• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Kanske inte många dagar kvar med denna goding...
A7C0395B-152D-4284-B48B-C36701D5AF68.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag tror att mitt förra inlägg föll mellan stolarna så vi gör ett nytt försök!
Det är en termin kvar på högskolan och jag tänkte unna mig själv en examenspresent! Jag har sneglat mot en 1603 men känner att jag sitter på för lite kundskap för att kunna avgöra om det är en sån jag ska ha..
Hjälp mig hur jag ska tänka. Vilket refnr hade ni gått på i min sits?
Badar inte i stålar men tänker mig någonstans mellan 35k-40k.
 
Jag tror att mitt förra inlägg föll mellan stolarna så vi gör ett nytt försök!
Det är en termin kvar på högskolan och jag tänkte unna mig själv en examenspresent! Jag har sneglat mot en 1603 men känner att jag sitter på för lite kundskap för att kunna avgöra om det är en sån jag ska ha..
Hjälp mig hur jag ska tänka. Vilket refnr hade ni gått på i min sits?
Badar inte i stålar men tänker mig någonstans mellan 35k-40k.

Unnade själv mig en 1601 i examenspresent när jag tog examen i våras. Trivs väldigt bra med den. Har ju inte quickset-datum som de 5 siffriga referenserna har, dock inget jag stört mig på. Gillar man vintage och vill ha en klassiker så tycker jag du ska köra på en 1603 eller 1601. 36mm rolex är enligt mig något av det bästa som finns där ute :D Finns fina ex ute för allt mellan 25-30K.
 
Jag tror att mitt förra inlägg föll mellan stolarna så vi gör ett nytt försök!
Det är en termin kvar på högskolan och jag tänkte unna mig själv en examenspresent! Jag har sneglat mot en 1603 men känner att jag sitter på för lite kundskap för att kunna avgöra om det är en sån jag ska ha..
Hjälp mig hur jag ska tänka. Vilket refnr hade ni gått på i min sits?
Badar inte i stålar men tänker mig någonstans mellan 35k-40k.
1603 är en gammal referens med hel del charmiga attribut såsom plexiglas och datumhjul med öppna sexor/nior. Den budget du har satt räcker till ett riktigt kanonexemplar som med lite tur även kommer med tillbehör.

För samma pengar kan du även komma över en nyare femsiffrig klocka, exempelvis en 16220 som har safirglas och quickset för datumet. Dessa egenskaper upplevs i de flesta vardagssammanhang som praktiska förbättringar, däremot går en stor del av vintagecharmen förlorad.

Släng ut en fråga i tråden och kolla om någon i din stad råkar sitta på en klocka som du kan få klämma på över en kaffe. Helt klart det bästa sättet för att bilda sig en uppfattning.
 
Har idag silver urtavlan på min stål Datejust 41 (jubilee och räfflad bezel). Funderar på att byta till Rhodium istället. Vilken föredrar ni och varför?
 
Har idag silver urtavlan på min stål Datejust 41 (jubilee och räfflad bezel). Funderar på att byta till Rhodium istället. Vilken föredrar ni och varför?
Rhodium passar riktigt bra i DJ, ett lite roligare alternativ än silver men lika lättmatchat imo.

Kan verkligen sakna min gamla 16200 ibland, boetten var väl sådär men tavlan desto bättre.
780F47AF-9721-4FAA-A31C-A1A4BF8DEB53.jpeg
 
Tillbaka
Topp