• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Med proveniensen? Och angående de andra frågorna?
Klockan är superfin och med odiskutabel proveniens och just därför värderades den alldeles för lågt i Antikrundan och det var sonen till ägaren medveten om.

Vilka andra frågor refererar du till här?
Rekordet för en Enicar Sherpa Graph MK1a på offentlig auktion ligger för tillfället på en bit över 200k, och slogs även det på Bukowskis..! ;)

Klockan är superfin och med odiskutabel proveniens och just därför värderades den alldeles för lågt i Antikrundan och det var sonen till ägaren medveten om.

Vilka andra frågor refererar du till här?
Rekordet för en Enicar Sherpa Graph MK1a på offentlig auktion ligger för tillfället på en bit över 200k, och slogs även det på Bukowskis..! ;)
Kändes som en bra professionell värdering tycker jag. En värdering är ju inte toppnoteringen utan ett medelvärde. Sedan beror det ju även på försäljningskanal. Sonen värderade ju lägre än Wallhagen?

Frågan var om det gick en innan sändningen förra sommaren? Vet bara att det gått två i Sverige och minst en av dem slog rekord och förvånade många.

Kändes som en bra professionell värdering tycker jag. En värdering är ju inte toppnoteringen utan ett medelvärde. Sedan beror det ju även på försäljningskanal. Sonen värderade ju lägre än Wallhagen?

Frågan var om det gick en innan sändningen förra sommaren? Vet bara att det gått två i Sverige och minst en av dem slog rekord och förvånade många.
Så kan det vara förstås men de brukar ju annars värdera vad motsvarande slutrop skulle bli på en auktion, och det var så jag resonerade.

Det är korrekt att två MK1a såldes på offentlig auktion under 2021 och jag är ganska säker på att den första såldes innan Antikrundans inspelning skedde men då jag inte har deras inspelningsschema vet jag inte med 100% säkerhet så klart.

Att de relativt höga slutpriserna förvånade några handlar mer om bristande kunskap om prisutvecklingen på Sherpa Graph hos dem än något annat.

I den stora världen utanför Sverige hade man stenkoll på dessa auktioner och jag tror inte förvåningen var påfallande där.

Har det sålts dyrare än de på Bukowskis? Länka gärna. Är nyfiken. :)

En gång på auktion gör ingen marknad men fler sales i samma trakter kan göra det.

Har det sålts dyrare än de på Bukowskis? Länka gärna. Är nyfiken. :)

En gång på auktion gör ingen marknad men fler sales i samma trakter kan göra det.
På offentlig auktion är nog de två från Bukowskis i topp internationellt men de säljs en del via privata affärer med så det är omöjligt att veta vad det absoluta rekordet är.
Jag vet att två andra MK1a såldes i Sverige förra året men utan proveniens från Vasa och inte till samma höga nivåer….

För ingen statistik med priser på dessa klockor då jag ”bara”har en MKIII, men även de har dragits med i en ganska kraftig prisökning de senaste året.

Fortfarande är det en udda klocka i samlarvärlden och det är svårt med korrekta prisuppgifter….

På offentlig auktion är nog de två från Bukowskis i topp internationellt men de säljs en del via privata affärer med så det är omöjligt att veta vad det absoluta rekordet är.
Jag vet att två andra MK1a såldes i Sverige förra året men utan proveniens från Vasa och inte till samma höga nivåer….

För ingen statistik med priser på dessa klockor då jag ”bara”har en MKIII, men även de har dragits med i en ganska kraftig prisökning de senaste året.

Fortfarande är det en udda klocka i samlarvärlden och det är svårt med korrekta prisuppgifter….
Det är en kul klocka som definitivt är värdefull. Men då vet jag. Jag sätter inget större värde på den andra Bukowskis-auktionen. :)

Enicar är och lär förbli en liten nisch. Lite som Heuers lilla tremänning. Liten plaskdamm med få intressenter. Borde förmodligen få mycket mer kärlek än de får.

4AABFA70-46AC-4224-8D1C-CFB826532EBB.jpeg

Tillbaka
Topp