Fortsätter min vintagevecka med denna Eiger Deluxe.
Den är en av mina favoriter. AS 1130, justerat i 4 positioner.
Jag har själv gjort en fullservice på klockan 2013, jag tjatade mig till 14 dagars "praktik" hos min urmakare och vi hade 14 härliga dagar sommaren 2013.
Jag var 54 år, han 76 år. Han är utbildad i Borensberg och har 57 års yrkesvana.
Han brinner fortfarande för mekaniska klockor och gratulerar alla som lämnar in en mekanisk klocka för service/renovering genom att bara kräva 250:- för arbetet + ev. reservdelar.
Frågade honom varför han inte tar ordentligt betalt, han svarade att det är ett nöje för honom att få vara kulturbevarare och de som vill bevara skall inte behöva betala en kvarts månadslön för en service.
Nu, 78 år ung, har han gått ner till urmakararbete 3 dagar i veckan, de 2 andra veckodagarna arbetar han i skogen. Behöver röra på mig, säger han.
En Småländsk praktgubbe!
Jag fick vara med om mycket intressant under dessa veckor, bl.a. fick jag tillverka 2 nya kugghjul till ett 1700-talsur, envisarmodell, samt tillverka en balansaxel till mitt armbandsur från 1930 - 40talet. Själv tillverkar han mycket delar till de verk han renoverar, priserna på många reservdelar tycker han är ohemula (han säger faktiskt så) och menar att han minsann gör minst lika bra reservdelar själv.
Sedan dess har jag fått tumbasartros i båda tummarna, det gör klockpill mycket svårt då jag har stora problem att greppa småprylar.
Det mest lättgreppade, nuförtiden, är ett wiskyglas. Skål