• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Det har gjorts förut, jag vet. Speedy och Cheepo-läder. Men oj vad det blev bra, bättre än vad det brukar se ut på bild!
image.jpg

Onelund - aah, du läser också Mcnab, håller på att beta av dem på engelska via iBook :). Har lästa alla på svenska, men där är nästan inga svordomar med haha.

Måste bara skriva av mig, för är så inåt helvete lycklig! Fick precis hem två av mina julklappar jag köpte till mig själv.

En 1950 Vintage Ulysse Nardin dykare och En Frimurar Universal Geneve! Underbara klockor och denna fredag förtjänar ett glas Bourbon, det kan jag säg! :D

IMG_1703.JPG

Måste bara skriva av mig, för är så inåt helvete lycklig! Fick precis hem två av mina julklappar jag köpte till mig själv.

En 1950 Vintage Ulysse Nardin dykare och En Frimurar Universal Geneve! Underbara klockor och denna fredag förtjänar ett glas Bourbon, det kan jag säg! :D

IMG_1703.JPG

Har du möjlighet att posta några närbilder på din Ulysse Nardins tavla och/eller verkbilder månntro?
Gärna i Ulysse Nardin-tråden: https://klocksnack.se/threads/ulysse-nardin-bildtung.32950/

Fortsätter min vintagevecka med denna Eiger Deluxe.
Den är en av mina favoriter. AS 1130, justerat i 4 positioner.
Jag har själv gjort en fullservice på klockan 2013, jag tjatade mig till 14 dagars "praktik" hos min urmakare och vi hade 14 härliga dagar sommaren 2013.
Jag var 54 år, han 76 år. Han är utbildad i Borensberg och har 57 års yrkesvana.
Han brinner fortfarande för mekaniska klockor och gratulerar alla som lämnar in en mekanisk klocka för service/renovering genom att bara kräva 250:- för arbetet + ev. reservdelar.
Frågade honom varför han inte tar ordentligt betalt, han svarade att det är ett nöje för honom att få vara kulturbevarare och de som vill bevara skall inte behöva betala en kvarts månadslön för en service.
Nu, 78 år ung, har han gått ner till urmakararbete 3 dagar i veckan, de 2 andra veckodagarna arbetar han i skogen. Behöver röra på mig, säger han.
En Småländsk praktgubbe!
Jag fick vara med om mycket intressant under dessa veckor, bl.a. fick jag tillverka 2 nya kugghjul till ett 1700-talsur, envisarmodell, samt tillverka en balansaxel till mitt armbandsur från 1930 - 40talet. Själv tillverkar han mycket delar till de verk han renoverar, priserna på många reservdelar tycker han är ohemula (han säger faktiskt så) och menar att han minsann gör minst lika bra reservdelar själv.
Sedan dess har jag fått tumbasartros i båda tummarna, det gör klockpill mycket svårt då jag har stora problem att greppa småprylar.
Det mest lättgreppade, nuförtiden, är ett wiskyglas. Skål
P1160135 (2).JPG
:)

Fortsätter min vintagevecka med denna Eiger Deluxe.
Den är en av mina favoriter. AS 1130, justerat i 4 positioner.
Jag har själv gjort en fullservice på klockan 2013, jag tjatade mig till 14 dagars "praktik" hos min urmakare och vi hade 14 härliga dagar sommaren 2013.
Jag var 54 år, han 76 år. Han är utbildad i Borensberg och har 57 års yrkesvana.
Han brinner fortfarande för mekaniska klockor och gratulerar alla som lämnar in en mekanisk klocka för service/renovering genom att bara kräva 250:- för arbetet + ev. reservdelar.
Frågade honom varför han inte tar ordentligt betalt, han svarade att det är ett nöje för honom att få vara kulturbevarare och de som vill bevara skall inte behöva betala en kvarts månadslön för en service.
Nu, 78 år ung, har han gått ner till urmakararbete 3 dagar i veckan, de 2 andra veckodagarna arbetar han i skogen. Behöver röra på mig, säger han.
En Småländsk praktgubbe!
Jag fick vara med om mycket intressant under dessa veckor, bl.a. fick jag tillverka 2 nya kugghjul till ett 1700-talsur, envisarmodell, samt tillverka en balansaxel till mitt armbandsur från 1930 - 40talet. Själv tillverkar han mycket delar till de verk han renoverar, priserna på många reservdelar tycker han är ohemula (han säger faktiskt så) och menar att han minsann gör minst lika bra reservdelar själv.
Sedan dess har jag fått tumbasartros i båda tummarna, det gör klockpill mycket svårt då jag har stora problem att greppa småprylar.
Det mest lättgreppade, nuförtiden, är ett wiskyglas. Skål
P1160135 (2).JPG
:)

Skål . Visen tumme är inget kul .Har oxå ett par tummar som spökar . Vänster tumme är värst .Lika farebaskat kan jag inte låta bli att pilla med klockor . Tänk om man pillar med klockor när man är 78 år :oldman: :D

IMG_1703.JPG

Läcker den där frimuraren! Pm:a gärna om du nån gång får för dig att gå vidare.

Tillbaka
Topp