• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Tröttsamt att försöka vara kreativ med bilderna! ;)

05F21A9C-49C2-4E8B-9B5A-8522E656599D.jpeg

Bra bild och klocka. DJ är fan odödliga! Blåa tavlan är kanon med den där kombon, den och Tuxedo hade man kunnat vara OWG med:)
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Gott folk, är lite sugen på den här. Har fått ett pris men osäker. (Ska inte köpa för att sälja.)

Fortfarande plast på sidorna på boetten 5 års garanti?

Hur kan den ha nya certet?

Hjälp - Rimligt att betala?
Lite bilder :)
20FAD852-300C-438F-98D6-3544CF273D78.jpeg

0B586D60-A3B5-47FC-9209-28970C2FCC99.jpeg

B773CFBB-E233-4FF4-809B-CF7669F76973.jpeg
Vissa lagerklockor fick sina gamla papperscert utbytta till den nya typen när det introducerades, så den biten behöver du inte oroa dig över. Skulle tippa på att den är värd ca 40 k om den är NOS. Trevlig klocka.
 
Vissa lagerklockor fick sina gamla papperscert utbytta till den nya typen när det introducerades, så den biten behöver du inte oroa dig över. Skulle tippa på att den är värd ca 40 k om den är NOS. Trevlig klocka.

Tack för snabbt svar! Det med certen hade jag ingen som helst koll på. :)

Fy bubblan vad fin!!!:cigar:. Inte orimligt om den betingar över 50'.

Jag håller med dig, den är skitfin:)
Men det blir inget med denna klocka, 6000 Euro vill han ha för den. Pallar ej bli rånad;)
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Någon som vet när lumen ändrades så det är olika färg på index och visare, är det ett genidrag eller bara irriterande?
7D2FE78E-9E8B-4A89-B736-21F497056BB3.jpeg
Färgen på lumen varierar beroende på modell och tavla. Milgauss, Datejust II, Datejust 36 med silver decorated dial och några Air-King m.fl. kan ha två olika färger på lumen. Vet inte hur det är med klockan på bilden 116233?
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som vet när lumen ändrades så det är olika färg på index och visare, är det ett genidrag eller bara irriterande?
7D2FE78E-9E8B-4A89-B736-21F497056BB3.jpeg
Känns rent spontant som att din klocka har fått fel visare. Gamla klockor (ref. 116xxx) ska ha grön lysmassa både på visare och index. Nya (126xxx) ska ha blå lysmassa.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Känns rent spontant som att din klocka har fått fel visare. Gamla klockor (ref. 116xxx) ska ha grön lysmassa både på visare och index. Nya (126xxx) ska ha blå lysmassa.
116XXX kan ha olika färger på visare och index beroende på vilken modell och tavla det är. Vet att DJ, Milgauss, Air-King m.fl kan ha olika färg. Beställer du t.ex en DJ 36 med silver decorated arab dial får du alltid olika färg på visare och index. DJ II med arab dial brukar också ha olika färger beroende på tavla.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
116XXX kan ha olika färger på visare och index beroende på vilken modell och tavla det är. Vet att DJ, Milgauss, Air-King m.fl kan ha olika färg. Beställer du t.ex en DJ 36 med silver decorated arab dial får du alltid olika färg på visare och index. DJ II med arab dial brukar också ha olika färger beroende på tavla.
Så de olika färgerna hänger alltså inte ihop med införandet av Chromalight?
Som jag har förstått det har alla klockor med 3235-verket (DJ 36 samt 41) Chromalight, dvs blå lysmassa. Jag ställer mig mycket frågande till att en vanlig stick-tavla skulle ha olika färg på visare och index.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Så de olika färgerna hänger alltså inte ihop med införandet av Chromalight?
Som jag har förstått det har alla klockor med 3235-verket (DJ 36 samt 41) Chromalight, dvs blå lysmassa. Jag ställer mig mycket frågande till att en vanlig stick-tavla skulle ha olika färg på visare och index.
Har ägt både DJ 36 med silver decorated arab dial och DJ II med arab dial samt vit Milgauss och samtliga hade olika färger på visare och index. Samtliga köpte jag nya från AD. Har läst något på rolex forums om bi colour lume också .
 
Senast ändrad:

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har ägt både DJ 36 med silver decorated arab dial och DJ II med arab dial samt vit Milgauss och samtliga hade olika färger på visare och index. Samtliga köpte jag nya från AD. Har läst något på rolex forums om bi colour lume också .
Har ägt fyra 116xxx med stick dial och olika färg på tavlorna, samtliga fyra har haft grön lume både på visare och tavla. Silver Decorated Arab får ju ändå räknas som en 'specialtavla' i.o.m. att index inte ens är vita i grunden, utan blå, detsamma gäller Milgauss vars index är orange.

