• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Snöflinga från 78 idag!

9FAA6446-984A-4068-9E5D-BDE7A1FA9B6E.jpeg

Dagens TachymeterTorsdag firar vi med att testa den nyinkomna originallänken på min GRAPHO-MATIC.

Denna kronograf var Enicars första automatiska dito och den innehåller ovanligt nog INTE ett Enicar-verk denna gång utan man tog hjälp av Lemania och nyttjade deras cal 1340-verk. Enligt vad jag hittade på nätet så var detta verk ett samarbete mellan Omega och Lemania och det kom runt 1972, vilket stämmer bra överens med klockans ålder. Det håller tiden extremt bra dessutom. Boetten mäter in på trevliga 39 mm, utan krona.

Tavlan har en lite ovanlig setup av visare och subdials. Det är alltså 4 centrala visare och två subdials på kl 6 och 9 på urtavlan.Man läser av följande på visarna:
  • Centralt hittar vi vanliga tim- och minutvisare, orange kronografsekund samt svart/gul 60 minuters kronografsummering
  • 12-timmars kronografsummering som sub dial vid kl 6
  • Vanliga sekunder vid kl 9
  • Datumfönster kl 3
Personligen är denna extremt färgglada och grafiska tavla en av mina absoluta favoriter i min Enicar-samling och en av de mer underskattade kronograferna på marknaden, så passa på att handla om du hittar en i skapligt skick! 👍

🪐 Enicar GRAHPO-MATIC ref, 134-01-02

IMG_3449.jpg
IMG_3448.jpg
IMG_3447.jpg

Tillbaka
Topp