• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Tack men jag tycker faktiskt 116200 är snyggare än 116234. Många tycker ju att man ska köra räfflat till jubilee men jag fastnade inte för den kombon faktiskt.

Som jag skrev är det min åsikt och alla tycker olika (även om jag nästan inte kan acceptera att du inte håller med mig):eek:

Men tänkte du köpa en Sub anyway så kanske du ska börja med den? DJ kommer i väldigt många kombinationer, jag föredrar att inte stressa fram just den man vill ha.

Bara min input.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Antagligen sant men handlare säljer förhoppningsvis inte en klocka som går dåligt ur butik. Det _akuta_ servicebehovet torde vara mindre men jag kanske är naiv... :)
Har klockan gått i sju år utan service har den gått i sju år utan service. Det torde inte finnas ett akut servicebehov för någon Rolex efter sju år på så sätt att det märks i amplitud eller liknande men precis som en bil mår ju en klocka dåligt av att serviceintervallet överskrids eftersom slitaget är större.
 

Erik.W

Omega
Tänkte slå till på en DJ 116200 i helgen. Väntar på en 16610 egentligen men är så otålig.
Vad tror ni lm följande klocka som NTwatches har inne? Cert/box och nya jubileelänken. Från 2009, till priset av 40k.
Priset är bra men den har legat osåld på deras hemsida länge - har alla "andra" insett något som jag inte sett ännu? Tacksam för input.

http://ntwatches.com/index.php?route=product/product&path=20&product_id=154
Tror boxen inte är original. 2009 så borde det vara den näst senaste boxen med vit kartong runt. Det där ser ut som en äldre box. Om klockan är från 2009 borde den väl även ha de näst nyaste gröna garantikorten i plast och inte den stora pappersvarianten?

Utgå från omedelbart servicebehov, då är 46 000 inte något vidare bra pris. Du får en ny på C24 för ca 47K.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tror boxen inte är original. 2009 så borde det vara den näst senaste boxen med vit kartong runt. Det där ser ut som en äldre box. Om klockan är från 2009 borde den väl även ha de näst nyaste gröna garantikorten i plast och inte den stora pappersvarianten?

Utgå från omedelbart servicebehov, då är 46 000 inte något vidare bra pris. Du får en ny på C24 för ca 47K.
Tack för ett bra svar! Precis den inputen jag letade efter. Får bli en annan än den.
 
Provade superjubilee idag och är imponerad. Jag tycker man ska gå all in när det gäller DJ, antingen åt det sportiga med slät ring och oyster eller åt det dressade med räfflad och jubilee. Jag är inne på det senare. Väljer mellan silver och vit tavla. Det som talar för silver är sunbursten, men tycker den kommer fram bättre på mörkare tavlor. Den är magiskt på blåa. Så det blir nog en vit vad det lider, utan roulette.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är det bara jag som tycker att vitt/silver eller olika former av krämvitt/gult etc. är extremt gubbigt? Det händer absolut inget hos mig när jag ser en klocka med sådan urtavla. Med t.ex. en blå tavla får ju klockan liv.
 
Är det bara jag som tycker att vitt/silver eller olika former av krämvitt/gult etc. är extremt gubbigt? Det händer absolut inget hos mig när jag ser en klocka med sådan urtavla. Med t.ex. en blå tavla får ju klockan liv.
Svårt att veta vad du menar med "gubbigt". Vanligen används det på ett sätt som inte har någonting med vad de flesta gubbar har på sig. Tycker både vitt och silver, men framförallt silver är klassiskt åt det mer dressade hållet (något jag absolut inte förknippar med de flesta gubbar i Sverige). Då menar jag klassiskt som i tidlöst. Jag har absolut ingenting emot blåa tavlor, eller för den delen svarta tavlor, men det drar mer åt sport/casual för mig.
 

par

Patek
2-Faktor
3R9A9168.JPG
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Provade superjubilee idag och är imponerad. Jag tycker man ska gå all in när det gäller DJ, antingen åt det sportiga med slät ring och oyster eller åt det dressade med räfflad och jubilee. Jag är inne på det senare. Väljer mellan silver och vit tavla. Det som talar för silver är sunbursten, men tycker den kommer fram bättre på mörkare tavlor. Den är magiskt på blåa. Så det blir nog en vit vad det lider, utan roulette.