Hade jag varit i dina skor @mofo , så hade jag kollat upp detta med min AD. Känns som sagt märkligt att en TT med stick dial skulle ha olika typer av lysmassa på visare och tavla.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
@mofo tycker fan du ska kasta den!
Eller ge den till mig ;)
Sjukt störigt, hör med ad och se vad de säger. De kan kanske hjälpa dig kostnadsfritt eller till liten peng
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Äldre tavla, nyare visare? Premium? ;)

Jag hade stört mig på det iaf. Men det är jag det. Nya visare i vitguld inkl. byte går iaf på tusenlappen.

Känns rent spontant som att din klocka har fått fel visare. Gamla klockor (ref. 116xxx) ska ha grön lysmassa både på visare och index. Nya (126xxx) ska ha blå lysmassa.

116XXX kan ha olika färger på visare och index beroende på vilken modell och tavla det är. Vet att DJ, Milgauss, Air-King m.fl kan ha olika färg. Beställer du t.ex en DJ 36 med silver decorated arab dial får du alltid olika färg på visare och index. DJ II med arab dial brukar också ha olika färger beroende på tavla.

Klockan är ny sedan typ två månader, ref 116233 med silver-tavla.
Har även sett att den har lite mörkare färg på datum-tavlan än andra klockor i samma referens vet du något om detta @Nicklas.S ?
Bild på en två olika klockor med samma referens..
(nej det är inte bara ljuset)
datumtavla.PNG

Edit: ena bilden är skamlöst lånad av @f.carlsson hoppas det är ok..
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Har ägt fyra 116xxx med stick dial och olika färg på tavlorna, samtliga fyra har haft grön lume både på visare och tavla. Silver Decorated Arab får ju ändå räknas som en 'specialtavla' i.o.m. att index inte ens är vita i grunden, utan blå, detsamma gäller Milgauss vars index är orange.

Hade jag varit i dina skor @mofo , så hade jag kollat upp detta med min AD. Känns som sagt märkligt att en TT med stick dial skulle ha olika typer av lysmassa på visare och tavla.

@mofo tycker fan du ska kasta den!
Eller ge den till mig ;)
Sjukt störigt, hör med ad och se vad de säger. De kan kanske hjälpa dig kostnadsfritt eller till liten peng

Kan vara lika bra att kolla med ad vad de säger, får bli ett samtal, mest bara för att kolla så allt är som det ska vara.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Klockan är ny sedan typ två månader, ref 116233 med silver-tavla.
Har även sett att den har lite mörkare färg på datum-tavlan än andra klockor i samma referens vet du något om detta @Nicklas.S ?
Bild på en två olika klockor med samma referens..
(nej det är inte bara ljuset)
datumtavla.PNG

Edit: ena bilden är skamlöst lånad av @f.carlsson hoppas det är ok..

Köpte du klockan ny från AD med den konfigen? Tänker om klockan levererats från Rolex till AD med en annan tavla som sedan har bytts ut innan försäljning och på så vis har det blivit fel?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Köpte du klockan ny från AD med den konfigen? Tänker om klockan levererats från Rolex till AD med en annan tavla som sedan har bytts ut innan försäljning och på så vis har det blivit fel?
Den är köpt av svensk ad för typ två månader sedan, om något är ändrat vet jag ej, får som sagt ringa dem och kolla upp det.
 

Rootbjörn

Panerai
2-Faktor
Hej! Har börjat intressera mig för en 116200 på jubilee men gillar inte redigt den släta ringen. Är det alltid slät ring på denna modell eller finns den med räfflad ring också, eller är det någon man kan eftermontera ? mvh
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Har börjat intressera mig för en 116200 på jubilee men gillar inte redigt den släta ringen. Är det alltid slät ring på denna modell eller finns den med räfflad ring också, eller är det någon man kan eftermontera ? mvh
Gillar du inte den släta ringen är det en 116234 du ska ha. Den har räfflad glasring i vitguld.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Den är köpt av svensk ad för typ två månader sedan, om något är ändrat vet jag ej, får som sagt ringa dem och kolla upp det.
Om du har kvar den vita tagen är det enkelt att utläsa om klockan lämnade Schweiz med den tavla som sitter i i dag.

På ena sidan av tagen står det M 116233-xxxx, Rolex egna artikelnummer.
De fyra sista siffrorna anger vilken tavla och länk klockan var utrustad med från fabrik.
 
Topp