deddas
Silver
Sjysst band! Vart kommer det ifrån?
Canvas kläder till Lemanian långt om länge.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sjysst band! Vart kommer det ifrån?
Canvas kläder till Lemanian långt om länge.
Haveston. Såg det i nån tråd här förra veckan. Schysst kvalitet, lite osäker på varför man lagt till ett extra tyglager för "flärphållaren" att löpa i men inget som stör.Sjysst band! Vart kommer det ifrån?
Får hålla med dig, men ibland kisar jag lite och låtsas att den har stepSnygg, men skulle inte räkna den som step case. Vad menar du med väldigt tidig bumper? Just från New Ardath, eller generellt?
Räknar med att jag uttryckt mig slarvigt, men en variant av det första riktigt massproducerade automatiska verket från A. Schild såg det ju ut att vara. Vad jag har läst mig till så var det A Schild som liksom gjorde automatiska till "mainstream". Men jag gissar att produktionen pågått ett antal år när just det här exemplaret producerades. Minns inte om den går att dra upp för hand? Då bör det vara tidigast en bit in på 40 talet om jag minns rätt. Läste på lite när jag köpte min Mido Multifort från 1938 men det var väl två eller tre år sedan nu. Har glömt både årtal och kalibernummer. Jag skulle inte bli förvånad om det går utmärkt att argumentera för att Schild inte var först förresten. Vet att t ex Glycine var tidigt ute. Det kan ju bero på hur man definierar "massproduktion".Får hålla med dig, men ibland kisar jag lite och låtsas att den har step
Går enbart på vad @Highvalley sa till mig, han kanske vill förklara närmare
Ser ut som min så när som på ett par siffror i ref-numret. Det var ett tag sedan jag öppnade den så jag minns inte om det fanns några ledtrådar om tillverkare på insidan av bakboetten. Ibland finns det ju någon liten logga eller patentnummer som ledtrådar. Definitivt inte Taubert / Borgel iallafall. Men jag förstår associationen. Samma stil på bandhornen som på min Movado med FB-boett. Väldigt trevliga klockor oavsett tycker jag!Ja, gillar den goa äggvita färgen på tavlan En kul Longines, jag tror ref. 6555 med nedsänkta index, fanns även i lådorna. Ska bli spännande att få dem fixade
Mja, denna är väldigt lik, om inte samma, i boetten. Skulle svara ja på samtliga av dina frågor
...och först var såklart Harwood. Har en i lådan, synd den inte går längre.Räknar med att jag uttryckt mig slarvigt, men en variant av det första riktigt massproducerade automatiska verket från A. Schild såg det ju ut att vara. Vad jag har läst mig till så var det A Schild som liksom gjorde automatiska till "mainstream". Men jag gissar att produktionen pågått ett antal år när just det här exemplaret producerades. Minns inte om den går att dra upp för hand? Då bör det vara tidigast en bit in på 40 talet om jag minns rätt. Läste på lite när jag köpte min Mido Multifort från 1938 men det var väl två eller tre år sedan nu. Har glömt både årtal och kalibernummer. Jag skulle inte bli förvånad om det går utmärkt att argumentera för att Schild inte var först förresten. Vet att t ex Glycine var tidigt ute. Det kan ju bero på hur man definierar "massproduktion".
Tror bara det är Rolex som påstått att Harwood inte var först med automatiska verk i armbandsur, och det bad de om ursäkt för. Men visst var Harwood serieproduktion i rätt liten skala? Kanske inte faller riktigt under en vettig definition av "massproduktion"? Det hade varit kul med en i lådan iallafall. Har du postat en bild av din här på KS någon gång? Minns inte att jag sett den....och först var såklart Harwood. Har en i lådan, synd den inte går längre.
Rolex påstod väl främst att de var först med sin perpetual, dvs fullrotor? Vet att de uttryckte sig förvirrande eller felaktigt. Jag skulle nog kalla det serieproduktion, måste ändå gjort en hel del? Har dock ingen aning om antalet. Var länge sedan jag lade upp en bild men vet att det finns en i dagens klocka jag körde en vecka. Har ingen annan bild här och nu iaf.Tror bara det är Rolex som påstått att Harwood inte var först med automatiska verk i armbandsur, och det bad de om ursäkt för. Men visst var Harwood serieproduktion i rätt liten skala? Kanske inte faller riktigt under en vettig definition av "massproduktion"? Det hade varit kul med en i lådan iallafall. Har du postat en bild av din här på KS någon gång? Minns inte att jag sett den.
Kaxigt att Harwood gjorde det första automatiska armbandsuret och inte ens skyltade med det på tavlan!Rolex påstod väl främst att de var först med sin perpetual, dvs fullrotor? Vet att de uttryckte sig förvirrande eller felaktigt. Jag skulle nog kalla det serieproduktion, måste ändå gjort en hel del? Har dock ingen aning om antalet. Var länge sedan jag lade upp en bild men vet att det finns en i dagens klocka jag körde en vecka. Har ingen annan bild här och nu iaf.
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-aurum-tisdag-v-5.3334/#post-52297
Det hände att de formulerade sig lite vilseledande.Rolex påstod väl främst att de var först med sin perpetual, dvs fullrotor? Vet att de uttryckte sig förvirrande eller felaktigt. Jag skulle nog kalla det serieproduktion, måste ändå gjort en hel del? Har dock ingen aning om antalet. Var länge sedan jag lade upp en bild men vet att det finns en i dagens klocka jag körde en vecka. Har ingen annan bild här och nu iaf.
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-aurum-tisdag-v-5.3334/#post-52297
Det är väl ett True Dome i den där? Har fått intrycket att det är lite orättvist att blanda ihop dem med övriga AM-plexin. Eller brukar de också spricka?Ok, för de flesta aftermarketglasen spricker utan att ägarna ser det. Syns ju bara i vissa vinklar. Hade det länge på min 1803.
Kul urklipp, dessa två hade jag inte sett tillsammans tidigare.Det hände att de formulerade sig lite vilseledande.
...och fick be om ursäkt.
Jag skulle utan tvekan också kalla Harwoods variant för serieproduktion. Faktum är att jag gör det i inlägget du citerar.
Möjligt, tror det är omöjligt att se på bild. Har ingen erfarenhet av de nya tokdyra plastbitarna.Det är väl ett True Dome i den där? Har fått intrycket att det är lite orättvist att blanda ihop dem med övriga AM-plexin. Eller brukar de också spricka?
Nä, sådana superkrafter har jag inte. Har däremot en minnesbild av annonsen. Kan hålla med om att de är provocerande dyra. Har själv enstyckstillverkat plexidetaljer som kostade betydligt mindre.Möjligt, tror det är omöjligt att se på bild. Har ingen erfarenhet av de nya tokdyra plastbitarna.
Fin tulip dial....Svarttavlad dykare.