Lyden
Silver
Ni får akta er att posta bilder där datumet syns den 11:e varje månad. Rolex har verkligen inte lyckats få till det snyggt.
Klart att dom har lyckats?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ni får akta er att posta bilder där datumet syns den 11:e varje månad. Rolex har verkligen inte lyckats få till det snyggt.
En sjuhelsikes första klocka enligt mig! Grymt bra urtavla och fullproppad med rolex dna. Bra valHej! Detta är min Datejust II. Min första klocka som är ca 2 år.
Bra!Min 116234! Riktigt nöjd!
Nöjd med min med eller tjejen är iaf det. Får inte ha den så mycket.Min 116234! Riktigt nöjd!
Nöjd med min med eller tjejen är iaf det. Får inte ha den så mycket.
plockade upp den här idag till en vän också
Nä, 116244 finns ju. Kostar lite mer baraNajs! Är sugen på strösslad tavla! Finns strösslad bezel bara som AM?
Det går inte att dra upp den för mycket, den har en inbyggd skyddsmekanism som förhindrar 'överdragning'. Det finns med andra ord inget stopp. Du kommer däremot känna ett litet motstånd när klockan är fullt uppdragen, efter ca 40 varv.Har funderat på det här med manuellt uppdrag på 16234. Om man drar upp den fullt är där ett tydligt stopp då? Brukar ni dra upp era helt eller det behövs inte eftersom det är en automatare?
Tack för svar! Okej, så där är inget tydligt stopp men man känner att när den är full uppdragen. Då finns det alltså ingen risk för att ta sönder något i urverket?Det går inte att dra upp den för mycket, den har en inbyggd skyddsmekanism som förhindrar 'överdragning'. Det finns med andra ord inget stopp. Du kommer däremot känna ett litet motstånd när klockan är fullt uppdragen, efter ca 40 varv.
Exakt. Du kommer som sagt känna ett litet motstånd när klockan är fullt uppdragen.Tack för svar! Okej, så där är inget tydligt stopp men man känner att när den är full uppdragen. Då finns det alltså ingen risk för att ta sönder något i urverket?
Förstår det! Tänkte för ett tag sedan på att sälja min 16234 och köpa en 116234. Börjat tänka i de banorna igen... Skall försöka pröva en pånytt och ta med min 16234 och jämföra! Här när jag prövade den senast i Prag. Vilken vacker pjäs!Min 116234! Riktigt nöjd!
Super!Exakt. Du kommer som sagt känna ett litet motstånd när klockan är fullt uppdragen.
Nej, det finns ingen risk att du gör sönder något.
Det låter som att det är en 116233 du ska ha, dvs förra generationen av DJ i tvåton.Jag är på Datejust-jakt, speciellt då med fluted bezel, jubilee och TT. Den nuvarande referensen, (126233) verkar väldigt trevlig och fyller det mesta men kostar som bekant huggorm och går inte för särskilt mycket lägre hos gråhandlarna.
Jag har ingenting emot att köpa beggat, eller vintage, men vill helst ha en någorlunda modern referens där problemet med tänjda länkar har försvunnit, quick-set och alla andra moderna bekvämligheter kvarstår.
Var ska man börja leta för att hitta något liknande? Vilka referenser kan mer vara aktuella och var är de stora skillnaderna mellan olika Datejust referenser?
Stort tack på förhand!
Förstår det! Tänkte för ett tag sedan på att sälja min 16234 och köpa en 116234. Börjat tänka i de banorna igen... Skall försöka pröva en pånytt och ta med min 16234 och jämföra! Här när jag prövade den senast i Prag. Vilken vacker pjäs!
Absolut!Hör gärna av dig om din 16234 blir tillgänglig
Också funderat på att skaffa en DJ som årsklocka. Men jag hamnar precis som du på fyrsiffrig referens och är inte säker på att jag klarar av avsaknaden av quickset när klockan används i rotation. Har haft vintage klockor tidigare i rotation och det slutar alltid med att jag inte orkar ställa om datum.Bestämt mig för att hitta en Datejust 1601 från 1973 (mitt år) en som jag skall användas
Också funderat på att skaffa en DJ som årsklocka. Men jag hamnar precis som du på fyrsiffrig referens och är inte säker på att jag klarar av avsaknaden av quickset när klockan används i rotation. Har haft vintage klockor tidigare i rotation och det slutar alltid med att jag inte orkar ställa om datum.
Blir ju betydligt enklare om man använder den hyggligt ofta.Det är ju charmen med vintage klocka... ta en stund och mysa med klockan och ställa datumet. Tar ju max någon minut jag beställde en seiko skx009 som daglig beater men kommer att rocka datejust som min klocka så fort jag kommer hem och på helger
En bra anledning till att skaffa winderOckså funderat på att skaffa en DJ som årsklocka. Men jag hamnar precis som du på fyrsiffrig referens och är inte säker på att jag klarar av avsaknaden av quickset när klockan används i rotation. Har haft vintage klockor tidigare i rotation och det slutar alltid med att jag inte orkar ställa om datum.
Blir ju betydligt enklare om man använder den hyggligt ofta.
Om man inte använder den mer sällan och bommar datum men lite längre tid så blir det ganska många varv innan man är rätt.
Helt klart en lösning. Funderat på det.En bra anledning till att skaffa winder
Speciellt om det är en vardagsmorgon innan man sticker till jobbet.Du får sätta dig ner och ta en whiskey eller ett glas vin varje gång du ställer datumet så gör du det till ett nöje