• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Men de har inte plexi va?

Tidiga - plexi
Sena - safir

Minns inte exakta året i huvudet men gissar på sent 80-tal. 16030 ska ha plexi... Vad jag förstått.

Edit: 1989 enligt Rolex Forum, förutom guldversionerna.
image.jpg

Tidiga - plexi
Sena - safir

Minns inte exakta året i huvudet men gissar på sent 80-tal. 16030 ska ha plexi... Vad jag förstått.

Edit: 1989 enligt Rolex Forum, förutom guldversionerna.
image.jpg

Men piepan-effekten på tavlan rök direkt? Alltså när man gick från 4 till 5 siffriga ref.

Japp, tråkigt nog. Tycker att de få mm av fasning på tavlan gör mycket på en så enkel design som DJ, där detaljerna gör stor skillnad.

Fasningen syns tydligt här på min 1601, skuggan från kl 1-8 framförallt...
image.jpg

Absolut, gillar den lilla "tavelramen". Tycker att den lyfter min 1603 också.

Tänkte att det här måste vara rätt tråd för denna fråga:

Kan man inte längre köpa ny DJ med s.k. "tapestry" tavla?
Om inte, går det att köpa en ny DJ och sen be AD:n montera en gammal tapestry tavla?

Bilder lånade från Google
Tapestry.jpg

Tapestry 2.jpg

Nej, det närmsta du kommer är "sunbeam":
ovc8Cih.jpg

Är måtten densamma på fem- och sexsiffriga DJ funkar det rent funktionsmässigt men du måste ha någon som vill utföra bytet åt dig. AD är inte alltid så sugna på att ändra om original, även fast det händer.

Köp annars en femsiffrig som har "tapestry" som originalutförande.

Nej, det närmsta du kommer är "sunbeam":
ovc8Cih.jpg

Är måtten densamma på fem- och sexsiffriga DJ funkar det rent funktionsmässigt men du måste ha någon som vill utföra bytet åt dig. AD är inte alltid så sugna på att ändra om original, även fast det händer.

Köp annars en femsiffrig som har "tapestry" som originalutförande.

Tack för infon Ernesto!
Sunbeam är ingen favorit direkt, så det lutar åt att jaga upp en äldre modell i så fall, eller kanske göra en U-sväng och leta upp en snygg Omega AT istället.

Trist att Rolex har tagit bort tapestry tavlor, de är ju supersnygga!

Stämmer mycket bra. Var lite mycket att få i spännet å så men blev bra till slut
Stavningskontroll... Det var meckigt att få i rolexspännet då sprinten är rätt tjock och hirsch lädret tight. Men se till att ha ordentliga verktyg eller få det gjort(vilket jag fick ) .
Eftersom det är 20mm och 16mm straps som gäller med spännet finns inte jättemycket att välja på.

Tyvärr ganska sönderpolerad, back in the days var det ju brutalpolering vid varje service... Den skulle ju bli som ny då tyckte man.

Tillbaka
Topp