• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dance fucker dance, man I never had a chance! (Paketöppningar. Recensioner. Tävlingar. Fina priser.)

Va?

  • Dead Kennedys

    Röster: 33 29.7%
  • Kanske

    Röster: 18 16.2%
  • Domaine de la Romanée-Conti

    Röster: 8 7.2%
  • Fight Club!

    Röster: 40 36.0%
  • Eric Nakagawa

    Röster: 1 0.9%
  • Breitling

    Röster: 7 6.3%
  • Little Lord Fauntleroy

    Röster: 4 3.6%

  • Totala väljare
    111
Jag är tveksam, rent allmänt, och till början på tråden i synnerhet.
Sedan blev det ju riktigt trevligt men ändå slöseri med min tid i början.
Borde kanske inte klaga men passar på ändå!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
När jag öppnade den här tråden första gången hoppades jag på någon sorts felplacerad Offspring-bonanza men det visade sig att jag var fel ute. Jag förstod ingenting. Absolut ingenting. Nu förstår jag. Stort grattis David, den har du förtjänat. Vi får helt enkelt vänta lite med vingården.
 

Onelund

Rolex
Nu när du fått ihop denna trio är du nöjd nu menar du? Hur tänker du framåt? Kommer något flippas eller ska dessa enbart vara grundstommen i ditt klockintresse?

Vore intressant att få veta hur du tänker. Ber på förhand om ursäkt om det redan tagits upp i tråden.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag var också väldigt fundersam i början, vad för ihopkok av droger har den här killen käkat egentligen tänkte jag.

Men det blev ju riktigt bra och kul läsning, roligt att du bara radar upp klockorna sådär, krävdes en del planering bakom det hela misstänker jag :)

Stort grattis iaf!
 

David

Bödeln
Tack för alla glada tillrop!

Sedan trådstarten har You're Gonna Go Far, Kid visats 409 276 gånger. Det är en siffra som är så stor att inte en enda Sverigedemokrat kan återge den utan hjälp, snyggt jobbat.

Nu prasslar det i min öronsnäcka, det låter som om juryn har kommit fram till ett preliminärt resultat.

Vinnare tävling Alfa: davhei

141202-Prize-Stand.jpg



Vinnare tävling Bravo: Bojke (plus tröstpris för fin lapp)

141202-Prize-Shirt.jpg



Vinnare tävling Charlie: frere

141202-Prize-Pen.jpg


Grattis! Skicka era adresser via PM så kommer priserna på posten så snart tidsfristen för överklagande har gått ut.


Det var på tiden att någon på forumet köpte sig en 116619LB.

Ja, eller hur? Man har ju ett visst ansvar.


Vikten måste vara underbar

Helt perfekt, faktiskt. Jag har haft klockor med ungefär samma tyngd, men de har varit tokstora. Den här är lagom på alla sätt och vis.

Precis som objektet i bilden nedan så har den där grejerna på rätta ställena.

Åh, är det hon som ska få Petter-klockan?

Den tavlan vinner över sunburst alla dagar om året.

Håller med. Nu hoppas jag bara att 116619LB blir utrustad med sunburst från Basel nästa år, så att den jag lagt beslag på är av sista årskullen "riktiga".

Jag måste dock invända mot epitetet "den ultimata tool-klockan"

Okej, det köper jag. Även om man jämför med en Sub av enklaste snitt kan man för samma utlägg få ett tiotal dykdatorer samt ett tiotal Seikos med ungefär samma funktionalitet. Det får väl anses vara hyfsad redundans.

Dock har jag jobbat med kommersiella dykare som haft riktigt dyra klockor med motiveringen att de ändå är i princip gratis då de är avdragsgilla samt att försäkringen täcker en eventuell förlust, så risken är nära nog noll.

Det gör den mindre ultimat att sumpa på 90 meters djup i Gullmarsfjorden, fråga Onelund. I övrigt ger jag dig (motvilligt) rätt i fråga om tooligheten hos vintageklockor.

Har jag missat. Onelund, berätta!

Sedan blev det ju riktigt trevligt men ändå slöseri med min tid i början.

Jag skulle nog vilja kontra med två observationer:

1. Det här är ett entusiastforum. Om din tid är suuuperdyrbar förlorade du på walk-over i samma ögonblick som du blev medlem.

2. Jag tycker nog att trådrubriken ganska väl sammanfattar innehållet. Det räcker med normalbegåvning för att avgöra utifrån den huruvida tråden är relevant för dig eller inte.

krävdes en del planering bakom det hela misstänker jag

Jo, det har väl varit på gång ett tag, det är väl inte direkt en överdrift att påstå det.

