• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Ok. Snyggt, men är det bra? Saknar man microjustering?

4D46C390-1E08-4C7C-8F87-E018FBCB06F5.jpeg
Var hos Rob E och köpte en 1,5länk till superjubileet, nu sitter den perfekt! :)

@hejsam hade problem med passformen några sidor tillbaka i tråden. Det löstes enkelt med en XL-bit.

@hejsam hade problem med passformen några sidor tillbaka i tråden. Det löstes enkelt med en XL-bit.
Måste prova :happyhappy: Ser fantastisk ut! Har smala handleder, 16,5 cm, så jag tror hidden clasp gör sig mycket bra! Någon tavla som måste ses i verkligheten? Gillar alla på bild men jag tror blå eller svart är bäst för mig. Vill att klockan ska ha ganska mycket wrist present :)

Måste prova :happyhappy: Ser fantastisk ut! Har smala handleder, 16,5 cm, så jag tror hidden clasp gör sig mycket bra! Någon tavla som måste ses i verkligheten? Gillar alla på bild men jag tror blå eller svart är bäst för mig. Vill att klockan ska ha ganska mycket wrist present :)
Jag kör jubilee med hidden clasp på mina 16,5 handleder om det skulle säga dig något, jag kör även med XL-bitar nu på sommaren, behåller nog även XL-biten nu på vintern för att det är njas med lite bilhandlarhäng också ;)
Jag har/haft silver och blå tavla på mina,

Om det är wrist presence du menar är jag inte övertygad om att en Datejust är rätt val. Däremot är det en klassisk och väldigt mångsidig klocka som helt klart tillhör en av de personliga favoriterna. Har tidigare ägt en 116234 och en 116200 och är nu på jakt efter en ny DJ till samlingen.

Jag kör jubilee med hidden clasp på mina 16,5 handleder om det skulle säga dig något, jag kör även med XL-bitar nu på sommaren, behåller nog även XL-biten nu på vintern för att det är njas med lite bilhandlarhäng också ;)
:) Gillade bilhandlarhäng tidigare men nu vill jag ha den där perfekta halvtighta passformen :)

Om det är wrist presence du menar är jag inte övertygad om att en Datejust är rätt val. Däremot är det en klassisk och väldigt mångsidig klocka som helt klart tillhör en av de personliga favoriterna. Har tidigare ägt en 116234 och en 116200 och är nu på jakt efter en ny DJ till samlingen.
Förstår precis vad du menar... wrist present för mig det där klassiska stilrena uret med lagom mix av polerade och borstade detaljer i en perfekt storlek... För någon annan är det säkert en breitling 44mm men det är inte dit jag vill ;)

Skulle du välja jubilee eller oyster till en 116234? Trodde jubilee var det självklara valet men nu är jag lite osäker...

Skulle du välja jubilee eller oyster till en 116234? Trodde jubilee var det självklara valet men nu är jag lite osäker...
Jag äger en och kör min på jubilee, bytte bort mitt oyster då jag gillade jubileet bättre.

Det smidiga med Oyster är ju att du har microjusteringar, dock inte samma som det är på subben, utan det måste ändå pillas med med något verktyg så för mig spelade det ingen roll i smidighet mellan oyster och jubilee, gå efter vad du tycker är snyggast.
Jubilee är mer dressat och oyster mer sportigt.
Så för mig är det enda som gäller jubilee!

På 16,5 cm sitter en 36 mm DJ klockrent, jag har ca 17-17,5 cm runt handlederna och 36 sitter perfekt även på mig. Blått är riktigt bra med mycket liv, passar utmärkt i en 116200 med slät glasring. Svart tavla är lite mer platt och gör sig därmed bättre i en 116234 där den räfflade vitguldsbezeln livar upp det hela.

WS på min 116200,
81324BE5-57D6-48F7-A63F-BB2CBE55075C.jpeg

På 16,5 cm sitter en 36 mm DJ klockrent, jag har ca 17-17,5 cm runt handlederna och 36 sitter perfekt även på mig. Blått är riktigt bra med mycket liv, passar utmärkt i en 116200 med slät glasring. Svart tavla är lite mer platt och gör sig därmed bättre i en 116234 där den räfflade vitguldsbezeln livar upp det hela.

WS på min 116200,
81324BE5-57D6-48F7-A63F-BB2CBE55075C.jpeg
Wow, 116200 blå tavla med jubilee seglar upp som en liten favorit :happyhappy: kanske är lite mer allround med slät bezel... jag är ju lite av en owg :)

• Like
Reactions: S.N
Rolex Datejust 16200, uttagen 2005 och avplastad av mig i dag. F-serie, full set och sista serien av 16200 om jag inte är fel ute.

Vad som tilltalar mig är borstad oysterlänk, borstade bandhorn, non-sel, stavindex och den svarta tavlan. En pangklocka som jag upplever att man inte springer på allt för ofta.

7B567802-DFC7-4C67-AE91-215E196058F9.jpeg
276233DC-50E2-4963-9136-81D23E163893.jpeg
3F2949DE-6C34-4D04-8119-E03AD456B270.jpeg
Väldigt fin, grattis.
Helt rätt om länken mycket snyggare än PCL.

Efter några dagars användning så är jag helt såld på min 116234 med jubilee och räfflad ring. Mångsidig och vacker!
Vill man sedan sporta till det lite mer så får min Batman handledstid. Perfekta komplement till varandra!
20180920_143701.jpg

20181001_124233.jpg
Ja den DJen är väl helt enkelt perfektion! I mina ögon drömklockan med stort D i just det utförandet. Och förmodligen lagom stor om man har kanske 16,5cm arm som jag? Hur stor arm har du?
Mvh

Tillbaka
Topp