Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör en liten paketöppning, dårå.
Rätt schysst innerbox.
Inte Panerai-kvalitet, men ändå.
Glitter.
Cykel på köpet?
Kommer, kommer! Ska bara få upp bilderna. Sitter på Edge i ödemarken.Wristshot på JLC!
Tiptop, mycket snygg JLC.
Wristshot på JLC!
För oss som inte är månfaskomplikationsinsatta, vad är en månfaspenna?Avslöjad med tanke på månfaspennan!!
En till, bara för dig. Jag har pyttehandleder, och gillar dessutom när klockan sitter ordentligt. På mig sitter den rätt på det innersta hålet. (Dock näst-innersta på den här bilden.) Kan jag ha den kan vem som helst göra det.
För oss som inte är månfaskomplikationsinsatta, vad är en månfaspenna?
Jag reserverade ju rätten att utlysa ytterligare tävlingar. Det gör jag nu, men den här gäller bara för dig. Om din lapp stämmer vinner du ett NATO-band och en tub PolyWatch, utöver din Bravo-vinst.Argh, det är ju självklart vilken den tredje klockan är!
Bravo - andra klockan
Klocka nummer två är alltså Jaeger LeCoultre Ultra Thin Moon 39, som har diskuterats många gånger i olika sammanhang på KS tidigare. Det finns till exempel en grym recension av Zenith här:
https://klocksnack.se/threads/Öppning.12719/
Saknas det mot förmodan någon uppgift där finns den i databladet på hemsidan:
http://www.jaeger-lecoultre.com/SE/en/watches/master-ultra-thin-moon-39/1362520
Raskt på bilder istället:
Jag har haft klockan på radarn väldigt länge. Det har ändå inte blivit något köp, av två anledningar.
Den första är jag jag utgick ifrån att de skulle dyka upp i drivor på begagnatmarknaden när hypen som Hodinkee bidrog till lagt sig:
http://www.hodinkee.com/blog/2011/5...-jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-moon.html
Det har inte hänt.
Den andra är att jag haft en Master Ultra Thin Tourbillon överst på listan i evigheter. Den skulle i princip göra Moon 39 helt överflödig (bortsett det lilla abret att den saknar månfas, förstås) eftersom det inte finns plats för två kostymklockor i min låda:
http://www.jaeger-lecoultre.com/SE/en/watches/master-ultra-thin-tourbillon/1322410#/t1
Den ströks i somras då jag fick möjlighet att sitta ner en längre stund och fippla med en och kunde konstatera att den extra millimetern i diameter och den drygt 15% tjockare boetten gör att den helt enkelt är för stor för den här typen av klocka. Dessutom finns den bara i roséguld, vilket jag inte heller kunde komma överens med riktigt. Givetvis är även priset, ungefär åtta gånger mer, en faktor.
Kritiken som brukar riktas mot Moon 39 är att den gör sig bra på bild, men är platt och livlös på armen. Jag har varit benägen att hålla med när jag provat den i butik.
Aha-upplevelsen inträffade när jag lyfte blicken och såg den på armen i en spegel längre bort i lokalen. Det är min övertygelse att klockan har formgivits för att vara så attraktiv som möjligt på några meters håll, motiverat av samma drivkraft som får en att kränga på sig obekväma skor med tunn lädersula och låta bli att hänga sin trånga kavaj på stolen trots att man svettas som en gris.
Det handlar om respekt för värdinnan, den potentiella arbetsgivaren eller kunden, och då är det irrelevant att den ser tråkig ut på armlängds avstånd. Den är helt enkelt inte till för bäraren.
Med det sagt så är Moon 39 den enda klocka som hittills klarat en kritisk granskning med lupp. Det är ett fantastiskt hantverk.
Jag är toknöjd!
Ytterligare två egenskaper har alltså bockats av:
Slutligen, då. På handleden.
- Vintage
- Årsklocka
- 24h-visning
- Det som på forumet brukar kallas "kostym" eller "dress"
- Komplikation som inte är sekund, datum, vridring eller 24h
Ursäkta, du råkar inte veta om det var fullmåne igår?
Ett ögonblick, låt mig kolla.
Ja, faktiskt, det var det!
Jag reserverade ju rätten att utlysa ytterligare tävlingar. Det gör jag nu, men den här gäller bara för dig. Om din lapp stämmer vinner du ett NATO-band och en tub PolyWatch, utöver din Bravo-vinst.