• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

image.jpg
Är inte speciellt berest i vintage-världen, men jag klubbade hem en Timex-dykare på eBay för en vecka sen som kom hem idag. Vet inte mycket om modellen mer än att den kallas röda pricken, är mekanisk och från sent 70-tal. Verkar ticka på fint och jag tyckte den passade bra på ett grått nato. Helt klart nöjd!
Gillart! :)

Tack!
Hela tropicfärgningen av tavlan är väldigt jämn (bilderna gör inte tavlan rättvisa alls), ser nästan lite överdrivet ut på sista bilden i gult ljus ser jag nu.
Måste knäppa bilder i solljus imorgon:)
Men lusmassan är mörk, typ grönaktig? Brukar vara ett tecken på fukt. Bara intressant då det är på den vägen min sm300 blivit tropisk.

Men lusmassan är mörk, typ grönaktig? Brukar vara ett tecken på fukt. Bara intressant då det är på den vägen min sm300 blivit tropisk.
Aha, jo jag tror bilden luras lite, du tänker på den första?
Lysmassan/index är grå/brun enl. mina gamla ögon i dåligt kvällsljus IRL.
Kommer inte ihåg att din SM300 var tropisk för ett år sedan? Har det skett nu?
Tuff klocka att få en brunaktig ton på tavlan till:)

Det här blev faktiskt mitt enda klockköp under 2015.
Inte mycket till klockbudget och annat att fokusera på så det
dröjde till december innan det blev något klockköp.
Jag slog till på den här supercoola Seiko-modellen, ref 7A38-7020,
tillverkad 1983.
Den är 1 mm tjockare än den Seiko 7A28 som jag har sedan tidigare
pga datumkomplikationen, men är ändå väldigt smidig på handleden.
Yonsson har skrivit om modellen här:
https://klocksnack.se/threads/nyinkommet-seiko-7a38-7020.28233/#post-603592

seiko_7a38_2015.jpg

Allt är väl en definitionsfråga antar jag? Från förra årtusendet, utgången modell sedan länge. Etc etc :)
Just testing the limits! Nej, egentligen bör väl klockorna vara 80-tal eller äldre för att platsa. Jag har ju lite att ösa ur där för den delen så att säga.

Edit: Fan @Grafton, har du unlikat nu när du tänkt efter? :D

Jag tillhör dem med en liberalare syn, trots att det mesta i lådan har åldern inne. Jag anser t ex att min 114270 från 2009 är vintage. Men testa gränser är inget för mig då jag vill slippa ha hockeyhjälmen med mig till nästa gtg. En uppretad purist är inget att leka med... ;)

Aha, jo jag tror bilden luras lite, du tänker på den första?
Lysmassan/index är grå/brun enl. mina gamla ögon i dåligt kvällsljus IRL.
Kommer inte ihåg att din SM300 var tropisk för ett år sedan? Har det skett nu?
Tuff klocka att få en brunaktig ton på tavlan till:)
Mörk lysmassa brukar indikera fukt. Här är några på min.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp