• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Lyden

Panerai
Ni får akta er att posta bilder där datumet syns den 11:e varje månad. Rolex har verkligen inte lyckats få till det snyggt.
IMG_3898.JPG

Klart att dom har lyckats? ;)

A783D94A-AC8F-4A6E-B4BC-D5C9DBBF1B68.jpeg
 

Omega87

Rolex
Har funderat på det här med manuellt uppdrag på 16234. Om man drar upp den fullt är där ett tydligt stopp då? Brukar ni dra upp era helt eller det behövs inte eftersom det är en automatare?
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag är på Datejust-jakt, speciellt då med fluted bezel, jubilee och TT. Den nuvarande referensen, (126233) verkar väldigt trevlig och fyller det mesta men kostar som bekant huggorm och går inte för särskilt mycket lägre hos gråhandlarna.

Jag har ingenting emot att köpa beggat, eller vintage, men vill helst ha en någorlunda modern referens där problemet med tänjda länkar har försvunnit, quick-set och alla andra moderna bekvämligheter kvarstår.

Var ska man börja leta för att hitta något liknande? Vilka referenser kan mer vara aktuella och var är de stora skillnaderna mellan olika Datejust referenser?

Stort tack på förhand!
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har funderat på det här med manuellt uppdrag på 16234. Om man drar upp den fullt är där ett tydligt stopp då? Brukar ni dra upp era helt eller det behövs inte eftersom det är en automatare?
Det går inte att dra upp den för mycket, den har en inbyggd skyddsmekanism som förhindrar 'överdragning'. Det finns med andra ord inget stopp. Du kommer däremot känna ett litet motstånd när klockan är fullt uppdragen, efter ca 40 varv.
 

Omega87

Rolex
Det går inte att dra upp den för mycket, den har en inbyggd skyddsmekanism som förhindrar 'överdragning'. Det finns med andra ord inget stopp. Du kommer däremot känna ett litet motstånd när klockan är fullt uppdragen, efter ca 40 varv.
Tack för svar! Okej, så där är inget tydligt stopp men man känner att när den är full uppdragen. Då finns det alltså ingen risk för att ta sönder något i urverket?
 
  • Like
Reactions: S.N

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svar! Okej, så där är inget tydligt stopp men man känner att när den är full uppdragen. Då finns det alltså ingen risk för att ta sönder något i urverket?
Exakt. Du kommer som sagt känna ett litet motstånd när klockan är fullt uppdragen.
Nej, det finns ingen risk att du gör sönder något.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är på Datejust-jakt, speciellt då med fluted bezel, jubilee och TT. Den nuvarande referensen, (126233) verkar väldigt trevlig och fyller det mesta men kostar som bekant huggorm och går inte för särskilt mycket lägre hos gråhandlarna.

Jag har ingenting emot att köpa beggat, eller vintage, men vill helst ha en någorlunda modern referens där problemet med tänjda länkar har försvunnit, quick-set och alla andra moderna bekvämligheter kvarstår.

Var ska man börja leta för att hitta något liknande? Vilka referenser kan mer vara aktuella och var är de stora skillnaderna mellan olika Datejust referenser?

Stort tack på förhand!
Det låter som att det är en 116233 du ska ha, dvs förra generationen av DJ i tvåton.

Dyker upp på forumet titt som tätt, här har du ett exemplar: https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-116233-prisbump.94681/

@mofo kanske kan bjuda på lite erfarenheter?
Det finns även en hel del schyssta bilder om du bläddrar några sidor tillbaka i tråden.
 
Bestämt mig för att hitta en Datejust 1601 från 1973 (mitt år) en som jag skall användas :)
Också funderat på att skaffa en DJ som årsklocka. Men jag hamnar precis som du på fyrsiffrig referens och är inte säker på att jag klarar av avsaknaden av quickset när klockan används i rotation. Har haft vintage klockor tidigare i rotation och det slutar alltid med att jag inte orkar ställa om datum.
 

donpasta

Panerai
Också funderat på att skaffa en DJ som årsklocka. Men jag hamnar precis som du på fyrsiffrig referens och är inte säker på att jag klarar av avsaknaden av quickset när klockan används i rotation. Har haft vintage klockor tidigare i rotation och det slutar alltid med att jag inte orkar ställa om datum.

Det är ju charmen med vintage klocka... ta en stund och mysa med klockan och ställa datumet. Tar ju max någon minut :) jag beställde en seiko skx009 som daglig beater men kommer att rocka datejust som min klocka så fort jag kommer hem och på helger :angel:
 
Det är ju charmen med vintage klocka... ta en stund och mysa med klockan och ställa datumet. Tar ju max någon minut :) jag beställde en seiko skx009 som daglig beater men kommer att rocka datejust som min klocka så fort jag kommer hem och på helger :angel:
Blir ju betydligt enklare om man använder den hyggligt ofta. :)
Om man inte använder den mer sällan och bommar datum men lite längre tid så blir det ganska många varv innan man är rätt. :shifty:
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Också funderat på att skaffa en DJ som årsklocka. Men jag hamnar precis som du på fyrsiffrig referens och är inte säker på att jag klarar av avsaknaden av quickset när klockan används i rotation. Har haft vintage klockor tidigare i rotation och det slutar alltid med att jag inte orkar ställa om datum.
En bra anledning till att skaffa winder :)
 

Selamb

Omega
Någon där ute som kan ge några ord och bilder på vägen?
Ska skaffa en Datejust 116200 med jubilee. Den traditionella ringen är väl då den taggiga (fluted)? Men jag gillar även den släta. Är rädd att fluted blir för prålig.
Vad tycker ni? Någon som kan dra en bild på fluted? Gärna med ljus urtavla.
Tack o tack för ett grymt forum!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har tidigare haft en dj2 med släta ringen och jag ångrade mig så snart jag lämnat robengström att jag inte köpte vitguldsringen.
När den sen skulle lämna så var det det som köparna frågade efter, vitguld eller stål...
köp vitgulden så får du en mera komplett klocka som är mer lättsåld än utan.

Men det är bara min åsikt och erfarenhet
 
Topp