Provade du en med vit tavla? Har haft en 116200 med vit tavla. Tycker att den är helt död IRL - fast den gör sig bra på bild. Fick ingen "feeling" alls. Tog den bara medan Nymans Ur beställde Tuxedo tavlan... Annars håller jag med om att blått är magiskt! Tror däremot att en vit tavla ger mer harmoni ihop med vitguldsringen på 116234 jämfört med 116200, får lite mer liv.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Jag själv ska skramla ihop till en Tuxedo. Tredje gången gillt... Blir nog till julafton eller födelsedagen i februari så har jag något att se fram emot.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Hej, behöver ej hjälp! Fick hem en 16013 från en medlem idag.
Två frågor:
1) ROLEX-texten ser lite sned ut i relation med kronan. Har jag snea ögon eller är det vanligt? o_O
2) Hur ska uppdraget av gångreserven vara (på en okänd servicehistorik)? Tycker den känns seg jämfört med en calibre 3135 i en Sub. Vanligt med vintage?
WhatsApp Image 2016-10-19 at 18.19.27.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Svårt att veta vad du menar med "gubbigt". Vanligen används det på ett sätt som inte har någonting med vad de flesta gubbar har på sig. Tycker både vitt och silver, men framförallt silver är klassiskt åt det mer dressade hållet (något jag absolut inte förknippar med de flesta gubbar i Sverige). Då menar jag klassiskt som i tidlöst. Jag har absolut ingenting emot blåa tavlor, eller för den delen svarta tavlor, men det drar mer åt sport/casual för mig.
Jag tänker mig en färglös farbror 50+ :D Skulle kunna tänka mig att han jobbar på bank eller är revisor. Lite lätt mjäll på kavajslaget. Han har också haft tunga saker eller stoppat händerna i kavajfickorna vilket gjort att fickorna lutar utåt lite sådär som det gör på vissa.

Det skulle också kunna vara en yngre person, säg runt 30-årsåldern, som jobbar på en myndighet såsom Migrationsverket eller Försäkringskassan.
 
Provade du en med vit tavla? Har haft en 116200 med vit tavla. Tycker att den är helt död IRL - fast den gör sig bra på bild. Fick ingen "feeling" alls. Tog den bara medan Nymans Ur beställde Tuxedo tavlan... Annars håller jag med om att blått är magiskt! Tror däremot att en vit tavla ger mer harmoni ihop med vitguldsringen på 116234 jämfört med 116200, får lite mer liv.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Jag själv ska skramla ihop till en Tuxedo. Tredje gången gillt... Blir nog till julafton eller födelsedagen i februari så har jag något att se fram emot.
Jepp provade vitt med vitguldsring. Tyckte att det flög. Däremot gav mig silvertavlan ingeting. Sunbursteffekten var för liten och tavlan smälte ihop med boett o länk. Blir vitt, men det är säkert inte slutstationen. Tuxedo verkar läcker, växer på mig, har dock inte sett den IRL.
 
Jag tänker mig en färglös farbror 50+ :D Skulle kunna tänka mig att han jobbar på bank eller är revisor. Lite lätt mjäll på kavajslaget. Han har också haft tunga saker eller stoppat händerna i kavajfickorna vilket gjort att fickorna lutar utåt lite sådär som det gör på vissa.

