• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

:)
Min säger hej ;)

003.JPG
Snygg!!

TorNet!

Kan du berätta lite om den! Ser ut som Adanacvisare!? Har marathon någonting med den att göra?

Häftig!

Nae, har ingen spännande historia som jag känner till. Loggan på urtavlan är i alla fall från en militär sjukvårdsskola i Florens. Troligen från 80- eller 90-talet, tillverkades en del klockor då som försågs med loggor från olika italienska förband - allt från flygvapnet och fallskärmstrupper till ubåtsförband och attackdykare. Boetterna var av olika typ men oftast i PVD. Tillverkare var bl.a Breitling och DPW, min klocka är märkt North Eagles och boettformen har även använts av Squale. Klockorna var så vitt jag vet aldrig "issued" men personalen på de olika förbanden kanske erbjöds att köpa dem. Med tanke på att de inte är extremt sällsynta så tror jag att de även kan ha sålts på öppna marknaden till random Svenne-Banan, eller snarare Paolo-Banani...

Jag har tidigare haft en snarlik klocka med logga från ett minröjningsförband, MSC Timo är förmodligen namnet på fartyget:

1800x600_zps1305f25e.jpg

En bildsök på t.ex. "Breitling DPW PVD" ger fler exempel.

Tror inte det finns någon koppling till Marathon/Adanac.

Nää, finns kvar. Har en (tveksam) idé att använda den blekta på sommaren och denna på vår o höst. Samt en svart på vintern. Visst är vi knäppa..:)

Ps. Inte hittat någon svart ännu.
Förstår tanken! Väl tänkt.
Skönt att höra dessutom. Ditt fadeade insert är det snyggaste jag sett. :)

Nää, finns kvar. Har en (tveksam) idé att använda den blekta på sommaren och denna på vår o höst. Samt en svart på vintern. Visst är vi knäppa..:)

Ps. Inte hittat någon svart ännu.
Sälj ditt blekta till mig istället! :D
Grymt fin 1675! Vad är det för årgång och mark på tavlan?

Tillbaka
Topp