Det där gick ju bra, snyggt jobbat. Och glad första advent!
Det här blir lite som en adventskalender. Men man får inte själv välja när luckorna öppnas. Och vissa dagar får man nåt kul, och andra ingenting alls. Och den kan hålla på långt efter att tomten både kommit och gått. Ungefär så.
Vad är det som händer då?
Jo, jag har ju aldrig varit mycket av en samlare. För att en bunt klockor ska vara en samling måste det finnas en röd tråd av något slag. I och med händelserna som kommer att utspela sig i den här tråden blir jag enligt någon form av väldigt lös definition en klocksamlare.
Jag tänker mig för länge och väl innan jag köper, och allt som oftast hinner suget på en ny klocka försvinna innan jag gör slag i saken. Yacht-Master med blå tavla, Black Bay, Daytona med meteorittavla och Sinn 656L är alla exempel på klockor som flippades mentalt efter lång tid i planeringsfasen, men innan ett köp blev av.
Hittills har jag heller inte varit mycket av en flippare, och har bara sålt enstaka klockor, och då först flera år efter att de gjort sig omöjliga. Men, som några av er noterat, så har det ändå dykt upp ett knippe på K&S den senaste tiden. De som är kvar har långtidsarkiverats.
Lådan är tom, och det finns tre klockor på ingående för att fylla den. Dessa tre kommer alltså att ha någonting gemensamt, ett tema som kommer att utgöra stommen i en eventuell framtida
samling.
Det här blir inte en teasertråd med avsiktlig frustration och artificiell väntetid. Klockorna dyker upp när de dyker upp. Det kan ta dagar. Det kan ta år. Men jag vet precis vilka de är. De publiceras allteftersom.
För den som orkar plöja över 5000 inlägg och har begåvats med både en viss slutledningsfömåga och någon sorts begåvning vad gäller inlevelse finns alla svar redan att hämta här på forumet, trots en hel del missvisande uttalanden och motsägelsefull information.
Det handlar alltså om tre klockor, som tillsammans fyller följande luckor:
- Dykare
- Beater
- Vintage
- Årsklocka
- 24h-visning
- Det som på forumet brukar kallas "kostym" eller "dress"
- Komplikation som inte är sekund, datum, vridring eller 24h
Den som hängt på KS från start kommer att få acceptera en del återanvänt material i form av tillbakablickar, men jag hoppas det ska gå bra ändå. Jag ser det här lite som min
Best Of-platta halvvägs genom karriären.
Prenumerera på tråden redan nu för att inte missa chansen att vinna schyssta grejer!