Det skulle också kunna vara en yngre person, säg runt 30-årsåldern, som jobbar på en myndighet såsom Migrationsverket eller Försäkringskassan.
Ok förstår vad du menar, jag tror dock inte att någon av dessa båda personer har en DJ med vit/silvertavla. Känns mer som de har något dussinur från Stjärnurmakarna på armen. ;)
En DJ med vit/silver tavla på en gubbe (i betydelse äldre man) känns mer som den personen var ung när klassisk herrstil fortfarande gällde (mao fram till 40-talisterna) och har hållit fast vid den stilen, alltså den typen av gubbar som var vanligare förr än idag. Dagens gubbar försöker som regel antingen vara ungdomliga eller skiter fullständigt i vad de har på sig, gäller både kläder som klockor. Ingendera av dessa typer känns kompatibelt med en DJ.
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Hej, behöver ej hjälp! Fick hem en 16013 från en medlem idag.
Två frågor:
1) ROLEX-texten ser lite sned ut i relation med kronan. Har jag snea ögon eller är det vanligt? o_O
2) Hur ska uppdraget av gångreserven vara (på en okänd servicehistorik)? Tycker den känns seg jämfört med en calibre 3135 i en Sub. Vanligt med vintage?
WhatsApp Image 2016-10-19 at 18.19.27.jpeg
 
Senast ändrad:

Ernesto

Patek
2-Faktor
he he, där ser man, såg din bild ovan på den kombon, skulle vara kul att se hur den funkar med räfflad.

Har sett det... Tycker inte att det är bra harmoni. Inre ringen i tuxedon skiftar i färg från vit-ish till silver/champagne, lägg till en vitguldsring med mycket bling i den kombon. Tycker att det blir för mycket intryck. Tavlan kostar lika mycket som en vanlig standard.

Min åsikt bara. Inte facit.
 
Har sett det... Tycker inte att det är bra harmoni. Inre ringen i tuxedon skiftar i färg från vit-ish till silver/champagne, lägg till en vitguldsring med mycket bling i den kombon. Tycker att det blir för mycket intryck. Tavlan kostar lika mycket som en vanlig standard.

Min åsikt bara. Inte facit.
Ok, framgår inte på bild men kan tänka mig att det blir så IRL. Blir ju en hel del bling med jubilee och vitguldsring, vit tavla kanske är lugnast.
 

Tapiren

Cartier
Hej, behöver ej hjälp! Fick hem en 16013 från en medlem idag.
Två frågor:
1) ROLEX-texten ser lite sned ut i relation med kronan. Har jag snea ögon eller är det vanligt? o_O
2) Hur ska uppdraget av gångreserven vara (på en okänd servicehistorik)? Tycker den känns seg jämfört med en calibre 3135 i en Sub. Vanligt med vintage?
1) Svårt att säga, men sitter inte lyspluppen kl 18 lite snett också? Och är den tryckt ovan Swiss-texten?
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Hej, behöver ej hjälp! Fick hem en 16013 från en medlem idag.
Två frågor:
1) ROLEX-texten ser lite sned ut i relation med kronan. Har jag snea ögon eller är det vanligt? o_O
2) Hur ska uppdraget av gångreserven vara (på en okänd servicehistorik)? Tycker den känns seg jämfört med en calibre 3135 i en Sub. Vanligt med vintage?
WhatsApp Image 2016-10-19 at 18.19.27.jpeg

:bored:
 
Senast ändrad:

cornil

Cartier
Provade superjubilee idag och är imponerad. Jag tycker man ska gå all in när det gäller DJ, antingen åt det sportiga med slät ring och oyster eller åt det dressade med räfflad och jubilee. Jag är inne på det senare. Väljer mellan silver och vit tavla. Det som talar för silver är sunbursten, men tycker den kommer fram bättre på mörkare tavlor. Den är magiskt på blåa. Så det blir nog en vit vad det lider, utan roulette.
Vit tavla på DJ är sjukt snyggt tycker jag. Känns inte som att det är så jättevanligt heller vilket är ett plus. Jag själv har en blå 116200 men har funderingar på att köpa en vit tavla att byta med. Sen tycker jag att roulettedatum gör sig absolut bäst till den vita tavlan.
 
Topp