• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

bild.JPG

Har kollat lite på nätet och jag funderar på om en DJ 160xx gör sig bra på ljust Nato? Funderar på en sådan som sommardinka och jag har inte hittat nåt matnyttigt

Tänkte köpa mig en datejust. Är det någonting speciellt man ska tänka på med modellen? Vad är ett rimligt pris för ett ex som inte är helt sönderpolerat och som saknar box/cert (som jag antar många gör då det är gamla klockor)?

Tänkte köpa mig en datejust. Är det någonting speciellt man ska tänka på med modellen? Vad är ett rimligt pris för ett ex som inte är helt sönderpolerat och som saknar box/cert (som jag antar många gör då det är gamla klockor)?

Det finns ju iof helt nya att köpa i butik också. Så alla är inte gamla och sönderpolerade.

Vad är det för referenser du funderar på?

Så klart, jag är främst intresserad av de lite äldre modellerna, typ 1601.

Prisbilden beror naturligtvis på många saker. Främst skick, tillbehör, servicehistorik etc. men även på tavelkonfiguration, om det ingår länk etc.

Det känns som att prisbilden rört sig uppåt på sistone och jag tror att det är svårt att hitta något för mindre än 15' i dagsläget.

Jag tror snarare bra ex börjar vid 20' vilket är en tydlig skillnad mot för ca. 1 år sedan.

En kompis har precis köpt denna 16200 här på klocksnack. Tycker att datumförstoringen är lite klen. Kan det vara glaset som är aftermarket? Tycker klockan känns schysst i övrigt.

image.jpg

Är 16200 första referensen som tillverkades utan lug holes?​
Och vilken var första referensen som tillverkades med safirglas?​
Nej 16018 har safirglas och ej genomgående bandstiftshål. Den kom på sent sjuttiotal. Är i 18k guld, vilket förklarar glas och bristen på genomgående hål.

I övrigt var det plexi fram till 1988 då 162XX introducerades. Genomgående bandstiftshål fram till mitten av S-serien. Jag har en X-serie 16200 som fortfarande är i nyskick. 23 år gammal i år. Mysig modell. Ett elegant komplement till mina sportigare Explorers, i all sin enkelhet. Särskilt på oysterlänk och med enkel stavindextavla.

Mvh A

Nej 16018 har safirglas och ej genomgående bandstiftshål. Den kom på sent sjuttiotal. Är i 18k guld, vilket förklarar glas och bristen på genomgående hål.

I övrigt var det plexi fram till 1988 då 162XX introducerades. Genomgående bandstiftshål fram till mitten av S-serien. Jag har en X-serie 16200 som fortfarande är i nyskick. 23 år gammal i år. Mysig modell. Ett elegant komplement till mina sportigare Explorers, i all sin enkelhet. Särskilt på oysterlänk och med enkel stavindextavla.

Mvh A

Tack för svar!

Låter som att du har en fin klocka. Säg till om du vill bli av med den, om du nu har missat att jag skulle vara intresserad :D

Tack för svar!

Låter som att du har en fin klocka. Säg till om du vill bli av med den, om du nu har missat att jag skulle vara intresserad :D
Hur skulle jag kunna ha missat ditt dagliga annonsbumpande? (Tröttnar du inte? Det börjar jag göra, i all välmening.)

Nej, min är inte till salu. Trivs alldeles för bra med den. Det är en så kallad keeper.

Sälj din Explorer, rakt av vetja, så ska du se att du också hittar en riktigt fin 16200 i nyskick (men var beredd att lägga till en del pengar):

http://www.chrono24.se/rolex/rolex-...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Mvh A

Hur skulle jag kunna ha missat ditt dagliga annonsbumpande? (Tröttnar du inte? Det börjar jag göra, i all välmening.)

Nej, min är inte till salu. Trivs alldeles för bra med den. Det är en så kallad keeper.

Sälj din Explorer, rakt av vetja, så ska du se att du också hittar en riktigt fin 16200 i nyskick (men var beredd att lägga till en del pengar):

http://www.chrono24.se/rolex/rolex-datejust-16200-36mm-seriale-u-2000-nos--id3148815.htm?dosearch=true&query=Rolex nos&searchexplain=1&sortorder=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Mvh A

Sälj den så slipper du mitt bumpande.

Sälj den så slipper du mitt bumpande.
Följ länken du fick. Den är ett uppriktigt försök att hjälpa dig. Om du tycker att den klockan har för högt pris, då kommer du att tycka att min har ett ännu högre pris. Om den ens skulle vara till salu. Vilket den inte är.

Nej, jag tror uppriktigt sagt att du snabbare når i mål om du sätter rätt pris på din Explorer och säljer den först, så att du senare kan handla av den handlare som har den Datejust du söker. Alternativt så köper du först och säljer sedan.

Den här är också fin. Den har till och med plasten kvar på boetten, plus den ganska ovanliga vita streckindex-tavlan.

http://www.chrono24.se/rolex/dateju...=/search/index.htm&usedOrNew=new&watchTypes=U

Följ länken du fick. Den är ett uppriktigt försök att hjälpa dig. Om du tycker att den klockan har för högt pris, då kommer du att tycka att min har ett ännu högre pris. Om den ens skulle vara till salu. Vilket den inte är.

Nej, jag tror uppriktigt sagt att du snabbare når i mål om du sätter rätt pris på din Explorer och säljer den först, så att du senare kan handla av den handlare som har den Datejust du söker. Alternativt så köper du först och säljer sedan.

Den här är också fin. Den har till och med plasten kvar på boetten, plus den ganska ovanliga vita streckindex-tavlan.

http://www.chrono24.se/rolex/datejust-36mm-stainless-steel-smooth-bezel-white-index-f-serial-reference--16200--id3121388.htm?dosearch=true&maxAgeInDays=0&picnum=0&query=Rolex 16200&resultview=list&searchexplain=true&sortorder=0&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm&usedOrNew=new&watchTypes=U

Jo väldigt fina, absolut. Men i den prisklassen, vad talar då för en 16200 mot en 116200?

Tack för din hjälp :)

Tillbaka
Topp