Jag äger 1601 och 116200, båda på Jubilee.
Skillnaden? Det är helt olika klockor. Bärs olika, olika former på tavlan och det som känns framförallt är tyngden och stabiliteten i länken... 116200 har bredare luggar som gör att du uppfattar den som en större klocka än 160x. 116200 har quickset medan 160x inte är din bästa vän om du låter den ligga ett par dagar... Vintage har historia. Med nyköp skapar ni er egen historia.
Det roliga med 116200 och 116234 är att du har minst 46 olika tavlor att leka med. Utöver annat du får välja: länk, datumhjul, ring, lume/lumefria visare.
160x är charmiga ur. Framförallt de med Big Crown Clasp... Även här har du miljoner olika tavlor, dock inte lika många alternativ att köpa ny hos AD. Däremot finns det många tavlor på begmarknaden.
Jag tycker att fyrsiffriga Datejust passar på allt ifrån nato och skinn till Oyster och Jubilee. Även fast jag är en förespråkare för Jubilee... Sexsiffriga: not so much. Testade nato igår. Det var inte fint, inte alls. Trots att
Gummo gillade det.
14790 vs 116234? Beror på vad du är ute efter i en klocka. Båda är väldigt fina klockor. Kostar ungefär lika mycket så det är mer en smaksak. Är det din enda klocka: 116234
Är det ett komplement: 14790
Är det något mer specifikt du undrar är det bara att fråga.