Saknade obligatoriska kyssen vid frieriet/förlovningen!?

Det finns en mycket längre version av filmen, men den håller jag för mig själv.


Alldeles, alldeles snart! Jag håller på att skriva ihop det sista nu.
 

Onelund

Rolex
Ja, det tar jag för givet. Dock visades det inte på filmen!

Pee valve?!

Pissventil på svenska, uridom(ser ut som en kondom med anslutning längst fram) på snorren och en ventil kopplad på din torrdräkt så du slipper ligga och vara pissnödig på långa dyk, OBSERVERA ett långt dyk är inte 50minuter, vi snackar 7-9timmar :)

Ber @David om ursäkt för OT men om vi någon gång träffas ska vi diskutera dykning. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väl skrivet och kul med en historia som förklarar varför du valde som du gjorde. Känns ju inte som att den kommer flippas i första taget med den bakgrundsberättelsen. Bra jobb!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Woohoo! Som stolt smp-bärare har jag aldrig blivit gladare för en penna. Och då har jag ändå fått många fina reklampennor i mina dagar... Tack!

Tråden har varit stor underhållning ända från start och nu väntar vi bara på upplösningen. Och på hur alternativen i omröstningen ska komma in i bilden... Dead Kennedys - holiday in cambodia - angkor wat - arkitektur som återspeglar den hinduiska världskartan - mikrokosmos - månfas fattar ju alla, men lille lorden fauntleroy..?
 

David

Bödeln
Temat

Hur gärna jag än skulle vilja kan jag inte med gott samvete säga att mitt klockintresse började när jag som femåring ärvde ett fickur som min farfar hade haft hela livet på järnvägen, eller att jag suktat efter en Submariner sedan jag som sjuåring läste mitt första nummer av National Geographic.

Sanningen är att jag från dagistiden och framåt hade en lång rad Casio-klockor i plast med allt mer avancerade funktioner, som larm, kalender, tidszoner, miniräknare och till slut en med integrerad adressbok som kunde hållas mot en telefonlur (en sån där som sitter fast i väggen med en sladd) för nummerslagning. Smartwatch!

Jag saknade klocka helt från mitten av högstadiet genom gymnasiet. Varför jag bestämde mig för att köpa en klocka efter det minns jag inte, men jag gav mig i alla fall ut på stan med en budget på 500 kr.

Efter att ha besökt varenda butik var resultatet ganska nedslående. Någon dag senare, på annan ort, gick jag förbi Stjärnurmakarna. I skyltfönstret fanns en klocka med helt fantastisk färg på tavlan, snygga index, fin titan-boett och lagom uppseendeväckande länk.

Klockan var en soldriven Citizen Eco-Drive och den var sanslöst dyr. Efter en sömnlös natt var jag tillbaka i butiken för att prova klockan. Ytterligare en dag senare var jag tillbaka med CSN-pengar i hand och en plan som gick ut på att äta nudlar och framgångsrikt gratisåka kollektivtrafik i två månader. Därmed är den även den enda klocka jag äger som fortfarande inte är till fullo betald.

Jag har letat efter foton, men tyvärr hittar jag inte ett enda från tiden då klockan var ny där den överhuvudtaget syns, vilket är märkligt eftersom jag aldrig tog av mig den. Jag menar verkligen aldrig, jag tror att den enda gången jag öppnade låset under de första två åren var för att mikroanpassa länken ett snäpp.

Den tidigaste bilden jag hittar är den här, då klockan redan hunnit bli ganska sliten. De polerade länkarna ser väldigt matta ut:

141210-Citizen-01.jpg


Efter skoltiden och diverse försök till näringsverksamhet gav jag mig ut på alla möjliga äventyr där klockan givetvis fick följa med, från ravinklättring i USA till surfläger längs hela östra Australien.

Här är ett foto från toppen av Diamond Head:

141210-Citizen-02.jpg


Efter uppåt 10 år höll batteriet inte längre laddning särskilt bra och efter ett tag stapplade den bara fram i direkt solljus. Jag hade den på armen i flera år till trots att den inte höll tiden och till slut stannade helt.

