• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

5F4FE57D-16D4-494E-B54C-69930611403E.jpeg

Blått är flott
 
Måste säga att jubilee är bra mycket skönare att bära! Skulle dock behöva addera en till länkbit känner jag. Läst på lite att man behöver en 1,2 mm mejsel för det. Någon som kan tipsa vart?! Får gärna vara både snabbt och billigt :cigar:

Jag kan tipsa om halvlänkar eller 1.25 länkar, det är sjukt smidigt....den stora bristen med jubilee är ju detta, svårt att hitta en bra fit.
Jag har ett par elskriuvmejsar jag köpt för längesedan som fortfarande håller så jag kör på dem, annars finns det väl vid Kjell om du behöver en snabb fix :)

Är det inte samma mejsel som för Oyster?
 
Någon som sitter på lite mer info om vad som skiljer nya DJ mot gamla? Syftar så klart på baselsläppet. Vet att PR numer ligger på ca 70h och att boetten/luggarna är nedtrimmade en aning. Men är det alla nyheter eller finns det mer som jag missat? Vore kul att se en jämförelse side by side.

Vad kallas även den nya serien mer än exempelvis 116234? Har dom några bokstäver för att kategorisera årskullarna?
Enligt Rolex hemsida har även Jubiléelänken numera Easylink och vanligt spänne, vilket tyder på att hidden clasp försvinner.
Vidare har de nya modellerna referensnummer 126xxx i stället för 116xxx.

Ur detaljerad spec för 126233
2124F49A-E489-4050-9C10-22A652CD2C19.jpeg


Ur detaljerad spec för 116234:
E1A5BF77-6243-40CF-9EF7-67B2431F2F04.jpeg
 
Enligt Rolex hemsida har även Jubiléelänken numera Easylink och vanligt spänne, vilket tyder på att hidden clasp försvinner.
Vidare har de nya modellerna referensnummer 126xxx i stället för 116xxx.

Ur detaljerad spec för 126233
2124F49A-E489-4050-9C10-22A652CD2C19.jpeg


Ur detaljerad spec för 116234:
E1A5BF77-6243-40CF-9EF7-67B2431F2F04.jpeg
Vad tråkigt, hissen claspen är ju sååå mycket snyggare!
 
Jag kan tipsa om halvlänkar eller 1.25 länkar, det är sjukt smidigt....den stora bristen med jubilee är ju detta, svårt att hitta en bra fit.
Jag har ett par elskriuvmejsar jag köpt för längesedan som fortfarande håller så jag kör på dem, annars finns det väl vid Kjell om du behöver en snabb fix :)

Är det inte samma mejsel som för Oyster?

Check! Tack för tipset! Njae det är mindre skruvar på superjubileet än oyserlänken
 
Enligt Rolex hemsida har även Jubiléelänken numera Easylink och vanligt spänne, vilket tyder på att hidden clasp försvinner.
Vidare har de nya modellerna referensnummer 126xxx i stället för 116xxx.

Ur detaljerad spec för 126233
2124F49A-E489-4050-9C10-22A652CD2C19.jpeg


Ur detaljerad spec för 116234:
E1A5BF77-6243-40CF-9EF7-67B2431F2F04.jpeg

Ouff, fyfan vilket nedköp. Blir förra modellen den dag jag skaffar en.
 
  • Like
Reactions: S.N
Någon som har bra koll på datejust 116234?
Har stött på både Z och M-serie, någon skillnad mellan dem samt årtal?

Är en blå med vitguldsring som superjubilee jag är ute efter! :)
7654BA92-0BAB-4837-B42A-CC4356EBD458.jpeg
 
De flesta vill ha nya klockar, ny bilar, nya kläder etc. Är ju perfekt för de som föredrar begagnat. Ser inte problemet, är heller ingen miljökämpe. :)
Vill verkligen "de flesta" ha nya klockor? Att det stämmer på det här forumet är jag inte alls säker på... Sen haltar det lite att jämföra klockor och kläder ;)
 
Vill verkligen "de flesta" ha nya klockor? Att det stämmer på det här forumet är jag inte alls säker på... Sen haltar det lite att jämföra klockor och kläder ;)
Att de flesta som bär klocka föredrar nytt istället för begagnat tror jag. Att sedan många köper, exmpelvis, via blocket etc är relaterat till kostnad. Givetvis finns det de som föredrar gamla grejer vilket torde vara vanligare på forumet än utanför. Vintage delen på forumet är inte så stort om än att många av dess medlemmar hörs högt över hela forumet.
 
Är det någon som sett eller själv testat nya DJ41 på läderband? Eller något annat band för den delen.
 
Tillbaka
Topp