation som behövs. Reglörens jobb var att matcha balansen med spiralen, vilket inkluderade justeringar med hjälp av skruvarna. Skruvarna på balansen, som kan vara gjorda av exempelvis mässing, guld, eller, i vissa fall, platina, används av flera anledningar beroende på fel. Även balanshjulen kan ha fel som behöver justeras. Beroende på var skruvarna är placerade kan de användas för att avhjälpa tyngdpunktsfel på balansen, justera gången, eller om de är placerade nära ändarna på balansen, öka eller sänka temperaturkompensationen (genom att påverka hur mycket ändarna rör sig). Kanske behövdes en tyngre skruv för att avhjälpa ett svårt tyngdpunktsfel, exempelvis en av lågkaratigt guld eller platina. Om en lättare skruv behövdes så kanske en av mässing användes. Ibland räckte det inte bara med justering av skruvar, utan krävdes kanske också att reglören testade ett antal balanser innan en bra match hittades.