• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Löjligt förtjust i denna

eHNQS1l.jpg

En fullt förståelig löjlighet.

Svävar fortfarande bland molnen med denna som suttit på armen sedan den levererades från en helservice. Patinan på tavlan är som jag vill ha den, länken är charmigt rasslig, saknar inte ens borstningen på boetten...

image.jpg

Härligt! Flightmaster är en fullkomligt underbart fulsnygg ikon! Finns det kvar spår av originalborstningen på caset eller har det blivit ''felpolerat'' någon gång?

Härligt! Flightmaster är en fullkomligt underbart fulsnygg ikon! Finns det kvar spår av originalborstningen på caset eller har det blivit ''felpolerat'' någon gång?
Fulsnygg så det förslår, att något som ser så kraftigt och tungt ut kan sitta så nätt är dock ett mysterium.;)
Inga spår kvar av bortsningen, såg någon tråd hör på KS där det tipsades om vad man kan göra med lasersvets och en lapping machine - inget för mig dock.

Både blått och grönt mögel, rare! ;) Vad är det för något?

Vet inte annat än att det står "Almé" på tavlan. Tycker den är väldigt vackert möglad har ej set både blått och grönt tidigare.
Verket är i ganska fint skick. Känner inte igen det. 10''' Separat brygga för ankarhjul som på endel fickur. Kanske står nåt under tavlan har inte kollat.
'
verk Alme.jpg

Cool! Lägg gärna upp lite fler bilder/info om UG:n!

Har inte allt för mycket information om klockan om jag ska vara ärlig. Efter att ha tittat runt skulle jag säga att den är ifrån 1945-46(Enligt serienumret på baksidan) Universal Geneve, med 262 manuellt urverk, 35mm i diameter.

Ska försöka att titta runt lite mer efter information, men alltid kul att veta att den är ifrån eran precis efter andra världskriget! :)

Dubbelpostar denna bilklocka från det forna Östtyskland...
Den var en katt bland hermeliner :) i denna tråd:
https://klocksnack.se/threads/snygg-bilklocka.34276/page-2#post-770354

"Och här har vi budgetalternativet. Östtysk bilklocka med multipla fästmöjligheter :)
kan fästas med antingen magnet eller fästkudde.... storlek ca 43 mm. Manuellt uppdrag
som tyvärr bara håller ett dygn…"

3h6Gwig.jpg

Tillbaka
Topp