• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Rulle

Audemars
Jag måste säga att jag tycker låset på den nya dj ser väldigt bra ut. Jag letar efter en dj 36 mm i stål men har svårt att bestämma mig för 5- eller 6-siffrig med jubilee iom att jag inte gillar superjubilee. Personligen tycker jag superjubilee ser mer ut att tillhöra ett "damur" medan de äldre referenserna med slätt lås och stansad krona är mer elegant.

Fråga: @Schmitza Menar du att låset har microjustering likt Submariners glidelock eller hur fungerar det?
som @silva sa plus att man har tre olika justerings lägen att lägga skruven i så man kan äntligen få en bra fit utan att behöva bestämma massa nya länkbitar till ett jubilee!
 
  • Like
Reactions: S.N
som @silva sa plus att man har tre olika justerings lägen att lägga skruven i så man kan äntligen få en bra fit utan att behöva bestämma massa nya länkbitar till ett jubilee!
Ok, så på 6-siffriga ref med superjubile görs justering av länk endast med länkar. Det känns ju rimligt med tanke på konstruktionen, men så är det inte på oyster va? Dvs, den nya jubilee länken har microjustering likt den 5-siffriga?
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Den länkbiten känner jag till, men vad är nytt ang microjustering? Är det små steg som möjliggör att justera länken med verktyg eller går det att justera on the fly?
Det nya är att Superjubilée har microjusteing, det har inte existerat tidigare. Nackdelen (enligt många, inklusive mig själv) är att det dolda låset försvinner.
4A1F6300-79FE-44CC-A1D1-C9408F389AE4.jpeg
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Ok, så på 6-siffriga ref med superjubile görs justering av länk endast med länkar. Det känns ju rimligt med tanke på konstruktionen, men så är det inte på oyster va? Dvs, den nya jubilee länken har microjustering likt den 5-siffriga?
Exakt! Oyster har och har alltid haft både microjustering samt easylink när det kommer till sexsiffriga referenser.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
En av anledningarna att jag högg en klocka nu är just att de nya inte alls faller mig i smaken utseendemässigt och att jag tycker nya länken ser kass ut.

Har haft Oysterlänken innan och tycker inte det var så smidigt som alla vill få det att verka, själva låset är ganska stort, osmidigt och sticker ut en del, - ja du kan justera det men som sagt det krävs arbete för det och då kan man lika bra bara lägga på en länkbit och behålla den snygga länken, det är det värt alla dagar i veckan.
Hade det varit glidelock så hade vi kunnat börja snacka, det är smidigt!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: S.N

Zuuki

Cartier
2-Faktor
En av anledningarna är att jag högg en klocka nu är just att de nya inte alls faller mig i smaken utseendemässigt och att jag tycker nya länken ser kass ut.

Har haft Oysterlänken innan och tycker inte det var så smidigt som alla vill få det att verka, själva låset är ganska stort, osmidigt och sticker ut en del, - ja du kan justera det men som sagt det krävs arbete för det och då kan man lika bra bara lägga på en länkbit och behålla den snygga länken, det är det värt alla dagar i veckan.
Hade det varit glidelock så hade vi kunnat börja snacka, det är smidigt!
Precis av samma anledning som jag klippte en blå 116200 nyligen. Nya är inte välkommen i min klocklåda.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
En bra fråga. Jag tror att han anlitar en f d Stjärnurmakare, men kan inte uttala mig mer om frågan.
Okej, huvudsaken är väl att han annars är ärlig och säger till om han inte får tag på original så man inte får in nå aftermarket i klockan. Hittade en tråd om Dr. Watch nu så läste lite i den, många verkar nöjda så är kul.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Okej, den är riktigt clean :) den blå vore kul, känns lite mer unik och riktigt cool de dagar då röda datumet kommer upp men kanske risk att man tröttnar på den fortare.
Det roliga med den blå är att den skiftar mellan mörkblå/klarblå/svart beroende på ljuset. En otroligt mångsidig tavla och helt klart den bästa jag har testat hittills :)
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Det roliga med den blå är att den skiftar mellan mörkblå/klarblå/svart beroende på ljuset. En otroligt mångsidig tavla och helt klart den bästa jag har testat hittills :)
Lär vara grym i solskenet ja :) kan dock inte bestämma mig om jag gillar de arabiska siffrorna mer än stavindex, ger ju en "kladdigare" tavla men kan vara ett lyft då jag kör oysterlänk på min, blir inte lika stel i sitt utseende.
 
Topp