Sköldpaddsjakt på sandön Frasier Island:

141210-Citizen-03.jpg


141210-Citizen-04.jpg


141210-Citizen-05.jpg


141210-Citizen-06.jpg


Sexuella trakasserier av en vombat:

141210-Citizen-07.jpg


Kängurumatning:

141210-Citizen-08.jpg


En stubbsvansskink håller hårt i klockan:

141210-Citizen-09.jpg


Efter ett dyk (jag trodde då i min enfald att 100m betydde just 100m) immade glaset.

Klockan glömdes kvar hemma mer och mer ofta. Samtidigt blev det vanligare och vanligare att jag lämnade dykdatorn med digital kompass och trådlös övervakning av kvarvarande lufttryck, en Suunto D9, kvar på armen även efter dyket. Detta ledde till slut till att den någon gång ca 2005 i princip blev min vardagsklocka.

Inte heller denna klocka finns det några bra bilder på, men jag har hittat några där den i alla fall syns.

141210-Suunto-01.jpg


141210-Suunto-02.jpg


141210-Suunto-03.jpg


141210-Suunto-04.jpg


141210-Suunto-05.jpg


D9:an är såld och glömd sedan många år, men Eco-Drive:en har jag givetvis kvar. Jag har i alla år pliktmässigt betalat försäkringen på någon hundralapp och bestämde mig för några år sedan för att få klockan lagad.

Tyvärr byttes tavlan ut vid reparationen, i och med det har klockan tappat mycket av sin charm. Den nya tavlan är gråare och har ett tydligt kors från kant till kant. Hade jag känt till detta på förhand hade klockan självklart fått fortsätta rosta i frid.

141210-Citizen-10.jpg


Det här är den första klockan jag tvärföll för utseendet på, min första titanklocka, det enda kvarts-uret med mekaniska visare jag någonsin köpt, den enda soldrivna klockan jag ägt, min enda Citizen men framför allt är det klockan som tände en livslång fetischism för blå urtavlor och andra blå detaljer.

141210-Citizen-11.jpg


Därmed är även temat offentliggjort. Jag är en enkel man med enkla krav och enkel smak. Det räcker med en färg.

141210-Trio-1.jpg


(Och Rockenfeller är därmed preliminärt vinnare av tävling Delta, grattis!)

Jag kan redan se scener som min självpåtagna begränsning kommer att orsaka.

Jag: Ursäkta, vet du om den här klockan är utrustad med Parachrom Bleu?

Handlare (rynkar ögonbrynen): Nej, det tror jag inte.

Jag: Den här då, vet du om den har ett verk med blånerade skruvar? Jag kan inte köpa den annars.

Handlare (skruvar på sig och lägger pannan i djupa veck): Du, ingen aning, faktiskt.

Jag: Kan du vara snäll och öppna för att kolla?

Handlare: I helvete heller, UT UR MIN BUTIK!

Det finns en enda liten detalj till, en liten twist, som hör hemma i den här tråden innan den gjort sitt, men jag kan inte klämma fram den riktigt än. Innan året är slut dock, lovar!
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Kul att man träffade rätt :)

Vilken tråd! Den bara växer och växer.
Blått tycker jag är en grym kontrast på klockor.
Eller som din subb som är helblå.

Väntar mer spänning på avslutningen!
 

R0B

Panerai
Charlie - tredje klockan

Det går inte fort att skriva på telefonen.

Nåväl.

Paketöppningar blir aldrig riktigt vad de varit nu när putsduken är borta.

141209-116619LB-1.jpg


Av med ringskyddet.

141209-116619LB-2.jpg


Upp ur lådan.

141209-116619LB-3.jpg


Av med plasten ...

... någon kvart senare.

141209-116619LB-4.jpg


Vad var det då för fel på min 116613LB som ställt upp i vått och torrt?

Jo. Guld. Gulguld.

Jag trodde jag skulle vänja mig.

Men tyvärr är det bara att konstatera att det inte är ett material jag kommer överens med.

Men vad gör det nu när det finns andra färger att välja på?

Det här, mina vänner, är den ultimata tool-klockan. Mögelmaffian håller förstås inte med, men låt mig presentera fakta.
  • Tidiga Submariners har en vridring som inte är låst till motursvridning. Rent livsfarligt. Vridringen på en 116619LB har distinkta klick med precis rätt motstånd. Naturligtvis enbart moturs.
  • Gamla klockor saknar fungerande lysmassa. Rent livsfarligt. Vad är det för mening med att ha ett dykarur om det inte går att använda det när det är mörkt? Lysmassan på en 116619LB kan nästan mäta sig med Seikos, och håller definitivt hela dyket. En trött gammal 1665 är i jämförelse ungefär lika toolig som en DJ med diamantindex.
  • Riktiga verktyg ska hållas i schysst skick. De där smala bandhornen på en 1680 kan inte poleras många gånger utan att klockan ser helt anorektisk ut. Inte klokt. En 116619LB kan poleras hundratals gånger utan att boetten blir för tunn.
  • Ett verktyg måste hålla för sin uppgift. Submariners med plexiglas lider av en undermålig konstruktion som låter saltvatten fastna mellan glas och boett. Resultatet kan vara förödande.

