• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dance fucker dance, man I never had a chance! (Paketöppningar. Recensioner. Tävlingar. Fina priser.)

Va?

  • Dead Kennedys

    Röster: 33 29.7%
  • Kanske

    Röster: 18 16.2%
  • Domaine de la Romanée-Conti

    Röster: 8 7.2%
  • Fight Club!

    Röster: 40 36.0%
  • Eric Nakagawa

    Röster: 1 0.9%
  • Breitling

    Röster: 7 6.3%
  • Little Lord Fauntleroy

    Röster: 4 3.6%

  • Totala väljare
    111

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att du är en person med en hälsosam inställning till hur man ska bruka sina ur. Därför gissar jag på ett en av klockorna är en sportrolex; dock är en guldvariant är för mjuk. Jag tror personligen inte att du skulle välja att samla på guldur. Vilken det skulle kunna vara vet jag inte, det fins ingen öppen avsky vad jag kan hitta i din ytliga posthistorik, och heller inget uppenbart vurmande efter en viss modell. Sen vill jag ju gärna koppla klockan till ett tema. Detta återkommer jag med

Jag gissar därför på att klocka nummer två blir en Rolex Explorer
 

David

Bödeln
Alfa - första klockan

Jag trodde att den här skulle vara lurigare eftersom klockan redan figurerat på forumet, och jag tänkte att det kanske är så att jag gett sken av att så inte skulle vara fallet. Det kommer inte att hända igen, motiveringen är att den varit hos ROB-1832 i några veckor för återmontering av en visare som lossnat och polering av det nya glaset som jag totalt repat sönder under de månader jag haft det.

Vintagemögelpuritaner får läsa vidare under eget ansvar, jag vet av erfarenhet att den här kan skapa obehagliga reaktioner hos de något mer ortodoxa.

Det är intressant hur exakt samma trådtyper dyker upp på helt olika forum. Ett rakforum jag hängt en del på har många paralleller till KS, kolla in de här trådarna.

Dagens rakning: SOTD

Födelseårshyvel: Birth-Year Razor

K&S: Classifieds

Och så en favorit, istället för "kan jag duscha med min klocka" har vi: "kan jag få herpes av min raktvål?"

Vad vill jag säga med det här då? Jo, utöver att vara en guldgruva när det gäller intressespecifik information har nästan alla forum en social aspekt, där det är lätt att bli inspirerad av och dras med i andras projekt. I mitt fall var det andras jakt på en årsklocka som fångade mitt intresse.

Jag bestämde mig tidigt för att det var GMT Master i BLRO-utförande som gällde för mig, och mitt födelseår begränsade mig till 1675. (Här har ju både davhei och Bojke rent tekniskt rätt, men jag tycker nog att davhei var en aning mer specifik, och dessutom först.)

Jakten som sådan var inte särskilt spännande, förutom att den i vanlig ordning var väldigt tidskrävande med de tre vanliga faserna, research av själva klockan, att skapa en uppfattning om prisläget och slutligen att hitta rätt exemplar till rätt pris.

När jag väl hade bestämt mig var Jacek extremt tålmodig och hjälpsam, och lyckades till slut få fram ett exemplar i ett skick jag kunde acceptera till ett pris jag nästan kunde acceptera.

Efter det vanliga krånglandet med mellanhänder och logistik satt den på min arm:

141205-1675-01.jpg


Jag använde den vid några tillfällen vilket lärde mig att även om jag är väldigt förtjust i konceptet vintage, oavsett om det gäller bilar, skor eller klockor, så vill jag att grejerna ska se nya och välvårdare ut. Alltså är vintagemögel verkligen ingenting för mig, i alla fall inte till vardags.

Dessutom vill jag att klockan ska tåla vardagen, och om jag är orolig att bitar lysmassa ska trilla ur och fastna i verket så duger den helt enkelt inte.

Mycket kan man säga om den här klockan, kanske till och med att den är välvårdad, men absolut inte att den ser ny ut.

141205-1675-02.jpg


Fördelen är förstås att den än så länge visar att jag är i bättre skick än en klocka som är precis lika gammal, om jag får säga det själv, men jag misstänker att det kommer att bli ändring på det inom en inte allt för avlägsen framtid.

141205-1675-03.jpg


Jag vill att klockan fortfarande ska vara i skick att användas som det är tänkt när jag är för gammal för att ha någon nytta av den, och hoppas att den ska bli värdefull för någon annan.

Därför har jag fullt ut anammat Rolex-filosofin, alltså att se rostiga visare med sprucken lysmassa och tavlor med missfärgade index som trasiga delar som måste bytas ut.

Därmed krävs åtgärder. Kraftfulla sådana.

Ut med skräpet!

141205-1675-04.jpg


Peter på Rob Engström rev ut allt defekt, både invändigt och utvändigt, och lämnade tillbaka klockan i betydligt trevligare skick. Dessutom är den nu försedd med papper.

