• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Det finns lite lume kvar i 16200'an.
IMG_4018.JPG

Hej!
Har på sistone blivit löjligt sugen på en datejust. I synnerhet har ögat fastnat för den modell med "ring" som är längst ut på tavlan, med romerska siffror. Vad kallas det tillägget? Ser nämligen att den inte finns på alla modeller. Samt vad är det för modellnummer på bilden? (bild lånad av fredrischos)
Tack för svar på förhand!

Bilagor

• Screenshot_20180925-220112_Gallery.jpg
    Screenshot_20180925-220112_Gallery.jpg
    71.6 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Man
Hej!
Har på sistone blivit löjligt sugen på en datejust. I synnerhet har ögat fastnat för den modell med "ring" som är längst ut på botten, med romerska siffror. Vad kallas det tillägget? Ser nämligen att den inte finns på alla modeller. Samt vad är det för modellnummer på bilden? (bild lånad av fredrischos)
Man brukar kalla det för "rail".

Hej!
Har på sistone blivit löjligt sugen på en datejust. I synnerhet har ögat fastnat för den modell med "ring" som är längst ut på botten, med romerska siffror. Vad kallas det tillägget? Ser nämligen att den inte finns på alla modeller. Samt vad är det för modellnummer på bilden? (bild lånad av fredrischos)
Det är ref nummer 116234, tror att den ringen ”Rail” är på alla stick-dial till den referensen samt till 116200! :)

Är det av rent estetiska skäl du kör med två 1,5-länkbitar? Borde bli samma sak som tre vanliga länkbitar annars tänker jag. :)
Skälet är att XL-bitarna inte är precis lika stora som 1,5 vanliga bitar. Kommer inte ihåg exakt vad de motsvarar i längd, men de är något kortare. Testade först att köra med en XL men det blev lite för tight, plockade då bort en till vanlig bit och ersatte med ytterligare en XL, efter det sitter klockan perfekt.

• Like
Reactions: Nic
Skälet är att XL-bitarna inte är precis lika stora som 1,5 vanliga bitar. Kommer inte ihåg exakt vad de motsvarar i längd, men de är något kortare. Testade först att köra med en XL men det blev lite för tight, plockade då bort en till vanlig bit och ersatte med ytterligare en XL, efter det sitter klockan perfekt.
Vad jag förstått ska en XL bit vara 1,25 av en vanlig bit. Har också läst någonstans att en vanlig bit är 6mm medans en XL är 8mm vilket stämmer ganska bra överens med 1,25! :)

• Like
Reactions: Nic
Funderar på att testa nato på min datejust. Till min Omega Speedmaster följde det med andra bandstift man ska använda till nato, vad ska man ha för stift till en datejust 1603? Någon som vet?

hej är en ny ägare av en datejust tycker den sitter skönt men har jubbile armband som blir lite ut töjt när jag har på mig den är de så för er också? eller ska jag köpa en länk bit till (rädd att den blir för stor då)

Bilagor

• F5BA56C4-3732-431D-929D-161CCEB935F6.jpeg
    F5BA56C4-3732-431D-929D-161CCEB935F6.jpeg
    198.1 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp