• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Lyden

Panerai
F5F264BC-89D5-40F8-9297-525F1DE1A796.jpeg
 

Molgan

Cartier
Kom igen nu, någon måste vid nått tillfällen låta sin TT åka på läder?? Lite bilder och source skulle uppskattas!
 

anno1884

Panerai
Jag har ett par frågor till er med erfarenhet av räfflad bezel då jag inte ens sett någon IRL :) Främst på äldre datejust som typ 16013.

Är det lätt hänt att en bild ger ett felaktigt intryck om skicket?
Tycker i vissa vinklar att samma bezel se typ nästintill slät ut och i annan vinkel mer skarp och fin. Vågar man chansa?

Varför blir den ”slät”?
Jag kan bara utgå från mitt sett att bära klockor men har svårt att se varför bezel skulle bli så sliten som den kan se ut på bild. Är den så känslig? Eller beror det helt enkelt på att den har blivit mycket polerad?

Tack
 
Senast ändrad:

Tourbillon

Omega
2-Faktor
En fundering om Jubilee-länkar. Rolex Oysterlänkar som är helborstade ser ju fortfarande helt OK ut även efter ett par hårda år, medan Oysterlänkar med polerade mittlänkar väldigt snabbt ser lite slitna ut. Hur är det med jubileelänkarna?

Ni som ägt både Jubilee och Oyster, vilken tycker ni är mest bekväm att bära?
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
En fundering om Jubilee-länkar. Rolex Oysterlänkar som är helborstade ser ju fortfarande helt OK ut även efter ett par hårda år, medan Oysterlänkar med polerade mittlänkar väldigt snabbt ser lite slitna ut. Hur är det med jubileelänkarna?

Ni som ägt både Jubilee och Oyster, vilken tycker ni är mest bekväm att bära?
Jubilee-länkarna på äldre femsiffriga ref blir lätt stretchiga med åren medans de nya som t.ex. med hidden clasp håller mkt högre kvalite och blir inte nämnvärt stretchiga med åren. Jubilee blir inte lika utsatt för repor som pcl på oyster. Smart är att tvätta jubilee-länkarna med jämna mellanrum då bl.a. smuts verkar som sandpapper. Mest bekväm att bära är enligt min åsikt jubilee.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Hallå tråden! Jag har verkligen börjat fatta tycke för Datejust 36 tack vare en vintage-klocka som jag har börjat bära på min 19cm (7.5 inch) handled. Jag tycker att 41:an är lite för stor för en Datejust då jag tycker en hel del elegans försvinner då den är såpass mycket större än 36:an som jag tycker ser riktigt felfri ut. Ni som har denna 36:a med lite större handleder, hur tycker ni klockan känns på armen? Försvinner den eller tar den åt sig så att säga, bärs den större kanske? 36:an tror jag skulle bli ett väldigt gott komplement till min vintage dress och dykare. Har ni lite bilder från sidan (profilen) samt ovanpå så tages dessa tacksamt emot :)
 

Räven

Cartier
Hallå tråden! Jag har verkligen börjat fatta tycke för Datejust 36 tack vare en vintage-klocka som jag har börjat bära på min 19cm (7.5 inch) handled. Jag tycker att 41:an är lite för stor för en Datejust då jag tycker en hel del elegans försvinner då den är såpass mycket större än 36:an som jag tycker ser riktigt felfri ut. Ni som har denna 36:a med lite större handleder, hur tycker ni klockan känns på armen? Försvinner den eller tar den åt sig så att säga, bärs den större kanske? 36:an tror jag skulle bli ett väldigt gott komplement till min vintage dress och dykare. Har ni lite bilder från sidan (profilen) samt ovanpå så tages dessa tacksamt emot :)
Farsan kör 36 med jubilee på sina timmerstockar på 21.5 cm. Det ser bra ut.

Och ja, 36 ÄR enligt mitt tycke Datejust.
 
Senast ändrad:

RikNik

Panerai
2-Faktor
Otroligt mycket fina bilder i tråden. Jag vill också vara med i 36mm gemenskapen :)
Någon som är sugen på att flippa en 116200 med Jubilee och svart eller blå tavla?
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Satan i gatan vad jag är sugen på en DJ36....har provats otaligt många gånger men den ser så liten på min handled...attans. :dead:
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Satan i gatan vad jag är sugen på en DJ36....har provats otaligt många gånger men den ser så liten på min handled...attans. :dead:
Jag tycker 36:an funkar bra och jag har ändå relativt stora handleder. Man får se på den på ett annat vis än dykare och toolwatches, den skall vara 36mm. Man får anpassa sig helt enkelt. :) Är själv sugen, inte minst pga mångsidigheten, bara att byta tavla när man vill ha nytt. Men, jag har lite andra planer först.
 
Topp