141205-1675-05.jpg


En stunds belysning med UV-lampa ...

141205-1675-06.jpg


... visar att klockan förutom att hålla tiden perfekt är återställd till fullt fungerande skick, klar att användas.

141205-1675-07.jpg


Som bekant har klockan efter service fortfarande ett stort problem, skarpögda klocksnackare har förstås redan listat ut vad det är. Det här rassliga gamla eländet gör ju ingen glad.

141205-1675-08.jpg


Rolex har varit duktigt sena på bollen och trots flera nya revisioner har de misslyckats med att bygga en schysst Oyster-länk till GMT:n, ända fram till introduktionen av de de sexsiffriga referenserna för inte alls många år sedan.

Tyvärr är den snäppet för kraftig för den väsentligt nättare 1675:an, vilket ger både ett obalanserat utseende och en obalanserad känsla på armen.

Vad göra?

Efter 30-talet mail med mått, nya mått, diskussioner om färg, tjocklek och allt däremellan under en månads tid väntade bara en dust med TNT.

Det visade sig att ett litet paket från Indonesien med inte så väl specificerat innehåll flaggade rött. Efter ett antal mail och telefonsamtal om proforma-fakturor och annan trams kunde jag riva upp paketet.

141205-1675-09.jpg


Vad kan passa bättre på en nyrenoverad vintage-klocka än ett helt nytt läderband i vintage-stil?

141205-1675-10.jpg



Peter Gunny levererar. Fantastiskt hantverk och perfekt passform med en diskret präglad Gunny-logga och serienummer.

141205-1675-11.jpg


Funkar med klockan?

Funkar med klockan!

141205-1675-12.jpg


Det saknas fortfarande några detaljer. Mot Bergströms, som tydligen är världens billigaste leverantör av autentiska spännen.

Stöldskyddat är det i alla fall. Och inbrottssäkert.

141205-1675-13.jpg


Passar perfekt!

141205-1675-14.jpg


Den sista pusselbiten var ett par ändlänkar.

141205-1675-15.jpg


141205-1675-16.jpg


Med den här har de första kriterierna bockats av, därmed inte sagt att de inte kan gälla även för kommande klockor.
  • Vintage
  • Årsklocka
  • 24h-visning
Och till slut då, mitt bidrag till dagens klocka.

141205-1675-17.jpg


Det finns minsta fyra tävlingar kvar att vinna. Glad fredag på er!
 

SJ Smythe

Cartier
Vilken story! Härligt att du "vågar" riva ur och fräscha upp när du kommit fram till vad du vill ha. Hoppas den ger glädje under decennier!

Är förresten länken stretchad eller gillar du bara inte modellen, även om den vore i nyskick?

Jag bugar och bockar slutligen för den tilldelade segern i alfa. Stort tack och pengar till BCF är på väg.
 

David

Bödeln
Vilken story! Härligt att du "vågar" riva ur och fräscha upp när du kommit fram till vad du vill ha. Hoppas den ger glädje under decennier!

Tack!

Är förresten länken stretchad eller gillar du bara inte modellen, även om den vore i nyskick?

Länken är faktiskt i grymt skick. Tyvärr hjälper inte det då hela konstruktionen är så grymt föråldrad. Själva länken och låset hade jag kunnat tåla då de ändå är funktionella, men ändlänkarna, som aldrig har vidare bra passform, går tvärbort.

Jag bugar och bockar slutligen för den tilldelade segern i alfa. Stort tack och pengar till BCF är på väg.

Jag avvaktar med att skicka priset tills alla tävlingar är avgjorda, du har ju fortfarande möjlighet att vinna tävling Echo, en vinst som i så fall får företräde.
 

Onelund

Rolex
Imponerande berättelse, skönt dessutom att du går din egen väg när det gäller att skaffa fram en klocka som ska följa din vardag, med det menar jag att du restaurerar en klocka som många andra inte hade vågat göra något med.

Kudos
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Imponerande tålamod får jag ju säga som är raka motsatsen. Snygg klocka dessutom!
Jag är lite av samma åsikt att det gärna får vara vintage, men "användbart" :)
 

Hubbatix

Cartier
Måste gratulera till ett väl genomfört projekt och samtidigt tacka för en underhållande tråd! Bara att Dead Kennedys figurerar gör det ju autofantastiskt. Rollen är snygg som fan, hoppas du får mycket glädje av den genom åren.

Och med så mycket smör så måste jag ju avsluta med lite citron. Jag tycker att ändlänkar till läderband, natosnören, gummiremmar, etc., ser förjävligt ut. Så. Nu var det sagt och ingen bryr sig, men det känns som en lättnad för mig att få det ur mig. :happyhappy:
 

David

Bödeln
Det ser ut som om Bravo kommer att trilla in under morgondagen.

En piké är up for grabs, hög tid att få in gissningar nu, alltså.

141202-Prize-Shirt.jpg
 
Topp