• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Huguenin Freres

33a14634-822e-4397-b067-f1ca954eee70_zpsfj3ugyia.jpg
Jäklar vad nice! Samma storlek som UGn? Sedan panda och akrylinlägg på vridringen, en riktig pärla. Blir lite avundsjuk, om du skulle...

Jäklar vad nice! Samma storlek som UGn? Sedan panda och akrylinlägg på vridringen, en riktig pärla. Blir lite avundsjuk, om du skulle...
Finns väl ingen anledning att vara avundsjuk så länge du har Autavian kvar, men vi kan ju byta...

Boetten är i princip identisk med Speedmastern, så ca 42 mm (dykringen 40). Insidan av boettlocket är signerat med HF-loggan, baksidorna har individuella nummer. Har sett likadana boetter med grå och orange dykring, men då i kombo med svart inre tachyskala. Finns de som hävdar att det är Omega-prototyper med det tror jag bara är säljarmumbojumbo. Förmodligen är det bara så enkelt att Omega inte hade ensamrätt till boettformen och att Huguenin Freres därför även levererade till andra firmor.

Finns väl ingen anledning att vara avundsjuk så länge du har Autavian kvar, men vi kan ju byta...

Boetten är i princip identisk med Speedmastern, så ca 42 mm (dykringen 40). Insidan av boettlocket är signerat med HF-loggan, baksidorna har individuella nummer. Har sett likadana boetter med grå och orange dykring, men då i kombo med svart inre tachyskala. Finns de som hävdar att det är Omega-prototyper med det tror jag bara är säljarmumbojumbo. Förmodligen är det bara så enkelt att Omega inte hade ensamrätt till boettformen och att Huguenin Freres därför även levererade till andra firmor.
Vet du hur de ligger prismässigt ungefär?

Kul, tack för infon! Knappt sett dessa stora speedmasterboetterna, de små är väl vanligare? Missade precis en liten utan vridring.

Kul, tack för infon! Knappt sett dessa stora speedmasterboetterna, de små är väl vanligare? Missade precis en liten utan vridring.
UG-boetterna är väl typ 36 mm? Var det HF som gjorde dem också? Kan inget om de mindre boetterna så vet inte vilka som är vanligast, det fanns någon/några stora NOS boetter på ebay för något år sedan, kompletta klockor är sällsynta - har sett kanske 4-5 st.

Vet du hur de ligger prismässigt ungefär?
Det begärdes ca 5-7 tusen för de boetter som såldes(?) på ebay, men annars är det lite svårbedömt - en säljare som vet vad han har vill säkert ha ordentligt betalt men med lite flyt går det kanske att hitta billiga ex om säljaren inte har så bra koll.

Fantastiskt läcker! Intressant med boetten som jag trott vara genuin omegadesign. Vad har den för verk? Kan man få besvära om fler bilder?
Mvh :)

Marinflygarklockan på regimental idag,:
IMG_2801.JPG

Tänkte jag skulle kolla om färgerna faktiskt betydde nåt?

Det gör de:
http://www.esprit-nato.com/cms.php?id_cms=9&id_lang=1

Blå-Röd-Blå = "Household Division"... ...låter ju inte ascoolt, jag gillar iofs att diska och putsa fönster , men thats it när det gäller uppsida på hushållsarbete för mig...

Nåja det visar sig att det är nån variant som står kungahuset nära och gör lite ceremoniella grejor.

Household Division
is a term used principally in the Commonwealth of Nations to describe a country’s most elite or historically senior military units, or those military units that provide ceremonial or protective functions associated directly with the head of state.

https://en.wikipedia.org/wiki/Household_Division

Regimental straps overview.jpg

Tillbaka
Topp