141209-116619LB-5.jpg


(För den som vill fördjupa sig i korrosionsproblematiken som är tydligast klockan sex i bilden ovan finns det en hel del att läsa.)

Jag har verkligen ingenting emot vintage, tvärtom. Men vintageklockor är vad de är, nämligen antikviteter, inte verktyg.

Den sista punkten som brukar tas upp i sammanhanget är den keramiska ringen. Säga vad man vill om keramikens påstådda sprödhet, men med tanke på vad min 116613LB pallade är jag inte det minsta orolig, och köper helt och hållet reklammaterialet från moderskeppet:


Däremot skulle jag aldrig köpa en 6542 med bakelit-insert eftersom jag med största sannolikhet skulle utsätta den för en värdeminskning väl i klass med en modern guld-Rolex vid första användningstillfället.

I övrigt tror jag inte jag behöver recensera klockan. Utöver färgen är den i allt väsentligt identisk med en 116610LN, som det ju kryllar av recensioner av, så när som på en punkt.

141209-116619LB-6.jpg


Jag vet redan vad den tål, nu ser jag fram emot att spöa skiten ur den.

Tack Spencer66, och tack ROB-1832!

Slutligen då, på armen. En frostig klocka för en frostig morgon.

141209-116619LB-7.jpg


Tack för att ni tittat. Men hörni, stanna kvar! Några ord om temat, som må vara både banalt och långsökt, kommer ändå inom kort. Därefter kommer med all säkerhet ett dekapo, eller rentav flera.
Efter att ha läst inlägget några ggr var jag tvungen att testa den. Jävlar vad fet, och grymt stealth. Jag tror dock jag satsar på gulguld :) Grattis igen!
image.jpg
 

David

Bödeln
Vi får helt enkelt vänta lite med vingården.

Jag har hållit ett öga på den. Tydligen hade låneåterbetalning ställts in och ett antal potentiella köpare hoppat av, så skambud på A$1M eller högre skulle tas i beaktande. Banken hade tydligen tänkt auktionera ut egendomen för en vecka sedan, har inte hunnit ringa och kolla hur det gick. Drömmen är inte död riktigt än.

Nu när du fått ihop denna trio är du nöjd nu menar du? Hur tänker du framåt? Kommer något flippas eller ska dessa enbart vara grundstommen i ditt klockintresse? Vore intressant att få veta hur du tänker.

Det blir inga fler flippar av mig under överskådlig tid. Känner jag mig nöjd med trion kanske en del av bankfackslagret avyttras för att finansiera antingen tillskott eller helt andra saker. (Exempelvis ovan nämnda vingård, men då räcker inte klockorna långt, tyvärr.)


Speedmaster Broad Arrow (321.10.42.50.02.001) ligger bra till.

Woohoo! Som stolt smp-bärare har jag aldrig blivit gladare för en penna. Och då har jag ändå fått många fina reklampennor i mina dagar... Tack!

Överlag verkar rätt deltagare vunnit respektive tävling, kul!

Dead Kennedys - holiday in cambodia - angkor wat - arkitektur som återspeglar den hinduiska världskartan - mikrokosmos - månfas fattar ju alla, men lille lorden fauntleroy..?

Jag hoppas bringa klarhet i ärendet inom kort.

Kul att man träffade rätt

PM:a din postadress, så är vinsten framme innan julafton.

Efter att ha läst inlägget några ggr var jag tvungen att testa den.

image-jpg.91595

Grymt! Den lilla skillnaden i vridringsfärg syns verkligen tydligt, 116613LB är en aning mer åt det lila hållet, något varmare.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag fick ett litet paket i dag!

Pikén överträffade vida mina förväntningar. Uppenbarligen är klockkläder överlägsna klädklockor. Natot är i sin tur 7kt glassigt, en given sommarfavorit. Den enda nackdelen(?) med paketet är att tröjan förpliktigar...

Tack, David!

IMAG0390.jpg
 
Topp