Minuteman
Guld
En av de coolaste vintage Seikos som finns.Så här på kvällningen hämtade jag ett paket på Hemköp.
En helt magisk 6105-8000
Stort grattis till den!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En av de coolaste vintage Seikos som finns.Så här på kvällningen hämtade jag ett paket på Hemköp.
En helt magisk 6105-8000
Tack, måste erkänna att jag inte får mycket gjort här hemma.En av de coolaste vintage Seikos som finns.
Stort grattis till den!
En riktigt härlig vintage Seiko. Grattis!Så här på kvällningen hämtade jag ett paket på Hemköp.
En helt magisk 6105-8000
Tack, en av de klockor jag verkligen sett fram mot att ägaEn riktigt härlig vintage Seiko. Grattis!
Grattis!
Meters first! (söker nytt inlägg ifall någon sitter på något passande)
Hmm, får fundera lite på detta. Har du öppnat uret och tagit dig en titt? Solitt guld? Känner inte igen taveleldesignen och det är en udda färgskiftning vis zontavlan. Helt klart intressant. exemplar, gillar det!Nej, inga konstigheter alls tycker jag. Tavlans patinering är förmodligen en lack som påverkats med tiden (spruckit, krackelerat?) och ser glittrig ut sett från sidan. Något annat du reagerar över?
Skön möglig tavla.Fick just hem denna skönhet, en Rolex Oysterdate precision med störtskön gilt tavla!
Mvh
Micke
Nej pläterad, 80 um. Tror inte det är en zontavla utan patinan som spelar ett spratt.Hmm, får fundera lite på detta. Har du öppnat uret och tagit dig en titt? Solitt guld? Känner inte igen taveleldesignen och det är en udda färgskiftning vis zontavlan. Helt klart intressant. exemplar, gillar det!
Syftade på sekundvisarens försänkning. SC står för centrumsekundvisare. Åldern får du väl om du slår på Omega serienummer, en bit in på 40-talet.Nej pläterad, 80 um. Tror inte det är en zontavla utan patinan som spelar ett spratt.
Tror faktiskt refen är 2749-4 med tillägget sc, vad det nu betyder. Vad tror du om åldern? Kanske faktiskt är tidigt 40-tal? Såg att verket användes mellan 1939-63 och kom med Incabloc först 1943 och min tycks inte ha det.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_30_2
Sc tror jag står för seconde centre dvs centrum sekund.Nej pläterad, 80 um. Tror inte det är en zontavla utan patinan som spelar ett spratt.
Tror faktiskt refen är 2749-4 med tillägget sc, vad det nu betyder. Vad tror du om åldern? Kanske faktiskt är tidigt 40-tal? Såg att verket användes mellan 1939-63 och kom med Incabloc först 1943 och min tycks inte ha det.
Borde väl bli 45-46 någon gång om man ska tro den här tabellen.Nej pläterad, 80 um. Tror inte det är en zontavla utan patinan som spelar ett spratt.
Tidigt tror jag pga Incabloc, vad får dig att säga sent?Sc tror jag står för seconde centre dvs centrum sekund.
Edit: 2a på bollen.
Gissar också sent 40-tal.
Men det är ju inte centrumsekund?Syftade på sekundvisarens försänkning. SC står för centrumsekundvisare. Åldern får du väl om du slår på Omega serienummer, en bit in på 40-talet.
Nej, men boetten såldes kanske med båda? Kommer inte ihåg vad folk sade om detta...Tidigt tror jag pga Incabloc, vad får dig att säga sent?
Men det är ju inte centrumsekund?
Hur menar du att den skulle vara tidig för att den har incabloc?Tidigt tror jag pga Incabloc, vad får dig att säga sent?
Edit: nu såg jag din tabell. De kan ha slängt in ett gammalt verk förståss.
Men det är ju inte centrumsekund?
Ja så kanske det är, att boetten är förberedd och klarar ett tjockare verk med centrumsekund.Nej, men boetten såldes kanske med båda? Kommer inte ihåg vad folk sade om detta...
Ja, den andra jag hittade i första posten hade centrumsekund, den hette ref 2749-1.Nej, men boetten såldes kanske med båda? Kommer inte ihåg vad folk sade om detta...
Nej, tvärtom. Då verket inte har Incabloc då detta tydligen kom först 1943 på denna kaliber. Men enligt tablellen så blir det ju mitt fyrtiotal och kan ju vara att man byggde verken både med och utan Incabloc.Hur menar du att den skulle vara tidig för att den har incabloc?
Kan ju hända att omega kanske hade boetter/bakboetter kvar och aldrig någonsin kunde tänka sig att någon skulle tänka på det i framtiden. Eller så är verket och tavlan utbytt någon gång under klockans liv?
Stämmer inte med de äldre ur jag sett iaf.Hittade en tråd om ämnet. Tydligen handlar sc om centrumsekund när man pratar urverk, men betyder att stålet är belagt med ett annat material när man pratar om boetter? (Så som jag förstår det iaf)
Hi Joe, I am aware that "SC" means "center seconds" when used to describe a movement (e.g., caliber 30 T2 SC), however, "SC" does not mean this when used on a case back. Currently the Omega metal code "SC" is used for a PVD Grey case but, I believe, that back in 1961 prior to PVD it was used for "capped bezel, stainless steel back" which this watch has. The usage might have been restricted to the Omega case supplier "CB" (also noted on the back) but I think that I have seen it used on some other Constellations I have observed. There's a pretty good list of Omega metal codes at An overview of Metal Codes used by Omega for their wristwatches Regards, Jim
http://forums.watchuseek.com/f20/an...-4.html#/forumsite/20758/topics/146821?page=4
Mmm, mina Seamaster är iaf sådana. Men bara ibland, endast mellersta uret har centrumsekund.Ja så kanske det är, att boetten är förberedd och klarar ett tjockare verk med centrumsekund.
Intressant, men kan ju inte gälla min då den inte är PVD:ad grå. I detta fall handlar det nog om verket. Lustigt ändå att det står i boettlocket.Hittade en tråd om ämnet. Tydligen handlar sc om centrumsekund när man pratar urverk, men betyder att stålet är belagt med ett annat material när man pratar om boetter? (Så som jag förstår det iaf)
Hi Joe, I am aware that "SC" means "center seconds" when used to describe a movement (e.g., caliber 30 T2 SC), however, "SC" does not mean this when used on a case back. Currently the Omega metal code "SC" is used for a PVD Grey case but, I believe, that back in 1961 prior to PVD it was used for "capped bezel, stainless steel back" which this watch has. The usage might have been restricted to the Omega case supplier "CB" (also noted on the back) but I think that I have seen it used on some other Constellations I have observed. There's a pretty good list of Omega metal codes at An overview of Metal Codes used by Omega for their wristwatches Regards, Jim
http://forums.watchuseek.com/f20/an...-4.html#/forumsite/20758/topics/146821?page=4
Inte så konstigt då verken med centrumsekund (oftast) är högre och kräver en något större boett.Intressant, men kan ju inte gälla min då den inte är PVD:ad grå. I detta fall handlar det nog om verket. Lustigt ändå att det står i boettlocket.