• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

1979 års Rolex Explorer 1016
image.jpeg
Alltid lika snyggt @JohnZ

Denna må vara från 1995, men för mig är det en vintageklocka med tanke på dess ursprung och även design. Det lilla tunna gulduret, där skrytet var att få uret så tunt och delikat som möjligt. En väldigt tidstypisk exklusiv dressklocka hade sin storhetsperiod under åttiotalet men fortsatte helt tydligt ända upp i nittiotalets mitt. Klockan är 5,0 mm tunn. Urverket är 2,0mm. Diameter 32mm, 18mm luggar. Jag skall skriva ett inlägg om den när tid fås.
image.jpeg
image.jpeg

Denna må vara från 1995, men för mig är det en vintageklocka med tanke på dess ursprung och även design. Det lilla tunna gulduret, där skrytet var att få uret så tunt och delikat som möjligt. En väldigt tidstypisk exklusiv dressklocka hade sin storhetsperiod under åttiotalet men fortsatte helt tydligt ända upp i nittiotalets mitt. Klockan är 5,0 mm tunn. Urverket är 2,0mm. Diameter 32mm, 18mm luggar. Jag skall skriva ett inlägg om den när tid fås.
image.jpeg
image.jpeg
Härligt, den hamnade precis där jag ville!

Helvetia Ro 350E som anlände igår med posten, var i riktigt dåligt skick (kika i Helvetia tråden vid intresse) men efter nån timme eller två med fix så har jag idag premiär med den i ett regnigt stockholm.

image.jpeg
Fint! Om du är sugen på att testa bettslipning har du en perfekt kandidat där. Ta bort innerboetten och lägg den plant på ett sandpapper, det är en fröjd kan jag lova!

Tack för tipset, det ska jag nog ta och prova faktiskt, finkorning sandpapper antar jag?
Beror lite på hur grov borstning du vill ha. Jag har kört hyfsat grovt i sammanhanget slipa boetter men kommer inte riktigt ihåg vad det var för kvalitet. Tänk på att man verkligen måste dra helt rakt för att lägga den borstade finishen bra, har använt block som fästs på boettlock för att dras parallellt med en annan plan och rak yta.

Kul, och absolut relevant för vintagetråden, om en kunnig person som du sätter klockan i ett sammanhang och den är intressant är det väl ok i dagens vintage? men en safirsub utan förklaring för 1995 hade ju varit helfel... kan vi konstruera nån vettig regel eller är det kamratfostran som gäller... ;) @Denke

Tillbaka
Topp