• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

En sån dag då man inte orkar ställa in klockan på morgonen.

IMG_20150421_113257.jpg

Är nog inga större pengar? Men cyma tillverkade väldigt kompetenta verk back in the days... ping Warwian

Ja, med sina otroliga verk är Cyma ett solklart inslag i min samling. Jag brukar faktiskt länka folk ett klipp på Youtube som visar en Cyma om någon undrar varför jag samlar på äldre klockor.

Här är dagens vintageur förresten, en dressad dykare med det hårdaste namnet i hela klockvärlden:
mHKt7Cf.jpg

Jag lovar att skriva en tråd om modellen inom en relativt snar framtid!

Kul! Precis som jag misstänkte då att länken var välbyggd.

Kassaskåpslänk, claspen känns dock lite för vek i komination med länken.
I övrigt en ganska schizofren klocka, ena stunden känslan av en välbyggd lyxklocka och andra stunden som en utdaterad överdimensionerad dieselklocka på någon deltagare i Paradise hotel.

Var det förresten samma sorts "Omegapackningar" på din Eterna?

TPJfcNK.jpg

Hemskt! Det hade satt sig överallt. På insida boett, boettlock, glas, tavla, krona, kronhals och verk! Tog ett bra tag att få bort...

Kassaskåpslänk, claspen känns dock lite för vek i komination med länken.
I övrigt en ganska schizofren klocka, ena stunden känslan av en välbyggd lyxklocka och andra stunden som en utdaterad överdimensionerad dieselklocka på någon deltagare i Paradise hotel.

Var det förresten samma sorts "Omegapackningar" på din Eterna?

TPJfcNK.jpg

Hemskt! Det hade satt sig överallt. På insida boett, boettlock, glas, tavla, krona, kronhals och verk! Tog ett bra tag att få bort...
Mmm, hade likadant i min Mariner. Säkert samma bös. Sedan är det väl i gränslandet, de äldre 40-50-tal var Eterna riktigt fina och sedan gick det väl lite utför. Min med den tjocka länken är också lite sämre än de tidigare.

Mmm, hade likadant i min Mariner. Säkert samma bös. Sedan är det väl i gränslandet, de äldre 40-50-tal var Eterna riktigt fina och sedan gick det väl lite utför. Min med den tjocka länken är också lite sämre än de tidigare.

40-50-tal var väl storhetstiden, men det var ju inga dåliga klockor under 60-70 heller.

Det verk som sitter i min, ett 12824 ska vara föregångaren till ETA 2824. Alltså inte tvärt om som brukar vara fallet. Jag har förstått att Eterna fungerade lite som Omega har gjort de sista 10 åren? Först tillverkades in-house verk till Eterna och sedan efter ett par år gjordes en lite förenklad modell som såldes som ETA Ebauche.

Även inom Eterna finns det ju olika klasser. 1000, 2002 och 3003 serier, där 1000 är instegsmodellen, 2002 är lite förfinad och chronometerklassad och sedan 3003 serien som var flagskeppsmodell med hi-beat verk. Hur klassningen inom Kon-Tiki fungerar vet jag inte. Din med länk är ju dock brutal :)

"Eterna-Matic 1000 were “base model” of the range. There was the Eterna-Matic 2002 that was of superior chronometer grade, and the Eterna-Matic 3003 that was a range-topping high-frequency caliber".

http://timekeeper.co.nz/viewtopic.php?f=2&t=2287

40-50-tal var väl storhetstiden, men det var ju inga dåliga klockor under 60-70 heller.

Det verk som sitter i min, ett 12824 ska vara föregångaren till ETA 2824. Alltså inte tvärt om som brukar vara fallet. Jag har förstått att Eterna fungerade lite som Omega har gjort de sista 10 åren? Först tillverkades in-house verk till Eterna och sedan efter ett par år gjordes en lite förenklad modell som såldes som ETA Ebauche.

Även inom Eterna finns det ju olika klasser. 1000, 2002 och 3003 serier, där 1000 är instegsmodellen, 2002 är lite förfinad och chronometerklassad och sedan 3003 serien som var flagskeppsmodell med hi-beat verk. Hur klassningen inom Kon-Tiki fungerar vet jag inte. Din med länk är ju dock brutal :)

"Eterna-Matic 1000 were “base model” of the range. There was the Eterna-Matic 2002 that was of superior chronometer grade, and the Eterna-Matic 3003 that was a range-topping high-frequency caliber".

http://timekeeper.co.nz/viewtopic.php?f=2&t=2287
Tack för infon! Vet faktiskt inte vad det är för verk i min? Får kolla upp det helt enkelt om nu inte du har stenkoll?

image.jpg

Tillbaka
Topp