Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
När du har tröttnat på certinan så får du gärna pm:a mig [emoji1]Mmm, t.o.m. min Super ph500 har det svårt.
Visste inte att dom växte på träd...
Tank från 1935 är kvällsklockan. Nytt glas och tillfixad av UhrglasProduktion! Många tack eriksson850!![]()
Tank från 1935 är kvällsklockan. Nytt glas och tillfixad av UhrglasProduktion! Många tack eriksson850!![]()
Nytt i lådan. Polerat upp den och skall hitta ett nytt armband till den. Guld på stål, 35mm. Femtiotal?
![]()
Öppnade den och blev lite förvånad. Då jag förväntade mig ett microrotor verk (jag trodde i mitt enfald att Polerouter var UGs beteckning på microrotorverket) så fann jag en hammar-automat. Det förklarar det något ljudliga verket och att auktionsförrättaren beskrev klockan som defekt då verket satt löst...Fiiiiiin! Har en likadan, fast en de luxe i helguld. Har du koll på vilken version av microrotorverket det är? Sent 50-tal skulle jag gissa. Bra köp!
Öppnade den och blev lite förvånad. Då jag förväntade mig ett microrotor verk (jag trodde i mitt enfald att Polerouter var UGs beteckning på microrotorverket) så fann jag en hammar-automat. Det förklarar det något ljudliga verket och att auktionsförrättaren beskrev klockan som defekt då verket satt löst...
Kalibern heter 138SS.
Med hjälp av eriksson850 tabell jag fick så kan jag konstatera att serier 1716xxx innebär att klockan är från 1955-56.
![]()
![]()
![]()
![]()
Stämmer!Stämmer att de tidiga hade hammarautomater. Köpte själv en senare för att få just micro-rotor. De SAS-märkta hade väl hammarverk Jens ?
Din årsmodell ligger i gränslandet för om den ska ha hammarautomat eller microtor.
http://www.polerouter.de/frameset-timeline.htm
För övrigt skulle jag fixat en fjäder ganska omgående, har hört att hammarverken kan ta rätt mycket stryk om det inte finns dämpning.
Öppnade den och blev lite förvånad. Då jag förväntade mig ett microrotor verk (jag trodde i mitt enfald att Polerouter var UGs beteckning på microrotorverket) så fann jag en hammar-automat. Det förklarar det något ljudliga verket och att auktionsförrättaren beskrev klockan som defekt då verket satt löst...
Kalibern heter 138SS.
Med hjälp av eriksson850 tabell jag fick så kan jag konstatera att serie 1716xxx innebär att klockan är från 1955-56.
![]()
![]()
![]()
![]()
Edit: Refen på min tycks vara S20214-4
Mitt verk tycks dessutom sakna ena dämpande fjädern till "hammaren".
Nej, jag är inte särskilt besviken. Jag fick den billigt och var främst ute efter designen (Genta) och denna som du säger har annan historiska kopplingar. Den håller tiden väldigt bra och tycks ha åtminstone tre servicearbetet vad jag kan se i boettlocket. Men då den saknar en dämparfjäder så får den ta sig en tur till urmakaren om det inte finns någon som har tips på var jag hittar en lämplig fjäder för egenhändigt montage/reparation.Tråkigt att det inte blev som du tänkt dig, men den var fin ändå, och du får se det som en chans att köpa en till och bli polerouter samlareDu får också trösta dig med att du är närmare historiskt till dom som togs fram till över-nordpolen-flygningarna.
Den var riktigt fin också. Jag slänger in en bild på min Polerouter, och för att hålla mig till trådens syfte så lovar jag att sätta på mig den senare i eftermiddag.N
Nej, jag är inte särskilt besviken. Jag fick den billigt och var främst ute efter designen (Genta) och denna som du säger har annan historiska kopplingar. Den håller tiden väldigt bra och tycks ha åtminstone tre servicearbetet vad jag kan se i boettlocket. Men då den saknar en dämparfjäder så får den ta sig en tur till urmakaren om det inte finns någon som har tips på var jag hittar en lämplig fjäder för egenhändigt montage/reparation.
Jag har sedan bara några veckor tillbaka en till UG med microrotorverket;
![]()
Hänger på Anders W idag och vrider upp S 2an .