• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dance fucker dance, man I never had a chance! (Paketöppningar. Recensioner. Tävlingar. Fina priser.)

Va?

  • Dead Kennedys

    Röster: 33 29.7%
  • Kanske

    Röster: 18 16.2%
  • Domaine de la Romanée-Conti

    Röster: 8 7.2%
  • Fight Club!

    Röster: 40 36.0%
  • Eric Nakagawa

    Röster: 1 0.9%
  • Breitling

    Röster: 7 6.3%
  • Little Lord Fauntleroy

    Röster: 4 3.6%

  • Totala väljare
    111
image.jpg
 

David

Bödeln
Det där gick ju bra, snyggt jobbat. Och glad första advent!

Det här blir lite som en adventskalender. Men man får inte själv välja när luckorna öppnas. Och vissa dagar får man nåt kul, och andra ingenting alls. Och den kan hålla på långt efter att tomten både kommit och gått. Ungefär så.

Vad är det som händer då?

Jo, jag har ju aldrig varit mycket av en samlare. För att en bunt klockor ska vara en samling måste det finnas en röd tråd av något slag. I och med händelserna som kommer att utspela sig i den här tråden blir jag enligt någon form av väldigt lös definition en klocksamlare.

Jag tänker mig för länge och väl innan jag köper, och allt som oftast hinner suget på en ny klocka försvinna innan jag gör slag i saken. Yacht-Master med blå tavla, Black Bay, Daytona med meteorittavla och Sinn 656L är alla exempel på klockor som flippades mentalt efter lång tid i planeringsfasen, men innan ett köp blev av.

Hittills har jag heller inte varit mycket av en flippare, och har bara sålt enstaka klockor, och då först flera år efter att de gjort sig omöjliga. Men, som några av er noterat, så har det ändå dykt upp ett knippe på K&S den senaste tiden. De som är kvar har långtidsarkiverats.

Lådan är tom, och det finns tre klockor på ingående för att fylla den. Dessa tre kommer alltså att ha någonting gemensamt, ett tema som kommer att utgöra stommen i en eventuell framtida samling.

Det här blir inte en teasertråd med avsiktlig frustration och artificiell väntetid. Klockorna dyker upp när de dyker upp. Det kan ta dagar. Det kan ta år. Men jag vet precis vilka de är. De publiceras allteftersom.

För den som orkar plöja över 5000 inlägg och har begåvats med både en viss slutledningsfömåga och någon sorts begåvning vad gäller inlevelse finns alla svar redan att hämta här på forumet, trots en hel del missvisande uttalanden och motsägelsefull information.

Det handlar alltså om tre klockor, som tillsammans fyller följande luckor:
  • Dykare
  • Beater
  • Vintage
  • Årsklocka
  • 24h-visning
  • Det som på forumet brukar kallas "kostym" eller "dress"
  • Komplikation som inte är sekund, datum, vridring eller 24h
Den som hängt på KS från start kommer att få acceptera en del återanvänt material i form av tillbakablickar, men jag hoppas det ska gå bra ändå. Jag ser det här lite som min Best Of-platta halvvägs genom karriären.

Prenumerera på tråden redan nu för att inte missa chansen att vinna schyssta grejer!
 

Chrisse

Pandion
2-Faktor
Som en film man hört mkt om, men det är väldigt oklart hur lång den är... och om slutet verkligen är värt att vänta på. Nu tror jag iof det blir bra detta. Men kunde jag välja skulle jag köra en fwd direkt :)
 

David

Bödeln
För att göra det hela en skvätt mer spännande blir det fem tävlingar.

Tävling Alfa - den första klockan

Den som först gissar den första klockan som publiceras vinner tävling Alfa. Priset är ett grymt klockställ. Man kan ställa klockor i det. Vitrinskåp ingår tyvärr inte.

141202-Prize-Stand.jpg


Tävling Bravo - den andra klockan

Den som först gissar den andra klockan som publiceras vinner tävling Bravo. Priset är en Rolex-piké, givetvis fullset med både papper och hangtags. Storlek S. Gymkort ingår tyvärr inte.

141202-Prize-Shirt.jpg


Tävling Charlie - den tredje klockan

Den som först gissar den tredje klockan som publiceras vinner tävling Charlie. Priset är en fräsig penna från Omega. LNIB, med box.

141202-Prize-Pen.jpg


Tävling Delta - temat

Den som först gissar vad det genomgående temat i samlingen är vinner tävling Delta. Priset är en praktisk resebox, för förvaring av en klocka vid exempelvis säkerhetskontroller på flygplatser. Den är särskilt bra för den som har större klockor, exempelvis Panerai. Flygbiljetter ingår tyvärr inte.

141202-Prize-Case.jpg


Tävling Echo - samtliga klockor

Den som först gissar alla tre vinner tävling Echo. Priset är ett par ändlänkar för Rolex eller Tudor som täcker den fula glipan som uppstår vid användning av läder- eller NATO-band. Referens får vinnaren välja bland de jag råkar ha tillgängliga då de rätta svaren tillkännages. Klocka ingår tyvärr inte.

141202-Prize-End-Links-1.jpg


141202-Prize-End-Links-2.jpg


Tävlingsregler - det finstilta

Det finns några enkla regler för att göra förfarandet fullständigt glasklart.

För att skilja tävlingsbidrag från vild spekulation ska en post med ett bidrag inledas med "jag gissar att" följt av den aktuella gissningen. Den som förstod sig på Jeopardy på 90-talet kommer att klara även detta galant.

När det gäller att gissa klockor är det de tre första bidragen från respektive medlem som gäller. Lämnas fyra eller fler bidrag kommer alla bidrag efter det tredje att vara diskvalificerade. Tävlingsbidrag får ändras under den tid som forumet tillåter, men detta gäller inte moderatorer, admins eller andra som har obegränsad tid att redigera inlägg.

Det är tillåtet att gissa på alla tre samt temat i en enda post, men det går lika bra att göra en gissning per post eller valfri kombination däremellan.

Det går bara att vinna en tävling. En medlem som gissar alla tre kommer alltså att vinna tävling Echo, men inte Alfa, Bravo eller Charlie. En medlem som gissar på två eller fler och har två rätt kommer att vinna med bidraget som angivits först. Vill man helst vinna tävling Echo är det alltså begåvat att gissa temat först. Givetvis deltar man inte i tävlingen om man känner på sig att man sitter på information som ger en orättvis fördel, ni är 3-4 som gör det.

Det är inte nödvändigt att tala om vilken av de första tre tävlingarna bidraget gäller. Det räcker alltså att meddela att klocka X kommer att förekomma, det finns ingen anledning att spekulera i vilken klocka i ordningen klocka X är. Publiceras klocka X först vinner man tävling Alfa, publiceras klocka X som nummer två vinner man tävling Bravo, etc. Vill man vinna en särskild av de första tre tävlingarna är det alltså begåvat att ha även den förväntade publiceringsordningen i åtanke när man anger sina gissningar.

Tävlingssvar och frågor gällande dessa kommer inte att kommenteras förrän alla tre klockor är publicerade och det finns en vinnare i alla fem tävlingar.

Det kommer eventuellt att publiceras fler tävlingar och/eller tröstpriser allteftersom om jag känner för det.

Den som deltar åtar sig att bidra med hela 50 kr till BCF vid vinst.
 
Topp