• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

En 1500 på armen i dag.
ta.JPG

Kul att den hittade hit, fin!
Tackar! blir lite glaspolish när vi kommer hem så vi får se på tavlan lite bättre. "något" är nästan bortpolerat på baklocket, min hjärna tycker sig se något som ser ut som MW (som det verkar stå på de som är från Polish Navy) men inget jag lägger större värde i egentligen. Rejält trög i uppdraget så den behöver lite omvårdnad....

Tackar! blir lite glaspolish när vi kommer hem så vi får se på tavlan lite bättre. "något" är nästan bortpolerat på baklocket, min hjärna tycker sig se något som ser ut som MW (som det verkar stå på de som är från Polish Navy) men inget jag lägger större värde i egentligen. Rejält trög i uppdraget så den behöver lite omvårdnad....
Har läst nånstans.. och även @Aurum att det är nått fuffens med just märkningen Polish Navy på dessa.. Super skön klocka och ett bra köp för framtiden :) Grattis!

Har läst nånstans.. och även @Aurum att det är nått fuffens med just märkningen Polish Navy på dessa.. Super skön klocka och ett bra köp för framtiden :) Grattis!

Tack!
Kan säkert vara något sånt. Skicket på denna klocka/band visar med största sannolikhet att den kommer från ursprunglig ägare och polering/slitage är inte "blankpolerad" som vissa exemplar har utan mer slumpässigt. För mig är det skitsamma vilket det är hur som, för OM det hade varit så att de finns så är det för mycket jobb att ens försöka disktuera att det "har stått något där som nu är polerat" än att den är cool som den är :)

Tack!
Kan säkert vara något sånt. Skicket på denna klocka/band visar med största sannolikhet att den kommer från ursprunglig ägare och polering/slitage är inte "blankpolerad" som vissa exemplar har utan mer slumpässigt. För mig är det skitsamma vilket det är hur som, för OM det hade varit så att de finns så är det för mycket jobb att ens försöka disktuera att det "har stått något där som nu är polerat" än att den är cool som den är :)
Jag lägger ingen värdering i skick osv. Det är en super skön klocka på alla sätt :) Jag har inte djup dykt kring PN grejen men jag tror du säkert hittar en del info kring det om du vill fördjupa dig.

Tack!

Tack! Ja, 35 mm. Vet inte exakt årtal men Leonidas slogs ihop med Heuer 1962 så antingen sent 50 eller tidigt 60-tal. Kul klockor! Börjar bli dags för service, någon som vet om tex farfars klocka skulle våga sig på den? Skall tydligen vara ett modifierat ETA 1100.

Jag tror att farfars kan fixa det, om han har tid. Axel gjorde min triple calendrar chrono, fast i den sitter det ett Valjoux 72c.

Dagens blev Seiko portsman Calender från 1964, under dagen plockades även lillasysterns 17-årspresent ut från Schenkerombudet i stan. En Colant med subsekund, bandet byttes och den fick en liten rengöring och polering av glaset innan den ska få vandra vidare under kvällens födelsedagsfirande. :)
xSEo4xo.jpg

Mitt första inlägg här på forumet, bortsett från min korta presentation, hamnar här hos er i Vintagedelen.
Bjuder på ett gäng bilder på min Harwood, som om inte alltför länge borde fylla 100 år. Klockan bör vara tillverkade under 1920-tal. Tillverkaren, John Harwood, var den första att använda sig utav automatiska urverk i armbandsur.

Tyvärr går klockan inte i dagsläget, så om ni har bra tips på vart man skulle kunna vända sig för hjälp med detta i Stockholmsområdet... Hojta gärna till!

Här finns läsning om märkets historia, för den historieintresserade.
IMG_3474.jpg
IMG_3462.jpg IMG_3467.jpg IMG_3469.jpg IMG_3475.jpg

Champagneflaskan är lika gammal den ;)

/ E

Bjuder er på en bild utav urverket i min nästan 100 år gamla Harwood, måndagen till ära.
harwood .jpg

Rolig och intressant läsning @Enellios och en mycket fin klocka! :)
En fråga, hur ställer man tiden, ser ingen krona. Är det med ratten som sticker upp i verket?

Rolig och intressant läsning @Enellios och en mycket fin klocka! :)
En fråga, hur ställer man tiden, ser ingen krona. Är det med ratten som sticker upp i verket?
Tack! Man ställer klockan genom att vrida på BoEtt'en. Då man vrider på ringen så ändrar först den röda pricken i stjärnan vid kl. 6 färg till vit och sedan börjar visarna snurra. Då tiden är korrekt ställd så vrider man lite grann åt motsatt håll tills den nu vita pricken ändrar tillbaka till rött, då är tiden ställd och klockan tickar på igen:)
harwood med pil.jpg

Tack! Man ställer klockan genom att vrida på BoEtt'en. Då man vrider på ringen så ändrar först den röda pricken i stjärnan vid kl. 6 färg till vit och sedan börjar visarna snurra. Då tiden är korrekt ställd så vrider man lite grann åt motsatt håll tills den nu vita pricken ändrar tillbaka till rött, då är tiden ställd och klockan tickar på igen:)
harwood med pil.jpg
Klurig kille den där Harwood! :)

Bjuder er på en bild utav urverket i min nästan 100 år gamla Harwood, måndagen till ära.
harwood .jpg
harwood med pil.jpg
Riktigt häftiga dem där harwood, funderat på att försöka plocka en ett par gånger men det har inte blivit av.
Grattis du som redan har en! :)

Tillbaka
Topp