• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

jOaWjF8.jpg

Passar på att posta två bilder på min 1016 på länk. Det är en väldigt fin länk. Nästan oanvänd. Som klockan i övrigt. Men nog tycker jag att det blir mer "liv" i klockan på skinn..?
null_zps9f702620.jpg

null_zps1ab61366.jpg

Jämförelse
b1a2ed83-7d42-4b63-83e1-84570d64048b.jpg

6fb71fd6-f74e-4f0a-b230-3a66e4ba25fb.jpg

Kanske fel att posta diskussionsämne i dagens?
Ser riktigt mysig ut på det där lädret, men nitade länkar är ju så grymt snygga IMHO. Bra variationsmöjligheter helt enkelt :)

Är det en av de du har ute på K&S, eller är
det en som ska stanna? En brunt strap skulle nog sitta som en kula i loppet! Snygg!

nä, det är en av de som är ute på K&S, den billigare, med mindre blekt insert.

Yep, ett singular honung, lagom patinerat skulle sitta perfekt... (mitt är notchat till 19 så jag valde bort det imorse...) och även ett sånt här:

Tuff, har en sådan själv! Bekvämt med en batteriklocka som fortfarande "tickar". Jag ser att du inte har ställt datumet, det är en lite speciell procedur, men inte så svårt om man vet hur man gör... Vet du? Annars kan du få instruktioner :)

Nej, lurade på det själv, skicka gärna instruktioner! :)

Tror förra ägaren försökt byta batteri då boetten var öppnad, men är möjligt att han inte visste att man behöver putta på balansen lite ibland för att den ska börja ticka (vilket inte är så konstigt med tanke på hur den fungerar). Nu går den fint. Polerade up glaset lite när jag ändå höll på.

Nej, lurade på det själv, skicka gärna instruktioner! :)

Tror förra ägaren försökt byta batteri då boetten var öppnad, men är möjligt att han inte visste att man behöver putta på balansen lite ibland för att den ska börja ticka (vilket inte är så konstigt med tanke på hur den fungerar). Nu går den fint. Polerade up glaset lite när jag ändå höll på.

Samma sak för mig, kick-startade balansen så har den "gått som en klocka" i drygt en månad. :)

Timex watches which have a day and date feature. Setting the day and date feature can be a little tricky - if not frusterating if you aren't familiar with how to do it since most of the original manuals that came with these are long gone!
I'll try to explain the process - please feel free to contact me if this doesn't make sense.

1. Pull out the crown on the right hand side of the watch.
2. Advance the crown so the time advances clockwise until the day is correct.
3. Rotate the crown so the time is going counter-clockwise (the opposite direction) until the date "clicks". (the day will click first, then the date).
4. Rotate the crown so the time is going clockwise again and the date will advance.
5. Continue this back and forth action of rotation until the date is correct.
6. Push in the crown and you're done!

Saxat från någonstans på nätet, kommer inte ihåg vart...

Samma sak för mig, kick-startade balansen så har den "gått som en klocka" i drygt en månad. :)

Timex watches which have a day and date feature. Setting the day and date feature can be a little tricky - if not frusterating if you aren't familiar with how to do it since most of the original manuals that came with these are long gone!
I'll try to explain the process - please feel free to contact me if this doesn't make sense.

1. Pull out the crown on the right hand side of the watch.
2. Advance the crown so the time advances clockwise until the day is correct.
3. Rotate the crown so the time is going counter-clockwise (the opposite direction) until the date "clicks". (the day will click first, then the date).
4. Rotate the crown so the time is going clockwise again and the date will advance.
5. Continue this back and forth action of rotation until the date is correct.
6. Push in the crown and you're done!

Saxat från någonstans på nätet, kommer inte ihåg vart...

Min går tydligen att sätta genom att vrida kronan moturs för att byta datum. Så bara att vrida fram tiden tills dagen är rätt, sen trycka in kronan och vrida moturs tills datumet stämmer. Märkte det när jag satt och lekte med den och enligt servicemanualen för model 42 ska den tydligen funka så. :)

Verkar gå lite segt dock (sackar efter ett par minuter i timmen) så ska låta den gå några dagar och se om den bättrar sig annars blir det egen service... har serviceguiden här och det verkar mindre krångligt än ett vanligt manuellt urverk!

Får skaffa mig en ny kamera .Bilden blir inte bra men denna Tärnan får det bli idag . Köpte den på Tradera men tyvärr så vissade det sig att den ej funkade . Sedan hade fretig en svalan till salu som jag köpte och det visade sig att det var samma verk i båda .Då sekundhjulet var trasigt på Svalan så fick den bli donator .Lite pill senare funkar nu den gamla Tärnan igen .Hade inget band så detta gamla band från theargonaut får hänga med så länge ..:)

EnmbokU.jpg

Får skaffa mig en ny kamera .Bilden blir inte bra men denna Tärnan får det bli idag . Köpte den på Tradera men tyvärr så vissade det sig att den ej funkade . Sedan hade fretig en svalan till salu som jag köpte och det visade sig att det var samma verk i båda .Då sekundhjulet var trasigt på Svalan så fick den bli donator .Lite pill senare funkar nu den gamla Tärnan igen .Hade inget band så detta gamla band från theargonaut får hänga med så länge ..:)

EnmbokU.jpg
Riktigt snygg tavla på den där! (Av det man kan uttyda av bilden ;-)) Grattis, och bandet tycker jag passar perfekt till den! Förtjänar som sagt bättre bild, så man får se härligheten på riktigt :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

EnmbokU.jpg

En lite bättre bild om man använder stativ och lägger handen på bänken !

ams1YVa.jpg

Tillbaka
Topp