• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dance fucker dance, man I never had a chance! (Paketöppningar. Recensioner. Tävlingar. Fina priser.)

Va?

  • Dead Kennedys

    Röster: 33 29.7%
  • Kanske

    Röster: 18 16.2%
  • Domaine de la Romanée-Conti

    Röster: 8 7.2%
  • Fight Club!

    Röster: 40 36.0%
  • Eric Nakagawa

    Röster: 1 0.9%
  • Breitling

    Röster: 7 6.3%
  • Little Lord Fauntleroy

    Röster: 4 3.6%

  • Totala väljare
    111

David

Bödeln
Jag vet inte vem som äger klockan, men den är i alla fall inte min.

141208-Rob-1.jpg


Men det där är bestämt ministerns 1655:a.

141208-Rob-2.jpg


Spencer66 ser rätt skeptisk ut.

141208-Rob-3.jpg


Tydligen kräver situationen starkare grejer.

141208-Rob-4.jpg


Shit, 2% batteri, bäst jag postar det här nu. Fortsätter när jag kan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul tråd och tack för roliga berättelser! :)

gissar pånästa klocka blir en Cartier kronograf. Du behöver en krono och cartier är ett lite ovanligare val (och brudmagnet).

(W7100045 om man måste gissa på en specifik ref)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Fin! Nu gissar jag att du lade en del av de pengar du sparade på att hoppa tourbillonen på ett roligare material i dykarbeatern, som alltså blir en vitguldssub 11619lb:)
Missade en sexa i numret ser jag nu:nailbiting: Håller tummarna för att deras oförmåga att skriva på iphone (tummarnas alltså) inte ska stå emellan mig och den tjusiga pennan...jag känner mig fullkomligt övertygad om att det är vitguld i lådan! När den nu öppnas....
 

David

Bödeln
Charlie - tredje klockan

Det går inte fort att skriva på telefonen.

Nåväl.

Paketöppningar blir aldrig riktigt vad de varit nu när putsduken är borta.

141209-116619LB-1.jpg


Av med ringskyddet.

141209-116619LB-2.jpg


Upp ur lådan.

141209-116619LB-3.jpg


Av med plasten ...

... någon kvart senare.

141209-116619LB-4.jpg


Vad var det då för fel på min 116613LB som ställt upp i vått och torrt?

Jo. Guld. Gulguld.

Jag trodde jag skulle vänja mig.

Men tyvärr är det bara att konstatera att det inte är ett material jag kommer överens med.

Men vad gör det nu när det finns andra färger att välja på?

Det här, mina vänner, är den ultimata tool-klockan. Mögelmaffian håller förstås inte med, men låt mig presentera fakta.
  • Tidiga Submariners har en vridring som inte är låst till motursvridning. Rent livsfarligt. Vridringen på en 116619LB har distinkta klick med precis rätt motstånd. Naturligtvis enbart moturs.
  • Gamla klockor saknar fungerande lysmassa. Rent livsfarligt. Vad är det för mening med att ha ett dykarur om det inte går att använda det när det är mörkt? Lysmassan på en 116619LB kan nästan mäta sig med Seikos, och håller definitivt hela dyket. En trött gammal 1665 är i jämförelse ungefär lika toolig som en DJ med diamantindex.
  • Riktiga verktyg ska hållas i schysst skick. De där smala bandhornen på en 1680 kan inte poleras många gånger utan att klockan ser helt anorektisk ut. Inte klokt. En 116619LB kan poleras hundratals gånger utan att boetten blir för tunn.
  • Ett verktyg måste hålla för sin uppgift. Submariners med plexiglas lider av en undermålig konstruktion som låter saltvatten fastna mellan glas och boett. Resultatet kan vara förödande.

141209-116619LB-5.jpg


(För den som vill fördjupa sig i korrosionsproblematiken som är tydligast klockan sex i bilden ovan finns det en hel del att läsa.)

Jag har verkligen ingenting emot vintage, tvärtom. Men vintageklockor är vad de är, nämligen antikviteter, inte verktyg.

Den sista punkten som brukar tas upp i sammanhanget är den keramiska ringen. Säga vad man vill om keramikens påstådda sprödhet, men med tanke på vad min 116613LB pallade är jag inte det minsta orolig, och köper helt och hållet reklammaterialet från moderskeppet:


Däremot skulle jag aldrig köpa en 6542 med bakelit-insert eftersom jag med största sannolikhet skulle utsätta den för en värdeminskning väl i klass med en modern guld-Rolex vid första användningstillfället.

I övrigt tror jag inte jag behöver recensera klockan. Utöver färgen är den i allt väsentligt identisk med en 116610LN, som det ju kryllar av recensioner av, så när som på en punkt.

141209-116619LB-6.jpg


Jag vet redan vad den tål, nu ser jag fram emot att spöa skiten ur den.

Tack Spencer66, och tack ROB-1832!

Slutligen då, på armen. En frostig klocka för en frostig morgon.

141209-116619LB-7.jpg


Tack för att ni tittat. Men hörni, stanna kvar! Några ord om temat, som må vara både banalt och långsökt, kommer ändå inom kort. Därefter kommer med all säkerhet ett dekapo, eller rentav flera.
 

David

Bödeln
Jag röstar på 116619LB eller 116719BLRO.

När 116719 släpptes blev det grus i maskineriet. Dels var jag helt inställd på en dykare och dels hade jag ju redan originalet. Det löste sig dock snabbt när jag fick känna på den, visst är den fantastisk, men färgerna lirade inte riktigt för mig.

David gillar inte klockor som varken är runda eller fyrkantiga.

Korrekt! Men Aquanaut-tavlan är helt magisk, det får jag erkänna. Sen är det ju det där med strykfaktorn också.

Missade en sexa i numret ser jag nu :nailbiting:

Juryn sammanträder fortfarande, men jag kan inte se att det råder några som helst tvivel gällande vad du egentligen menade.

Dock blev jag helt kär i strykjärnsbilden. Vad i hela jävla helvetet hände där? :D

Den är tagen på Langkawi. Jag borde inte ha kunnat haft någon nytta alls av ett strykjärn. Mer än så kan jag tyvärr inte stå till tjänst med, hur gärna jag än vill.
 
Topp